PRIMJEROM POKAŽI KAKAV SVIJET TI JE DRAŽI
Osnovna škola Dr. Stjepana Ilijaševića, Oriovac
Kobaške rode
objavljeno: 6. srpnja 2020.

Osnovna škola dr. Stjepana Ilijaševića, Oriovac

Učenici 2. razreda uz pomoć učiteljice Julijane Kolundžić osmislili su i proveli projekt Kobaške rode. Promatrali su rode i vodili bilješke i opažanja o rodama (broj gnijezda i roda u njima, točne lokacije, vrijeme povratka roda u gnijezdo, imena roda, materijal od kojeg su radile gnijezdo, čime su se hranile itd.).

Ciljevi projekta bili su:

a) odrediti točan broj rodinih gnijezda

b) odrediti točan broj roda u selu

c) zaključiti o važnosti očuvanja gnijezda.

Svrha projekta je zaštita bijele rode u Slavonskom Kobašu i okolici te podizanje svijesti učenika o važnosti zaštite prirode i životinja.

Kobaške rode

Priprema za provedbu projekta

MOTIVACIJA
  1. Nastavna aktivnost: Učenici se koriste računalom. Svaki će učenik zavrtjeti Kolo sreće u alatu Wordwall. Svrstat će se u skupinu prema boji koju kolo pokaže (crvena skupina (crveno polje i narančasto polje), plava skupina (plavo i žuto polje) i zelena skupina (zeleno i ljubičasto polje)). Skupine su označene bojama.

Crvena skupina: jedan učenik slaže puzzle u alatu Jigsaw. Zadatak je složiti sliku rode. Ostali učenici slažu sliku od izrezanih puzzli na stolu. Lijepe sliku na list papira.

2. Nastavna aktivnost: na stolovima se nalaze zadatci u kuvertama i tableti za svaku skupinu. Unutar skupina postoje različiti zadatci. Jedan učenik radi online, a ostali offline.

https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=2ca89a61bd68

Plava skupina: zadatak je otkriti pravi QR kod koji krije traženi pojam. Kodovi su skriveni u učionici. Članovi skupine traže kodove po učionici i donose ih na stol dok jedan učenik očitava kodove i traži onaj na kojem se krije jedan pojam. Traženi pojam je RODA.

Zelena skupina: Članovi skupine rješavaju križaljku na papiru, a jedan učenik tu križaljku rješava online. Ostali mu pomažu. Otkrivaju traženi pojam označen crvenom bojom – RODA.

https://crosswordlabs.com/view/kobaske-rode#cell-0-6

OBRADA

3. Nastavna aktivnost: Učenici će u skupinama na Padlet zidu napisati sve što znaju o rodama i što bi voljeli naučiti.

https://padlet.com/julijana_kolundzic/5521lhbmthhj

4. Nastavna aktivnost: Učenici su podijeljeni u parove. Svaki par dobiva  tvrdnje o rodama. Zadatak je istražiti, koristeći se udžbenikom, internetom i pripremljenim materijalima, te otkriti kojih 10 tvrdnji je točno te ih prepisati u bilježnice. Objasniti zašto smo odabrali baš te tvrdnje.

Tvrdnje:

Rode su zaštićene ptice selice.

Mužjaci roda su manji od ženki.

Najdulji zabilježen vijek roda je 39 godina.

Rode nisu životno vezane za ljude.

Rodina gnijezda možemo vidjeti na stupovima elektrovodova.

Razmnožavanje roda počinje u ljeto.

Svake se godine parovi vraćaju u svoje gnijezdo.

Gnijezdo se radi od stajskoga gnoja, blata i granja.

Ležanje na jajima traje dva mjeseca.

Jako stara gnijezda mogu biti visoka i do 5 m, a teška i do 1000 kg.

Na jajima naizmjence leže i mužjak i ženka.

Rode se sele zbog hladnoće.

Rode se prstenuju kako bi se lakše pratile.

Putovanje rode do zimovališta dugo je do 15 000 km.

Ženka u gnijezdu liježe 3 – 5 jaja.

Uslijedit će čitanje uradaka i vrednovanje – što su danas naučili, jesu li više znali prije te koji dio žele dodatno istražiti. Nakon toga je vršnjačko vrednovanje – učenici će dodjeljivati smješka paru za koji smatraju da je bio najuspješniji u zadatku, tj. koji je pronašao najveći broj točnih tvrdnji i u što kraćem vremenu.

VJEŽBANJE I PONAVLJANJE

5. Nastavna aktivnost: Igra Bingo – učenicima su podijeljeni Bingo listići. Nasumičnim odabirom učenici izvlače pitanja, odgovaraju na njih i dobiveni pojam križaju na listiću. Pobjednik je učenik koji prvi ima ispunjen red.

Pitanja

1. Kako se zove ptica dugih crvenih nogu i dugoga crvenog kljuna?  (roda)

2. Koliki je najdulji zabilježeni životni vijek roda?  (39 godina)

3. Kako se glasaju rode?  (klepetanjem)

4. Što jedu rode?  (zmije, žabe i poljske miševe)

5. Kako se zove selo s najvećim brojem rodinih gnijezda u BPŽ?  (Slavonski Kobaš)

6. Kada počinje razmnožavanje roda? (u proljeće)

7. Od čega grade gnijezda? (od blata i stajskoga gnoja)

8. Koliko leže na jajima? (33 – 34 dana)

9. Kamo sele rode? (na jug)

https://myfreebingocards.com/bingo-card-generator/results/s4fq4a

6. Nastavna aktivnost – Igra – u rodinom gnijezdu – učiteljica je složila dvije strunjače u razredu koje predstavljaju rodina gnijezda. Jedno je gnijezdo zelene boje, drugo crvene boje. Označeni su papirima zadanih boja. Učenici se rotiraju u zadatku. Svaki učenik izvlači pitanje, odgovara na njega, a ostali vrednuju je li učenik točno odgovorio. Ako je odgovor točan, učenici odlaze u zeleno gnijezdo. Za netočan odgovor smještaju se u crveno gnijezdo i nude svoj točan odgovor na postavljeno pitanje. Igra traje dok svi učenici ne odgovore na pitanje.

PROVJERAVANJE

7. Nastavna aktivnost: Učenici izrađuju umnu mapu u kojoj unose sadržaje koje su danas na satu naučili. Crtaju u bilježnicu.

Rezultati projekta: Slavonski Kobaš je selo s najvećim brojem rodinih gnijezda u Brodsko-posavskoj županiji već nekoliko godina. Zabilježili smo 18 rodinih gnijezda te 26 roda u njima. Razgovarajući sa žiteljima sela, shvatili smo da ljudi vole rode, brinu se o njima i ponosno ističu starost pojedinoga gnijezda. Imaju gnijezda stara više od 40 godina, pa i više.

Aktivnosti i metode rada: Podijelili smo se po ulicama, tj. ulici stanovanja pojedinog učenika, kako bismo olakšali svakodnevno promatranje. U Ulici Ante Starčevića zabilježeno je 3 gnijezda i 6 roda. Na kućni broj 22 rode su se vratile 11. 3. i 16. 3. Gnijezdo je staro 28 godina. Na kućnom broju 12  razgovarali smo s vlasnikom koji nam je rekao da gnijezdo postoji od 1974. te da rode dolaze svake godine. Ulica sv. Florijana i Kloštarska ulica imaju 5 gnijezda i 4 rode. Pavo i Goga su se vratili 25. 4., a Dado i Maja 24. 4. U Ulici Zbora narodne garde imamo Frkija i Mrkvicu koji su se vratili 16. i 17. 3. te odmah počeli popravljati gnijezdo. Gnijezdo se nalazi na štaglju, u dvorištu učenika koji je bio zadužen za praćenje. Ulica Stjepana Radića ima jedno gnijezdo na krovu obiteljske kuće. U njemu su dvije rode.

U Ulici Matije Gupca uočili smo 4 gnijezda i 8 roda. Zanimljivo je da se dva gnijezda nalaze u jednom dvorištu, na pušnici, i na krovu obiteljske kuće.

U Ulici Nikole Zrinskog uočena su 3 gnijezda i 4 rode koje su stigle 15. 3. Gnijezdo na kućnom broju 66 je napravljeno davne 1986. g. i uvedeno je u registar zaštićenih gnijezda.

Metode rada: heuristička metoda, metoda pisanja, demonstracije, usmeno izlaganje, istraživačka metoda, metoda prikupljanja podataka

Nastavak projekta: Prebrojit ćemo i mlade rode te pisati datum izlijetanja mladih iz gnijezda što se očekuje do kolovoza. Zabilježit ćemo i vrijeme odlaska svake pojedine rode.

Praćenje kretanja roda zabilježit ćemo i na stranici Spring alive.

Slider image
Slider image
Slider image
Slider image
Slider image
Slider image
Slider image