PRENAMIJENI I PROMJENU POKRENI
Osnovna škola Ivana Gundulića, Zagreb
Školski vrtek usred asfalta
objavljeno: 3. srpnja 2020.

Osnovna škola Ivana Gundulića, Zagreb

Učenici 3.b s učiteljicom Sanelom Skevin pronašli su investitore koji su sazidali zidiće, napravili drvene sanduke, složili klupice od hrastovine i dovezli kamion zemlje za njihov ekovrt usred zagrebačkog asfalta.  Učenici  su zatim u vrtu zasijali različito povrće i začinsko bilje te  posadili jagode.

Projektni rezultati:

NAZIV PROJEKTA: VRTEK U CENTRU

TRAJANJE PROJEKTA:

  • Realizacija šk. god. 2019./2020.
  • Trajanje – neograničeno

KOORDINATOR: Sanela Škevin, dipl. učitelj razredne nastave

DATUM IZRADE PROJEKTA: 1.6.2019.

SADRŽAJ

SADRŽAJ………………………………………………………………………………………………………………… 2

    OPĆI PODATCI…………………………………………………………………………………………………….. 3

1. UVOD………………………………………………………………………………………………………………….. 4

1.1. SADAŠNJE STANJE………………………………………………………………………………………. 4

1.2. MISIJA………………………………………………………………………………………………………….. 6

1.3. VIZIJA…………………………………………………………………………………………………………… 6

2. CILJEVI PROJEKTA……………………………………………………………………………………………… 7

2.2. OSNOVNI CILJEVI………………………………………………………………………………………… 7

2.3. OSTALI CILJEVI……………………………………………………………………………………………. 7

3. NAČIN REALIZACIJE/ PROVEDBA AKTIVNOSTI………………………………………………… 8

4. ZONE ŠKOLSKOG DVORIŠTA……………………………………………………………………………… 9

5. TROŠKOVNIK PROJEKTA………………………………………………………………………………….. 17

PRILOG 1. RASPORED UREĐENJA ŠKOLSKOG DVORIŠTA OŠ I. GUNDULIĆ           18

OPĆI PODATCI

NAZIV:              Osnovna škola Ivana Gundulića

SJEDIŠTE:          Gundulićeva 23a, Zagreb

OIB ŠKOLE:       50789580026

RAVNATELJ:    Zoran Čorkalo, prof.

TEL./FAX:          4854-186, 4854-187           www.os.-igundulica-zg.skole.hr

1. UVOD

1.1. SADAŠNJE STANJE

Osnovna škola Ivana Gundulića nalazi se u strogom centru Zagreba u Gundulićevoj 23a. Okružena je stambenim i poslovnim zgradama te zidovima susjednih dvorišta. Samo školsko dvorište sastoji se od asfaltiranog  nogometnog igrališta ograđenog ogradom. Uz nogometno igralište nalaze se manje travnate površine izgažene i rijetke trave. Zelenilo uglavnom čini nekoliko velikih stabala (jablan, ginko, breza). Oko nogometnog igrališta nalazi se zelena grmolika ograda. Za nisko raslinje trenutačno nema dovoljno površine. Sa sjeverne strane škole nalazi se asfaltirano parkiralište i manje, također asfaltirano igralište te uređen dječji park koji je u nadležnosti Zrinjevca.

Slika 1. Pogled iz škole na istočnu stranu školskog dvorišta.
Slika 2. Pogled iz škole na središnji dio školskog dvorišta.
Slika 3. Pogled iz škole na zapadnu stranu školskog dvor1išta.
1.2. MISIJA

Poboljšati kulturu življenja, očuvati zdravlje pojedinca (terapeutsko djelovanje) i oplemeniti okoliš svoje škole.

Školsko dvorište svojevrstan je laboratorij na otvorenome (De Zan, 1999)

1.3. VIZIJA

Educirati i osvijestiti pojedince (učenike, učitelje, roditelje) da svojim aktivnostima, utjecajem na okolinu i vlastitim ponašanjem mogu promijeniti stanje okoliša.

2. CILJEVI PROJEKTA

2.1. OSNOVNI CILJEVI
  • Edukacija
  • Zaštita prirode i okoliša
  • Održivi razvoj
  • Socijalni aspekt
  • Kontakt s biljkama
  • Učenje u vrtu
  • Zabava u vrtu
  • Izlazak iz učionica
  • Druženje i socijalizacija
  • Razvoj kreativnog mišljenja
  • Aktivacija djelatnika škole
  • Poticanje djece na rad
2.2. OSTALI CILJEVI
  • U iduće dvije školske godine(2017./18. i 2018./19.) učenici će stvoriti vlastiti školski vrt u kojem će proći sve procese od planiranja, pripreme, sijanja, presađivanja, brige tijekom rasta i razvoja biljke do berbe. To je posebno važno s obzirom na to da se škola nalazi u središtu Zagreba i učenici vrlo malo vremena provode na otvorenome i u prirodi. Jednom dijelu učenika to je i jedini dodir s prirodom s obzirom na stil života pojedinih obitelji.
  • Stvoriti školski vrt u središtu grada, koji će djeci pružiti mogućnost boravka u prirodi i aktivnom sudjelovanju u mijenjanju svog okoliša nabolje kao i o svijesti o održivom razvoju.
  • Utjecaj na kvalitetu provođenja slobodnog vremena učenika kroz različite izborne aktivnosti u vrtu.
  • Učenici će učiti o procesu uzgoja voća, povrća i ljekovitog bilja, mogućnostima njihove primjene i važnosti kvalitetne prehrane. Uspostava školskog vrta važan je element odgoja i obrazovanja za održivi razvoj.
  • Učenici će kroz različite aktivnosti u vrtu sudjelovati i u međunarodnim projektima (Erasmus+ i eTwinning). Trenutačno smo uključeni u Erasmus+ KA2projekt Art@Heart kojemu je svrha potaknuti učenike na zdraviji stil života, pa bi nam ostvarenje projekta Vrtek u centru grada uvelike u tome pomogao.
  • Prilagođen mogućnostima škole, ovaj  kreativni vrt  mnogim učenicima može donijeti velike dobrobiti. Boravak na svježem zraku mnogim učenicima može pomoći, primjerice u poboljšanju koncentracije, te smanjiti problematične oblike ponašanja.
  • Gradski/društveni vrtovi jedan su od odgovora na klimatske promjene i nužne promjene urbanog razvoja te načina života u urbanim sredinama, tj. gradovima koji idu ka lokalizaciji – zadovoljavanju životnih potreba što lokalnije, kako potreba za energijom (uporabom obnovljivih izvora energije i primjenom mjera energetske učinkovitosti) tako i za proizvodnjom hrane.
  • Samostalno i aktivno sudjelovanje učenika u nastavi. Učenici primjenjuju promatranjem usvojena znanja u rješavanju problema, analiziraju informacije i prilagođavaju ih novim situacijama, procjenjuju vrijednost informacija i koriste ih za poboljšanje kvalitete života.
  • Poticanje pozitivnog razmišljanja pojedinaca i lokalne zajednice o važnosti očuvanja biljnog genoma.
  • Poticanje poduzetništva prodajom ekoloških proizvoda (začinsko bilje, prerađeno i sušeno voće i povrće i sl.)
  • Podizanje kvalitete života i međugeneracijske komunikacije i suradnje.

3. NAČIN REALIZACIJE/ PROVEDBA AKTIVNOSTI

  • Okupljanje učenika u različite grupe (ekološka grupa, mali vrtlari, biolozi i sl.) oko ideje o podizanju školskog vrta i njegovoj edukativnoj ulozi
  • Stvaranje male učionice na otvorenom
  • Očuvanje zdravlja u suživotu s prirodom
  • Prezentacija projekta na Učiteljskom vijeću, Školskom odboru i Vijeću roditelja
  • Izrada nacrta i projektne dokumentacije školskog vrta
  • Razvoj učeničkih vještina, poput planiranja, prikupljanja podataka, uređenja vrta i timskog rada
  • Stvaranje banke sjemena autohtonih biljnih vrsta
  • Suradnja s Botaničkim vrtom u Zagrebu
  • Razvijanje znanja i interesa za prirodne vrijednosti svojega kraja
  • Razvijanje zdravih navika boravka u prirodi, suradničkih i komunikacijskih vještina
  • Izrada pločica s natpisima stručnog, tradicionalnog i latinskog nazivlja biljaka
  • Istraživanje tradicionalnih naziva biljaka u pojedinim krajevima Hrvatske te njihovih svojstava i primjene
  • Radionice pripreme čajeva, masti, tinktura, kupki i ulja tijekom jeseni i zime od biljaka koje su učenici sami uzgojili
  • Predstavljanje rezultata projekta učenicima, djelatnicima i roditeljima
  • Likovni radovi, plakati i fotografije nastale tijekom provedbe projekta postaviti na školske panoe
  • Osmisliti i uvrstiti u Kurikulum škole STEM vrtne nastavne jedinice koje će sadržavati znanost, tehnologiju i matematiku
  • Maksimalno uključivanje učenika s posebnim potrebama

4. ZONE ŠKOLSKOG DVORIŠTA

ZONA A – istočni dio dvorišta (između spremišta i zida parkirališta). Trenutačno zapušteni zidovi oslikani dječjim crtežima i zbijena zemlja bez raslinja oko stabala.

Željeno stanje: vertikalni vrt načinjen od betonskih bloketa – mini-trajnice, sadnice jagoda i povrtnjak oko breza.

Slika 4. Sadašnje stanje
Slika 5. Skica izvedbe minivrta načinjenog od bloketa
Slika 6. Prijedlog slaganja minivrta od bloketa (ideje preuzete s Pinteresta)
Slika 7. Prijedlog izvedbe povrtnjaka oko stabala (Prijedlog 1)
Slika 8. Prijedlog izvedbe povrtnjaka oko stabala (Prijedlog 2)

ZONA B – između žičane ograde i zida parkirališta (oko jablana) Trenutačno zapušteni zidovi oslikani dječjim crtežima i zbijena zemlja gotovo  bez raslinja oko stabala.

Potrebno je podignuti zidić oko zemljane površine, nasuti zemlju i urediti povrtnjak i biblijski kutić (biljke koje se spominju u Bibliji). Izvedba kao na slikama 1.4 i 1.5.

Slika 9.  Trenutačno stanje

ZONA C – južni dio – uz žičanu ogradu u drvenim sanducima

Trenutačno se tamo nalazi žičana ograda i s druge strane živa ograda. Postaviti povišene drvene sanduke u kojima će se uzgajati začinsko i ljekovito bilje.

Slika 9. Trenutačno stanje uz žičanu ogradu
Slika 10. Drveni sanduci

ZONA D – žičana ograda prema ulazu u školu

U plastičnim bocama, pet-ambalaža (sadnice jagoda i pelargonija)

Slika 11. Trenutačno stanje
Slika 12. Vertikalni vrt s bocama

ZONA E – travnata površina uz nogometno igralište  s rijetkom izgaženom travom. Do polovice širine površine načinit će se zidana povišena gredica i nasuti zemlja. Tu će se posaditi grmovi lavande.

Slika 13. Trenutačno stanje
Slika 14. Nasadi lavande (željeno stanje)

ZONA F – istočni zid nogometnog igrališta. Izrazito derutan i estetski vrlo neugledan zid koji bismo prekrili nekom lijepom brzorastućom penjačicom koja u proljeće i ljeto cvjeta.

Slika 15. Trenutačno stanje

Nasadi ukrasne penjačice (npr. glicinija) koji će prekriti derutni zid

Slika 16. Zid pokriven ukrasnim penjačicama (željeno stanje)

5. TROŠKOVNIK PROJEKTA

RBOPISJED. MJERAJEDINIČNE CIJENEKOLIČINAUKUPNO
1.betonske bloketekom.9 kn  
2.zemljam3100 kn151500 kn
3.drveni hrastovi sanducikom.400 kn + PDV42006 kn
4.prijevoz drvenog sandukakom.1000 kn11000 kn
5.crijevo za zalijevanje(50 m)kom.140 kn1140 kn
6.zemlja za vrt (50l)kom.24 kn6144 kn
7.krampkom.160 kn2320 kn
8.štihačakom.200 kn2400 kn
9.motikakom.220 kn1220 kn
10.motika s drškom s tri zubakom.70 kn4280 kn
11.motike (male dječje)kom.60 kn10600 kn
12.grablje velikekom.110 kn2220 kn
13.grablje malekom.40 kn4160 kn
14.grabljice za djecukom.30 kn5150 kn
15.mala motika (niska)kom.30 kn5150 kn
16.dječja slamnata metlakom.50 kn4200 kn
17.zaljevača malakom.20 kn30600 kn
18.zaljevača velikakom.40 kn5200 kn
19.rukavice za vrtlarenjekom.10 kn30300 kn
20.humus (vreća 40 l)kom.50 kn6300 kn
      
      
      
      
      
      
      
      
Cijene su okvirne i formirane s obzirom na trenutačno dostupne podatke o cijenama u poznatijim prodajnim i vrtnim centrima.
PRILOG 1.