Dinka JURIČIĆ, urednica za cjeloživotno obrazovanje u Školskoj knjizi i motivacijska govornica... Uživa u učenju koje nikad nije bilo tako lako i tako izazovno kao danas. Internet koristi kao svoju osobnu golemu knjižnicu u kojoj joj je sve dostupno. Društvene su mreže njezina Agora. Sve što nauči dijeli dalje. Čvrsto vjeruje da se znanje množi dijeljenjem.
DJECU TREBA NAUČITI MISLITI
Smijem, znam i hoću
objavljeno: 21. srpnja 2015.

[ Piše: Dinka JURIČIĆ ] Tom mišlju nastoji upozoriti tvorce prosvjetnih reformi da u nabrajanju svega što djeca trebaju naučiti ne zaborave najvažnije – naučiti ih misliti.

Ljudi koji ne znaju razmišljati svojom glavom ostaju samo promatrači, a aktivno se uključuju u odlučivanje o važnim pitanjima današnjice samo kao sljedbenici tuđih (marketinških) shema: najčešće nemaju samopouzdanja pa je njima lako manipulirati.

Pri odabiru učiteljskoga poziva, veli Diane Ravitch, buduće učitelje uglavnom nije vodila želja da se tim poslom dočepaju brda love, nego san da djeci pomognu postati ljudi…, da u učenicima potiču pomake u spoznavanju i razvijanju vlastitih vrijednosti i vode ih prema pozitivnim promjenama u njihovim životima.

Nažalost, kaže Diane Ravitch, često se događa da odnos društva prema učiteljima natjera učitelje da zaborave taj svoj san i svoj poziv pretvore u posao poučavanja matematike, povijesti, glazbe ili što su već studirali.

Odustajanje od sna Diane Ravich opravdava pitanjem: „Mogu li učitelji naučiti djecu da misle svojom glavom ako se društvo prema njima samima ne ponaša kao prema profesionalcima koji misle svojom glavom?“

Odnos društva prema učiteljima mijenja se neuporedivo sporije nego zakonodavni okvir unutar kojega učitelji djeluju.

Već je Nacionalni okvirni kurikulum iz 2010. otvorio učiteljima slobodu da, umjesto krutih nastavnih programa, sami kreiraju svoje poučavanje prema iskustvu i potrebama svojih učenika.

Ta je sloboda nekoliko godina kasnije potvrđena i drugim dokumentom, Strategijom obrazovanja, znanosti i tehnologije ranog predškolskog, osnovnoškolskog i srednjoškolskog odgoja i obrazovanja.

Napokon, na temelju upravo takve slobode, učitelji upravo promišljaju i kreiraju nacionalnu kurikularnu reformu.

Ljeto je vrijeme kad spiremo sa sebe umor i stres nakupljen prošle školske godine. Ljeto je i vrijeme kad planiramo svoju osobnu reformu poučavanja s kojom krećemo u novu školsku godinu.

Prije nego što počnete planirati popisujući ishode do kojih želite dovesti svoje učenike, na mali si podsjetnik velikim slovima zapišite: SMIJEM, ZNAM, HOĆU.

 

 Piše: Dinka JURIČIĆ