Nastava na daljinu
HRVATSKI ZAVOD ZA JAVNO ZDRAVSTVO
Objavljene detaljne upute za rad vrtića i škola
objavljeno: 30. travnja 2020.

Upute Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo se odnose na ustanove ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja [ dalje u tekstu dječji „vrtić“ ] te osnovnoškolske ustanove [ dalje u tekstu „škola“ ] u kojima je osigurana mogućnost zbrinjavanja djece rane i predškolske dobi te učenika koji pohađaju razrednu nastavu. Boravak u vrtićima i školama potencijalno može predstavljati veći rizik za zarazu djece s COVID-19 nego je to obiteljski dom odnosno kućanstvo, posebno ako su ukućani uključeni u takav tip dnevnih obaveza da mogu dosljedno izbjegavati situacije povećanog rizika za zarazu COVID-19. 

TEMELJNE ODREDNICE

DJECA S KRONIČNIM BOLESTIMA ILI U DOTICAJU S KRONIČNIM BOLESNICIMA. Preporučuje se ostanak kod kuće djece i osoblja/djelatnika s kroničnim bolestima [respiratornim, kardiovaskularnim, dijabetesom, malignim bolestima, imunodeficijencijama, djece s većim tjelesnim/motoričkim oštećenjima] kao i djece čiji roditelji/skrbnici ili ukućani imaju jednu od navedenih bolesti. Ako ukućani osoblja/djelatnika imaju jednu od navedenih bolesti ili su starije životne dobi [65 i više godina], osoblje/djelatnici se tijekom boravka kod kuće pridržavaju mjera fizičkog razmaka u donosu na ukućane kao i pojačane higijene, radi zaštite ukućana. 

OSTANAK KOD KUĆE KADA JE TO MOGUĆE. Također potičemo ostanak kod kuće sve djece za koju se to može osigurati, s obzirom da broj djece u vrtićima i školama može biti takav da se mjere fizičkog razmaka u tim kolektivima neće moći poštovati. Budući da će se nastava na daljinu i dalje održavati, potičemo nastavak obrazovanja djece razredne nastave od kuće, u svim situacijama kad je to moguće.

FIZIČKO UDALJAVANJE OD 2 METRA. Rad ustanove neophodno je organizirati na način da se osigura u što većoj mjeri socijalno distanciranje [fizički razmak] kao i pojačana osobna higijena i higijena prostora. Fizički razmak od najmanje 2 metra u zatvorenom prostoru posebno provode djelatnici u odnosu na druge djelatnike, te se navedeni fizički razmak preporuča održavati kada je god moguće između djelatnika i djece, s iznimkom njege djeteta koja se provodi u što kraćem vremenu. 

U istom zajedničkom  prostoru [primjerice zbornica] djelatnici održavaju fizički razmak od 2 metra, te se sastanci, dogovori i edukacije djelatnika odvijaju e-komunikacijom ili telefonom, a ulazak roditelja u ustanovu treba izbjeći kad je god moguće. U istom prostoru u isto vrijeme smiju boraviti isključivo djeca i odgajatelj/nastavnik iz iste odgojno-obrazovne grupe.  Fizički razmak kao i pojačanu osobnu higijenu djece neophodno je poticati ali treba očekivati da će kod provedbe neminovno dolaziti do određenih odstupanja uslijed razvojnih značajki pojedinih dobi koje karakterizira:  − istraživanje prostora i predmeta koji okražuju dijete [u određenoj dobi stavljanje u usta ruku i predmeta],  − znatiželja u odnosu na druge osobe/drugu djecu,  − nerazumijevanje uputa,  − nepoštovanje uputa, motorička nespretnost i nedoraslost,  − motorički nemir i potreba za kretanjem.  

ORGANIZACIJA RADA S DJECOM. Boravak u vrtićima i školama neophodno je organizirati na sljedeći način: 

• odgojno-obrazovne skupine djece s manjim brojem uvijek iste djece [po mogućnosti do 9 djece u grupi i jedan odgajatelj/nastavnik što ukupno daje po mogućnosti 10 osoba – nakon formiranja skupine djece, 14 dana  od početka primjene ovih uputa uključujući neradne dane, ne primaju se nova djeca u skupinu], 

• za jednu grupu djece brine jedan odgajatelj/nastavnik odnosno dva [u slučaju produženog boravka u školi odnosno u popodnevnoj smjeni u dječjem vrtiću] bez „preklapanja“,

• izbjegava se fizički kontakt [bliski kontakt] djece iz jedne odgojno-obrazovne skupine s drugom djecom, roditeljima/starateljima druge djece i drugim djelatnicima ustanove, 

• svaka odgojno-obrazovna skupina boravi u jednoj odgovarajućoj prostoriji,

• odgajatelj/nastavnik s djecom provodi što je više moguće vremena na otvorenom, 

• krevetići za dnevni odmor djece, stolovi za jelo i školske klupe razmiču se tako da djeca leže odnosno sjede na udaljenosti od 2 metra i to svako dijete uvijek na istom mjestu.  

ORGANIZACIJA PROSTORA. Preporučene značajke prostorije u kojoj boravi jedna odgojno-obrazovna grupa djece [učionica ili drugi odgovarajući prostor, primjerice sportska dvorana]:

• prostorija što veće površine i visine, prozračna i osunčana [odgovarajući izvor dnevnog svijetla],

• prostorija je vratima odvojena od prostorija u kojima borave druge skupine, 

• prostorija se može dobro provjetriti vanjskim zrakom, 

• u neposrednoj blizini prostorije je toalet koji koristi isključivo ta odgojno-obrazovna grupa, 

• u prostoriji je potrebno organizirati prehranu djece [obroci se mogu dostaviti u prostoriju te konzumirati u prostoriji], na način da osoba koja donosi hranu ostavi hranu na kolicima ili sl. ispred ulaza u učionicu/skupine te odgajatelj/učitelj unosi hranu u prostoriju u kojoj borave djeca, hrana mora biti unaprijed podijeljena u porcije.

• prostorija ima direktan izlaz na veću terasu, balkon ili, ako je moguće, dvorište,

• izbjegava se svaki ulazak drugih osoba [primjerice zbog čišćenja, popravka ili donošenja hrane] u prostoriju tako dugo dok su djeca u prostoriji,

• prolazak kroz zajedničke prostorije treba izbjegavati i skratiti na minimum, a ako je navedeno neophodno, prolaz kroz zajedničke prostorije se organizira na način da u isto vrijeme prolaze djeca i odgajatelj/nastavnik iz jedne odgojno-obrazovne skupine dok druge osobe ne prolaze u isto vrijeme, uz poticanje djece da kod takvih prolaza ne dotiču površine ili predmete. 

ULAZAK I IZLAZAK IZ VRTIĆA I ŠKOLA 

OGRANIČEN ULAZAK U ŠKOLSKE USTANOVE. Do daljnjeg su zabranjeni svi posjeti vrtićima i školama [primjerice kazališne predstave, izvannastavne aktivnosti i sl.]. 

Neophodno je osigurati protok/dolazak što manjeg broj osoba, kako na ulazu u vrtić ili školu tako i u unutarnjim prostorima ustanove. 

PRIMOPREDAJA DJECE. Roditelji/skrbnici dovode i odvode djecu u predmetne ustanove na način da, ako je ikako moguće, ne ulaze u ustanovu osim u krajnjoj nuždi, već dolaze do ulaza pri čemu zadržavaju distancu od najmanje 2 metra u odnosno na druge roditelje/skrbnike i djecu.  Dijete odgajatelj preuzima ili prepušta roditelju/skrbniku ispred ulaza u ustanovu, primjereno dobi djeteta.  Za vrijeme primopredaje, drugu djecu čuvaju druge odrasle osobe koje su na radnom mjestu.  Djeca se ne ostavljaju bez nadzora. 

ŠKOLSKA OPREMA. Učenik dolazi i odlazi iz škole sa školskom torbom, ako nije omogućeno zadržavanje torbe u školi, te svoju opremu i pribor ne dijeli s drugim učenicama.  Ako je moguće organizirati, roditelj donosi  i odnosi u dječji vrtić obilježeni ruksak s opremom isključivo petkom [posljednji radni dan u tjednu] kada dolazi po dijete. Odgajatelj preuzima i vraća ruksak roditelju ispred ulaznih vrata. Odgajatelj odlaže ruksak u vrtiću, te ruksak stoji nekorišten preko vikenda i počinje se koristiti tek nakon pauze od 48-72 sati.   

PRATNJA DJECE DO ŠKOLSKE USTANOVE ILI IZ NJE. Dijete roditelj/skrbnik dovodi i odvodi iz ustanove na način da je u pratnji jednog djeteta uvijek jedna odrasla osoba/roditelj/skrbnik.  Kada je god moguće, u pratnji pojedinog dijeta uvijek je ista osoba ili se izmjenjuju dvije odrasle osobe.  

RIZIČNI PRATITELJI. Kada god je moguće, u pratnji djeteta treba biti odrasla osoba koja živi u istom kućanstvu s djetetom te upravo ona osoba koja je, u odnosu na druge osobe koje bi mogle dovoditi i odvoditi dijete, uključena u takav tip dnevnih aktivnosti da je njena mogućnost zaraze s COVID-19 najmanja. 

Cijeli dokument HZJZ možete preuzeti OVDJE  > UPUTE ZA SPRJEČAVANJE I SUZBIJANJE EPIDEMIJE COVID-19 ZA USTANOVE RANOG I PREDŠKOLSKOG ODGOJA I OBRAZOVANJA TE OSNOVNOŠKOLSKE USTANOVE  U KOJIMA JE OSIGURANA MOGUĆNOST ZBRINJAVANJA DJECE RANE I PREDŠKOLSKE DOBI TE UČENIKA KOJI POHAĐAJU RAZREDNU NASTAVU