Nastava na daljinu
ŠKOLSKA KNJIGA ZA VAS
Zadatak Školske knjige je biti uz učitelje 365 dana u godini, bez iznimke
objavljeno: 17. travnja 2020.

Prošlo je mjesec dana otkako su škole zatvorene. Učitelji nastavu održavaju na daljinu i nikada im nije bilo izazovnije, a bliži se i izbor udžbenika za novu školsku godinu. Matilda Bulić, direktorica Školskog programa Školske knjige, u velikom intervjuu ispričala je zašto je Školska knjiga uvijek za i uz učitelje te zašto učitelji na njih mogu računati u svakom trenutku. 

“Posao učitelja nije samo jednostavna transmisija znanja. Učitelji su i odgajatelji, mentori i vodiči. Posao im je i da učenike uče empatiji i suradnji”, kaže Matilda Bulić, direktorica školskog programa u Školskoj knjizi. Taj dio posla učitelja sada, kada nisu u razredu, učiteljima je bitno teži.

Kako bi učiteljima olakšala novonastalu situaciju i pomogla im u održavanju nastave, Školska knjiga je, odmah nakon što je najavljeno zatvaranje škola, na svom portalu pokrenula Nastavu na daljinu u kojoj učitelji mogu besplatno skidati i koristiti materijale i alate za učenje. Materijale svakodnevno pripremaju urednici Školske knjige, a reakcije učitelja iz čitave Hrvatske su iznimno pozitivne.

Bulić je prvih pet godina karijere provela kao učiteljica hrvatskog jezika i kaže da iz osobnog iskustva zna koliko je važan dio učiteljskog posla interakcija s učenicima, koja je sada otežana. Cilj podrške učiteljima kroz digitalne materijale je olakšati im kreiranje sadržaja za nastavu, kako bi se mogli posvetiti tome da nastave biti motivatori i odgajatelji.

“Puno toga se događa na licima učenika, a sada ih najčešće ne možete vidjeti. Sjećam se jedne situacije kada sam ja počinjala kao učiteljica. Pričala sam razredu o nekoj Goetheovoj pjesmi, govorila sam im o idealima. Oni su bili mirni i slušali su me. A onda me jedan učenik pred kraj sata pitao ‘Učiteljice, što su to ideali?’. I tek sam tu shvatila da me možda i nisu tako pozorno slušali. Zamislite koliko je tek teško predavati kada ne vidite učenike pred sobom. Zato smo željeli olakšati posao učiteljima, pripremiti im materijale koji su im dostupni dan ranije i barem ih malo osloboditi da više vremena mogu posvetiti učenicima”, kaže Bulić.

Pomoć učiteljima u pripremi nastave na daljinu

O prekidanju nastave govorilo se danima, ali kada je odluka donesena, svejedno je ostao dojam da se dogodilo naglo, pojašnjava Bulić. U novim okolnostima učitelji su odjednom ostavljeni s puno novog posla, a konkretne pomoći je nedostajalo. “Samo uzmite u obzir da učitelji u razredu lekcije ne mogu ispričati svojim učenicima. Sada moraju sve napisati, snimiti video, poslati. A to su za mnoge novi zadatci. Zamislite da snimate video lekciju, pa vam u 20. minuti izleti nešto što zvuči krivo, ili vam zamijauče mačka pa morate sve iz početka. Mi im možemo pomoći barem u tome da ne moraju pripremati materijale od nule”, kaže Bulić.

“Posao učitelja nije samo jednostavna transmisija znanja. Učitelji su i odgajatelji, mentori i vodiči. Posao im je i da učenike uče empatiji i suradnji”, kaže Matilda Bulić, direktorica školskog programa u Školskoj knjizi.

Nova situacija zatekla je i Školsku knjigu, ali su uspjeli reagirati i odgovoriti na nju jer imaju dobro postavljen sustav. Od ukupno 300 zaposlenika, dvjestotinjak radi u Školskom programu. “Još od 2014. godine udžbenici Školske knjige imaju digitalnu inačicu koja sadrži obogaćenja poput zvučnih zapisa, video-lekcija, galerija fotografija, interaktivnih provjera znanja i slično. To je bilo ogromno ulaganje i bili smo pomalo žalosni što se učitelji ne mogu koristiti tim bogatstvom jer su škole bile nedovoljno opremljene. Ali sada su svi ti sadržaji iznimno korisni”, pojašnjava.

Naši promotori su pravo lice Školske knjige

Bulić drži da je osnovni posao Školske knjige da bude partner učiteljima, a to se ne odnosi samo na ovaj period krize. “Mi smo u konstantnom kontaktu s učiteljima. Imamo 80 promotora koji su stalno na terenu. Oni su naša korisnička podrška, lice Školske knjige u svojim školama. Njihov posao nije gotov kada neki učitelj odabere naše udžbenike. Posao im je da na bilo koji način pomažu učiteljima u održavanju nastave. Svi su korisnici naših udžbenika članovi našeg 5+ kluba kroz koji im naši promotori nekoliko puta godišnje isporučuju korisne materijale za rad u razredu. Iznenadili biste se u koliko škola učiteljima problem predstavlja obični fotokopirni papir.

„Nije rijetkost da učitelji koji s našim promotorima rade godinama, kada ih se pita po kojim udžbenicima rade, kažu – ja radim po Mariju ili ja radim po Kreši, jer ti promotori postanu lice cijele kompanije”, dodaje.

Važno je da učitelji i nastavnici imaju partnera koji je svjestan njihove vrijednosti, jer ga često u sustavu nemaju. “Kada se priča o reformama školstva, uvijek se govori o novim programima i o novim tehnologijama. A ključ škole budućnosti ne drži tehnologija niti novi program. Ključ je učitelj. Kakvog učitelja trebamo? Sigurno ne učitelja koji je nesiguran ili potplaćen. Na tome se mora raditi”, kaže Bulić.

„Nije rijetkost da učitelji koji s našim promotorima rade godinama, kada ih se pita po kojim udžbenicima rade, kažu – ja radim po Mariju ili ja radim po Kreši, jer ti promotori postanu lice cijele kompanije”, kaže Matilda Bulić.

Upravo zato je sada važnije nego ikada razumjeti da je naša budućnost trenutno u učionicama. Bez ulaganja u učitelje neće se dogoditi niti toliko željena promjena u društvu. Zato je podrška učiteljima u obavljanju njihova posla primarna za Školsku knjigu. Tim vrhunskih stručnjaka kreira kvalitetne udžbenike prilagođene novom kurikulumu, osmišljen je i niz dodatnih mogućnosti na digitalnim platformama, a sve s jednom svrhom – da se učiteljima olakša nastava koliko god je moguće. Podrška njima je primarni zadatak Školske knjige.

Najbolja rješenja spajaju tisak s digitalnim

Najbolji obrazovni materijali nastaju ravnotežom između digitalnog i tiska, smatra Bulić. “Mi konstantno proučavamo svjetske prakse, pratimo trendove, tražimo najbolja rješenja. Ono što je zajedničko u svim uspješnim sustavima je to da dobro balansiraju između digitalnog i  tiskanog sadržaja. Imate zemlje koje su otišle jako daleko u digitalizaciji i nisu polučile dobre obrazovne rezultate. Imate zemlje koje se drže isključivo tiska, i isto ne ostvaruju vrhunske rezultate. Istraživanja kažu da i dalje najbolje učimo kada pred sobom imamo knjigu, kada nešto zapisujemo na papir. No, naša djeca od rođenja su uronjena u svijet digitalnog, njihova je stvarnost digitalna i njihovu pažnju tako možemo lakše pridobiti”, pojašnjava.

U osmišljavanju udžbenika i drugih sadržaja, u Školskoj knjizi trude se što bolje uklopiti tiskane i digitalne sadržaje. “Naši su udžbenici jedini kod kojih se direktno iz tiskane knjige može pristupiti digitalnim sadržajima. Udžbenici sadržavaju kodove koji se skeniraju kroz besplatnu aplikaciju e-sfera, i koji onda vode na razne dodatne digitalne sadržaje koji su pomno dizajnirani baš za taj određeni sadržaj učenja. Aplikacija je besplatna i ne zahtijeva registraciju, a učenike zadržava na sadržaju učenja i omogućava sigurno okruženje“, kaže.

Prioritet Školske knjige, kako u trenutnoj izvanrednoj situaciji, tako i tijekom godine kroz kreiranje obrazovnih sadržaja i sustav podrške u nastavi, je učiniti primarni posao učitelja što jednostavnijim i osloboditi ih da mogu biti motivatori, mentori, vođe i odgajatelji. To je njihova osnova zadaća, a tim Školske knjige je tu da im pruži najbolju podršku.