Osnovna škola Ivana Gundulića, Zagreb
Učenici 3.b s učiteljicom Sanelom Skevin pronašli su investitore koji su sazidali zidiće, napravili drvene sanduke, složili klupice od hrastovine i dovezli kamion zemlje za njihov ekovrt usred zagrebačkog asfalta. Učenici su zatim u vrtu zasijali različito povrće i začinsko bilje te posadili jagode.
Projektni rezultati:
NAZIV PROJEKTA: VRTEK U CENTRU
TRAJANJE PROJEKTA:
- Realizacija šk. god. 2019./2020.
- Trajanje – neograničeno
KOORDINATOR: Sanela Škevin, dipl. učitelj razredne nastave
DATUM IZRADE PROJEKTA: 1.6.2019.
SADRŽAJ
SADRŽAJ………………………………………………………………………………………………………………… 2
OPĆI PODATCI…………………………………………………………………………………………………….. 3
1. UVOD………………………………………………………………………………………………………………….. 4
1.1. SADAŠNJE STANJE………………………………………………………………………………………. 4
1.2. MISIJA………………………………………………………………………………………………………….. 6
1.3. VIZIJA…………………………………………………………………………………………………………… 6
2. CILJEVI PROJEKTA……………………………………………………………………………………………… 7
2.2. OSNOVNI CILJEVI………………………………………………………………………………………… 7
2.3. OSTALI CILJEVI……………………………………………………………………………………………. 7
3. NAČIN REALIZACIJE/ PROVEDBA AKTIVNOSTI………………………………………………… 8
4. ZONE ŠKOLSKOG DVORIŠTA……………………………………………………………………………… 9
5. TROŠKOVNIK PROJEKTA………………………………………………………………………………….. 17
PRILOG 1. RASPORED UREĐENJA ŠKOLSKOG DVORIŠTA OŠ I. GUNDULIĆ 18
OPĆI PODATCI
NAZIV: Osnovna škola Ivana Gundulića
SJEDIŠTE: Gundulićeva 23a, Zagreb
OIB ŠKOLE: 50789580026
RAVNATELJ: Zoran Čorkalo, prof.
TEL./FAX: 4854-186, 4854-187 www.os.-igundulica-zg.skole.hr
1. UVOD
1.1. SADAŠNJE STANJE
Osnovna škola Ivana Gundulića nalazi se u strogom centru Zagreba u Gundulićevoj 23a. Okružena je stambenim i poslovnim zgradama te zidovima susjednih dvorišta. Samo školsko dvorište sastoji se od asfaltiranog nogometnog igrališta ograđenog ogradom. Uz nogometno igralište nalaze se manje travnate površine izgažene i rijetke trave. Zelenilo uglavnom čini nekoliko velikih stabala (jablan, ginko, breza). Oko nogometnog igrališta nalazi se zelena grmolika ograda. Za nisko raslinje trenutačno nema dovoljno površine. Sa sjeverne strane škole nalazi se asfaltirano parkiralište i manje, također asfaltirano igralište te uređen dječji park koji je u nadležnosti Zrinjevca.
1.2. MISIJA
Poboljšati kulturu življenja, očuvati zdravlje pojedinca (terapeutsko djelovanje) i oplemeniti okoliš svoje škole.
Školsko dvorište svojevrstan je laboratorij na otvorenome (De Zan, 1999)
1.3. VIZIJA
Educirati i osvijestiti pojedince (učenike, učitelje, roditelje) da svojim aktivnostima, utjecajem na okolinu i vlastitim ponašanjem mogu promijeniti stanje okoliša.
2. CILJEVI PROJEKTA
2.1. OSNOVNI CILJEVI
- Edukacija
- Zaštita prirode i okoliša
- Održivi razvoj
- Socijalni aspekt
- Kontakt s biljkama
- Učenje u vrtu
- Zabava u vrtu
- Izlazak iz učionica
- Druženje i socijalizacija
- Razvoj kreativnog mišljenja
- Aktivacija djelatnika škole
- Poticanje djece na rad
2.2. OSTALI CILJEVI
- U iduće dvije školske godine(2017./18. i 2018./19.) učenici će stvoriti vlastiti školski vrt u kojem će proći sve procese od planiranja, pripreme, sijanja, presađivanja, brige tijekom rasta i razvoja biljke do berbe. To je posebno važno s obzirom na to da se škola nalazi u središtu Zagreba i učenici vrlo malo vremena provode na otvorenome i u prirodi. Jednom dijelu učenika to je i jedini dodir s prirodom s obzirom na stil života pojedinih obitelji.
- Stvoriti školski vrt u središtu grada, koji će djeci pružiti mogućnost boravka u prirodi i aktivnom sudjelovanju u mijenjanju svog okoliša nabolje kao i o svijesti o održivom razvoju.
- Utjecaj na kvalitetu provođenja slobodnog vremena učenika kroz različite izborne aktivnosti u vrtu.
- Učenici će učiti o procesu uzgoja voća, povrća i ljekovitog bilja, mogućnostima njihove primjene i važnosti kvalitetne prehrane. Uspostava školskog vrta važan je element odgoja i obrazovanja za održivi razvoj.
- Učenici će kroz različite aktivnosti u vrtu sudjelovati i u međunarodnim projektima (Erasmus+ i eTwinning). Trenutačno smo uključeni u Erasmus+ KA2projekt Art@Heart kojemu je svrha potaknuti učenike na zdraviji stil života, pa bi nam ostvarenje projekta Vrtek u centru grada uvelike u tome pomogao.
- Prilagođen mogućnostima škole, ovaj kreativni vrt mnogim učenicima može donijeti velike dobrobiti. Boravak na svježem zraku mnogim učenicima može pomoći, primjerice u poboljšanju koncentracije, te smanjiti problematične oblike ponašanja.
- Gradski/društveni vrtovi jedan su od odgovora na klimatske promjene i nužne promjene urbanog razvoja te načina života u urbanim sredinama, tj. gradovima koji idu ka lokalizaciji – zadovoljavanju životnih potreba što lokalnije, kako potreba za energijom (uporabom obnovljivih izvora energije i primjenom mjera energetske učinkovitosti) tako i za proizvodnjom hrane.
- Samostalno i aktivno sudjelovanje učenika u nastavi. Učenici primjenjuju promatranjem usvojena znanja u rješavanju problema, analiziraju informacije i prilagođavaju ih novim situacijama, procjenjuju vrijednost informacija i koriste ih za poboljšanje kvalitete života.
- Poticanje pozitivnog razmišljanja pojedinaca i lokalne zajednice o važnosti očuvanja biljnog genoma.
- Poticanje poduzetništva prodajom ekoloških proizvoda (začinsko bilje, prerađeno i sušeno voće i povrće i sl.)
- Podizanje kvalitete života i međugeneracijske komunikacije i suradnje.
3. NAČIN REALIZACIJE/ PROVEDBA AKTIVNOSTI
- Okupljanje učenika u različite grupe (ekološka grupa, mali vrtlari, biolozi i sl.) oko ideje o podizanju školskog vrta i njegovoj edukativnoj ulozi
- Stvaranje male učionice na otvorenom
- Očuvanje zdravlja u suživotu s prirodom
- Prezentacija projekta na Učiteljskom vijeću, Školskom odboru i Vijeću roditelja
- Izrada nacrta i projektne dokumentacije školskog vrta
- Razvoj učeničkih vještina, poput planiranja, prikupljanja podataka, uređenja vrta i timskog rada
- Stvaranje banke sjemena autohtonih biljnih vrsta
- Suradnja s Botaničkim vrtom u Zagrebu
- Razvijanje znanja i interesa za prirodne vrijednosti svojega kraja
- Razvijanje zdravih navika boravka u prirodi, suradničkih i komunikacijskih vještina
- Izrada pločica s natpisima stručnog, tradicionalnog i latinskog nazivlja biljaka
- Istraživanje tradicionalnih naziva biljaka u pojedinim krajevima Hrvatske te njihovih svojstava i primjene
- Radionice pripreme čajeva, masti, tinktura, kupki i ulja tijekom jeseni i zime od biljaka koje su učenici sami uzgojili
- Predstavljanje rezultata projekta učenicima, djelatnicima i roditeljima
- Likovni radovi, plakati i fotografije nastale tijekom provedbe projekta postaviti na školske panoe
- Osmisliti i uvrstiti u Kurikulum škole STEM vrtne nastavne jedinice koje će sadržavati znanost, tehnologiju i matematiku
- Maksimalno uključivanje učenika s posebnim potrebama
4. ZONE ŠKOLSKOG DVORIŠTA
ZONA A – istočni dio dvorišta (između spremišta i zida parkirališta). Trenutačno zapušteni zidovi oslikani dječjim crtežima i zbijena zemlja bez raslinja oko stabala.
Željeno stanje: vertikalni vrt načinjen od betonskih bloketa – mini-trajnice, sadnice jagoda i povrtnjak oko breza.
ZONA B – između žičane ograde i zida parkirališta (oko jablana) Trenutačno zapušteni zidovi oslikani dječjim crtežima i zbijena zemlja gotovo bez raslinja oko stabala.
Potrebno je podignuti zidić oko zemljane površine, nasuti zemlju i urediti povrtnjak i biblijski kutić (biljke koje se spominju u Bibliji). Izvedba kao na slikama 1.4 i 1.5.
ZONA C – južni dio – uz žičanu ogradu u drvenim sanducima
Trenutačno se tamo nalazi žičana ograda i s druge strane živa ograda. Postaviti povišene drvene sanduke u kojima će se uzgajati začinsko i ljekovito bilje.
ZONA D – žičana ograda prema ulazu u školu
U plastičnim bocama, pet-ambalaža (sadnice jagoda i pelargonija)
ZONA E – travnata površina uz nogometno igralište s rijetkom izgaženom travom. Do polovice širine površine načinit će se zidana povišena gredica i nasuti zemlja. Tu će se posaditi grmovi lavande.
ZONA F – istočni zid nogometnog igrališta. Izrazito derutan i estetski vrlo neugledan zid koji bismo prekrili nekom lijepom brzorastućom penjačicom koja u proljeće i ljeto cvjeta.
Nasadi ukrasne penjačice (npr. glicinija) koji će prekriti derutni zid
5. TROŠKOVNIK PROJEKTA
RB | OPIS | JED. MJERA | JEDINIČNE CIJENE | KOLIČINA | UKUPNO |
1. | betonske blokete | kom. | 9 kn | ||
2. | zemlja | m3 | 100 kn | 15 | 1500 kn |
3. | drveni hrastovi sanduci | kom. | 400 kn + PDV | 4 | 2006 kn |
4. | prijevoz drvenog sanduka | kom. | 1000 kn | 1 | 1000 kn |
5. | crijevo za zalijevanje(50 m) | kom. | 140 kn | 1 | 140 kn |
6. | zemlja za vrt (50l) | kom. | 24 kn | 6 | 144 kn |
7. | kramp | kom. | 160 kn | 2 | 320 kn |
8. | štihača | kom. | 200 kn | 2 | 400 kn |
9. | motika | kom. | 220 kn | 1 | 220 kn |
10. | motika s drškom s tri zuba | kom. | 70 kn | 4 | 280 kn |
11. | motike (male dječje) | kom. | 60 kn | 10 | 600 kn |
12. | grablje velike | kom. | 110 kn | 2 | 220 kn |
13. | grablje male | kom. | 40 kn | 4 | 160 kn |
14. | grabljice za djecu | kom. | 30 kn | 5 | 150 kn |
15. | mala motika (niska) | kom. | 30 kn | 5 | 150 kn |
16. | dječja slamnata metla | kom. | 50 kn | 4 | 200 kn |
17. | zaljevača mala | kom. | 20 kn | 30 | 600 kn |
18. | zaljevača velika | kom. | 40 kn | 5 | 200 kn |
19. | rukavice za vrtlarenje | kom. | 10 kn | 30 | 300 kn |
20. | humus (vreća 40 l) | kom. | 50 kn | 6 | 300 kn |