Fizika je nastavni predmet koji razvija logično mišljenje i potiče na istraživanje fizičkih pojava. Na nastavnim satima Fizike nastojimo što više promatrati, mjeriti i pokusom provjeravati teorijske modele. U mojoj učionici trudimo se povezivati zanimljive teme iz svagdašnjeg života s osobnim iskustvom učenika što se pokazalo kao izvrsna motivacija za njihovo samostalno daljnje istraživanje.
Polaskom u sedmi razred učenici se prvi put susreću s nastavnim predmetom Fizika te je bitno približiti im značenje tog predmeta s pomoću pojmova koji su im bliski kako bismo im uranjanje u svijet fizičkih pojava učinili što lakšim.
Težište i ravnoteža tijela nastavna je tema u kojoj učenici istražuju i proučavaju uvjete ravnoteže i stabilnosti tijela. Istraživanje počinje na jednostavnom primjeru – odredili smo težište ravnala, a zatim istražili promjenu težišta tako što smo na nj dodali gumicu za brisanje. Nakon što smo na raznim primjerima iz svagdašnjeg života iskustveno istražili vezu između težišta i stabilnosti tijela, učenici su imali zadatak odrediti težište tijela nepravilnog oblika.
Za izradu tijela nepravilnog oblika poslužili smo se geografskim kartama europskih država – Njemačke, Italije, Španjolske, Francuske… U izvođenju pokusa upotrijebili smo geografske karte, hamer, škare, ljepilo, konac, štapiće za ražnjiće, konac i gumicu za brisanje.
Prvi korak u izradi činilo je izrezivanje karte i lijepljenje na hamer. Nakon izrezivanja bilo je potrebno napraviti barem dvije rupice na kartonu s pomoću štapića za roštilj, a potom načiniti visak od konca i gumice za brisanje, objesiti tijelo na štapić i ocrtati težišnice.
Učenici su sa zanimanjem i vidljivim uzbuđenjem korak po korak izvodili opisani pokus jedva čekajući da vide što slijedi. Za kraj smo provjerili jesmo li precizno odredili težište tijela.
Učenici rado sudjeluju u takvim aktivnostima ocjenjujući ih zanimljivim i poučnim.
■ Piše: Ivana Ljevnaić, prof. fizike i politehnike, učiteljica savjetnica ■ OŠ „August Cesarec”, Ivankovo ■