Velika je prednost života na selu u ovim kriznim danima. Život na selu mojim učenicima omogućuje isprepletanje nastave na daljinu – putem tehnologije – s nastavom u prirodi na čistome zraku i suncu.
Velika obiteljska imanja, vrtovi, voćnjaci i livade pravi su izazov za istraživačko učenje ili primjenu naučenoga – uz poštivanje poruke „Ostanimo doma” Stožera civilne zaštite.
Buđenje uz pjev ptičica, glasanje domaćih životinja, zvukove traktora…
Pogled kroz prozor – na već zelene breze, staru murvu i male rascvjetane voćke, preko vrtova, livada i oranica – seže sve do potoka, do prvih zelenih šumskih oaza. Jedinstveno je to prostranstvo izazova za istraživačko učenje.
Jutarnja kavica i početak planiranja nastave na daljinu…
Škola na trećem, HRT3, Priroda i društvo: Život životinja/Život biljke/Biljka cvjetnjača/Međusobna ovisnost biljaka i životinja
Zvuk susjedova traktora prekida mi razmišljanje. Izlazim na balkon.
Živo je u susjedovu dvorištu. On se sprema za oranje, koze mekeću, pas laje. A i dječji se smijeh čuje.
Zanimljivo je moje susjedstvo. Obiteljske kuće s većim okućnicama, s mnogobrojnom djecom – školske i vrtićke dobi – i s mnogobrojnim domaćim životinjama i kućnim ljubimcima.
I svi sretni – u pokretu, u zajedništvu, u okrilju svoga doma. Slušaju poruke Kriznoga stožera i ne napuštaju svoja dvorišta. Ali imaju sreću da mogu biti na zraku, na suncu, u ljepoti seoske idile. Igrati se, ali i nešto korisno uraditi. Pridonositi osobnome zdravlju.
Gledajući sve to, javlja se ideja u mojoj glavi. I moji učenici žive u obiteljskim kućama s većim dvorištima, vrtovima, voćnjacima…
Umjesto poveznica za različite prezentacije, igrice, sličice, danas im dajem poveznicu za suživot s prirodom:
PROMOTRI, OSLUHNI I ISTRAŽI nešto od navedenoga:
✿ Koje ti ptičice pjevaju svakoga dana? Gdje žive, spavaju? Čime se hrane?
✿ Imaš li kućnoga ljubimca? Kako se brineš o njemu? Ima li promjena u njegovu ponašanju sada kada ste po cijeli dan zajedno?
✿ Hrani li tvoja obitelj domaće životinje? Ako ih hrani, navedi koje su to životinje i čime ih hrani? U koju bi ih skupinu životinja razvrstao s obzirom na prehranu?
✿ Možeš li uočiti neku ovisnost biljaka i životinja oko sebe? Koju si uočio? Objasni njihovu povezanost.
✿ Možda si uočio neki hranidbeni lanac u svojoj blizini?
✿ Koje biljke prepoznaješ u svojemu dvorištu, vrtu, voćnjaku, cvjetnjaku?
✿ U koje bi ih skupine biljaka rasporedio?
✿ Bereš li ljekovito bilje? Koje si pronašao? Ispitaj za što se koristi i na koji način?
✿ Ima li jestivih biljaka na tvojoj livadi? Koje su to biljke? Kako se mogu pripremati u prehrani?
✿ Slušao si na TV-u o HERBARIJU. Pokušaj napraviti svoj!
✿ Koje voćke sada cvjetaju? Promotri! Kakvi su im cvjetovi? Koji su dijelovi cvijeta? Fotografiraj pokoji cvijet!
✿ Imaju li voćke kakvih posjetitelja? Kojih? Gdje se zadržavaju? Zašto baš tu, znaš li? Ispitaj starije ako nisi siguran. Fotografiraj povezanost biljaka i životinja.
✿ Znam da uređujete svoje gredice u vrtu, sadite i sijete. (Pričali smo o tomu prošle godine.) Jeste li već zasadili koje povrće? Pratite promjene.
✿ Koje voće možete uzgajati u vrtu ?
✿ Jeste li posadili grašak u teglu? Pratite li sve pokuse iz radne bilježnice?
POVEŽITE PRIRODU S MATEMATIKOM
Letvicama uokvirite na travnjaku površinu od jednoga metra četvornoga, a zatim opišite biljni svijet na toj površini. Prebrojite koliko je primjeraka pojedine biljke na tom četvornom metru travnjaka.
Odmor od gledanja u zaslone – izlaz u prostor slobode, u prostor psihičkoga i fizičkoga zdravlja, ali samo unutar svojega doma, dvorišta, vrta i voćnjaka.
Treba iskoristiti prednost života na selu, učiti istraživanjem, otkrivanjem i primjenom znanja, učiti po recepturi Škole za život u prirodi, ali i poštivati poruku „Ostanimo doma“ – ne udaljavati se od vlastite ograde.
Čvrsto se nadam i vjerujem kako ćemo svi ostati zdravi, što prije vratiti se u školske klupe i popiti šalicu prirodnoga čaja. Čaja od bilja što su ga učenici sami ubrali i osušili i koji će zasladiti maslačkovim medom, uratkom vrijednih ruku svojih majki ili baka.
■ Piše: Snježana DUGIĆ, dipl. učiteljica RN s pojačanom matematikom, učiteljica savjetnica ■ OŠ „Ljubo Babić“ Jastrebarsko, PŠ Desinec ■ Učiteljica sam 4. razreda. Imam 34 godine radnoga iskustva, a čini mi se da sam učiteljica od rođenja. Naime, učiteljsko sam dijete i od kada pamtim, sjedim za stolom sa svojim roditeljima i crtam, pišem, ispravljam… Naročito sam ponosna na tradicionalno održavanje male biciklijade u našemu mjestu što se – mojom idejom – održava već 15-ak godina i u kojoj sudjeluje 110 do 150 naših učenika i roditelja. ■