
Kako bi pomogli učenicima povećati samopouzdanje i motivaciju, ublažiti stres, poboljšati koncentraciju i naučiti ih tehnikama opuštanja, učitelji naše Osnovne škole Darda usavršavaju se u novim tehnikama i alatima. U tome im pomaže i Erasmus+ KA1 projekt Kreativnošću, novim tehnologijama i bez stresa do motivacije i uspjeha koji, pod vodstvom koordinatorice Nataše Mesić Muharemi, teži poticanju emocionalne dobrobiti što, u konačnici, pridonosi boljim akademskim rezultatima i stvaranju pozitivnoga školskog ozračja.
Na seminaru A Satisfying School Experience: Strategies and Skills for Teachers u organizaciji Teacher Academy sudjelovale su učiteljica engleskoga jezika i povijesti Jasna Schönberger i edukacijska rehabilitatorica Gordana Horvat.
Sa zasluženim certifikatima završenoga tečaja Mindfulness for Teachers: a Hands-on Approach vratile su se i učiteljica razredne nastave Nataša Mumlek i učiteljica engleskoga i njemačkoga jezika Mirela Horvat. Edukacije su održane istovremeno, od 1. do 6. srpnja 2024., prva u Firenci, druga u Dublinu.
♦ SUOČAVANJE S OBRAZOVNIM, DRUŠTVENIM I EMOCIONALNIM IZAZOVIMA
Prema riječima kolegice Schönberger, u Firenci je osmero učitelja iz pet škola učilo i raspravljalo o strategijama i vještinama komunikacije između učitelja, roditelja i učenika.
Već su na početku utvrdili različite načine službene komunikacije – Portugalci to čine mejlom, Slovaci službenom aplikacijom, a Ciprani i Hrvati Viberom. Također su zaključili da snowflake generacija ne želi ni učiti, ni raditi te zbog toga prerano napušta školu. Drugog je dana naglasak bio na pozitivnoj komunikaciji i njezinim ključnim elementima: empatiji, ohrabrenju, konstruktivnom odgovoru, jasnoći, poštenju i neverbalnim znakovima. Potrebno je obratiti pozornost, ne osuđivati, dati povratnu informaciju, razjasniti, sumirati i podijeliti svoje mišljenje. Interesantno je, kaže naša Jasna – što je za sudionike iz Portugala hrvatski način komunikacije djelovao dosta pasivan, i obratno, iako se radilo o istim načinima komunikacije. Instruktorica ih je posavjetovala kako ne smiju uvijek biti pasivni u komunikaciji, već asertivni jer će tako zadovoljiti i sebe, i izbjeći konflikt kojemu su uzroci nedostatak komunikacije, nerazvijene socijalne vještine, niže obrazovanje, suočavanje s ozbiljnim životnim problemima, teško fizičko stanje, nezadovoljene potrebe, karakter, obiteljsko okružje, iskustvo, spol i strah.
Sljedeće su teme bile timski rad te prevencija bullyinga i medijacija sukoba. Zaključili su da je empatija vrlina i vještina koja se (na)uči, a na videoprimjerima vidjeli su kako se nositi s verbalnim bullyingom, kako osvijestiti osjećaje kod učenika te kako naučiti učenike da budu medijatori u sukobu. U vezi s tim upoznali su nazive mindfulness i mindfulness movement, odnosno važnost fokusiranja na sadašnji trenutak i važnost imanja vremena za sebe.
Instruktorica ih je upoznala, naglašava kolegica Horvat, i s pojmom PBL-a (project based learning). Pogledali su video o američkoj školi koja provodi tu metodu, u kojoj učenici uče aktivnim angažiranjem u stvarnome svijetu i to projektima koji su njima osobno značajni.
U cilju stvaranja ugodnoga obrazovnoga okružja, obradili su i teme mentorstva i školske sigurne mreže koja nudi programe, izvore i intervencije dizajnirane kako bi pomogla učenicima koji se suočavaju s obrazovnim, društvenim ili emocionalnim izazovima.
Cilj je svladati barijere pri učenju i pružiti potrebnu potporu učenicima. Instruktorica im je ukazala na internetsku stranicu www.therapistaid.com na kojoj su korisni materijali za rad s učenicima.
Posljednji su dan imali izvanučioničku nastavu, a instruktorica ih je odvela na svoja omiljena mjesta u Firenci. Najprije su imali zadatak pogledati remek-djelo Anselma Kiefera Fallen Angel.
Objasnila je kako je posjet muzeju/galeriji odličan način za poticanje znatiželje kod učenika te da se uvijek bolje fokusirati samo na jedno ili nekoliko djela nego na cijeli postav izložbe jer učenicima opada koncentracija.
Druga je aktivnost bila Career lifeline – trebalo je napisati pozitivne/negativne trenutke u karijeri i osobne teškoće te navesti koju su meku vještinu naučili iz tih teških trenutaka. Aktivnost su provodili u jedinstvenom ambijentu Giunti Odeona, knjižari koja je ujedno i kinodvorana, gdje je na ekranu igrao Kralj lavova.
Treća aktivnost, njima najbolja, bila je kava s doručkom na terasi Giunti Odeon knjižare. Kulturni je šok bio kad im je konobar donio sastojke za Americano kavu, a morali su ju sami napraviti. Osim toga, raspravljali su na koji način mogu spriječiti učenike da se previše koriste mobilnim telefonima, ali i o novim AI alatima za učitelje (neki sudionici nisu dotad isprobali Chat GPT) i primjerima kako se njima mogu koristiti u učionici.
Obrazovno je iskustvo bilo neprocjenjivo, slažu se učiteljice Schönberger i Horvat, ali i ono turističko. Slobodno su vrijeme iskoristile za upoznavanje predivne Firence i Toskane. Obišle su Muzej Gallileo, Piazzu de Michaelangelo kao i Galleriju dell’Accademia, koja čuva Michelangelovoga Davida koji je, ističu, savršeniji uživo nego na fotografijama. Ondje se nalaze i neka od najvažnijih djela talijanske renesanse, uključujući Botticellija i Ghirlandaija. Svjetskoj baštini pripada i Uffizi, jedan od najpoznatijih talijanskih muzeja, ujedno i najposjećeniji, ali i jedan od prvih modernih muzeja uopće. Kao galerija bio je povremeno otvoren od 16. stoljeća, a od 1769. otvoren za javnost. Službeno je postao muzej 1865. Zabavile su se i u Leonardovom interaktivnome muzeju u kojem su isprobale sve izloške. Uživo vidjeti ideje genija bilo je fascinantno. Oduševila ih je i crkva Santa Croce. Franjevačka je crkva posljednje počivalište nekih od najvažnijih Talijana (Michelangelo, Galileo, Machiavelli, pjesnik Foscolo, filozof Gentile, kompozitor Rossini i mnogi drugi). Obilazak su završile s ogromnim sendvičima u All’Antico Vinaio.
Kratko su vrijeme provele i u prekrasnoj Sieni, gdje se održavala utrka konja, koja je za stanovnike gradića jako važan događaj. Svi su na ulicama i pomiješani s turistima prate prolazak konja ukrašenih različitim bojama marama. Svaki konj predstavlja jedan dio grada. Top puca, bubnjevi tutnje, rijeke ljudi slijevaju se prema glavnome trgu, veseli su, pjevaju, piju, uzbuđenje se osjeti u svakome kutku grada. Zaključuju da se u Firenci i Toskani, u kojoj su imale priliku degustirati i vrhunska vina toskanskoga vinogorja, nikada ne može obići sve pa se zato moraju vratiti.
♦ MEDITACIJOM SMANJUJEMO SRČANE OTKUCAJE I OTPUŠTAMO STRES
Na održavanju stanja psihološke dobrobiti radile su i kolegice Mumlek i Mirela Horvat u Dublinu. U divnom ozračju i okružju susretljivih i gostoljubivih djelatnika Europass Teacher Academyje završile su s polaznicima iz Češke, Poljske, Mađarske, Njemačke i Portugala tečaj o mindfulnessu koji je u nas preveden kao vrsta kognitivne psihoterapije usredotočenom svjesnošću. Mindfulness znači: bez osuđivanja, obrati pažnju, fokusiraj se, budi u sadašnjosti. Živimo ga, kažu, kroz ono što jedemo i pijemo te kako spavamo, slušamo i govorimo. Kako se ponašamo prema našem tijelu, tako se ono ponaša prema mozgu; kako se odnosimo prema mozgu, tako se on odnosi prema tijelu. Mozak je mišić koji je potrebno vježbati različitim tehnikama kako bismo prevenirali i ublažili genetski predodređene bolesti, anksioznost, nespavanje, depresije, stres… Najjednostavnija i osnovna vježba svakodnevna je, ponekad i više puta tijekom dana, najjednostavnija meditacija kao vježba disanja koja će smiriti otkucaje srca i otpustiti naše misli. Meditaciju disanjem dovoljno je provesti tijekom dvije minute sjedeći uspravno, stopalima na tlu, jednom rukom na prsima, drugom na stomaku, a misli usmjeriti na udah i izdah. Kako bismo lakše prihvatili život u trenutku, svakodnevno se osvrnimo na ono lijepo što se dogodilo i odredimo na čemu smo zahvalni.
Mindful podrazumijeva uvođenje rutine jer tako lakše odlučujemo o svojim reakcijama na podražaje, a one su važne kako ćemo se osjećati, hoćemo li biti mindful. Svi su sudionici mišljenja da je najveća zapreka bivanju mindful svakodnevni stres s kojim ne znamo kako se nositi. Naučili smo da je znanstveno dokazano da naš mozak reagira na trening (neuroplasticity) i da je meditacija tehnika koja doslovno može utjecati na mozak.
Jedna od tehnika, kojom ih je instruktorica vodila, zove se Krug balansa. Cilj je odrediti u kojem omjeru na nas utječu mindful elementi kao sto su stres, san, jelo, ono što pijemo, naše kretanje, komunikacija s drugima, raspoloženje i vrijeme koje odvajamo za sebe. Kada odredimo koji od tih elemenata ima najjači utjecaj na nas, potrebno je postaviti pitanje kako to promijeniti. Druga se tehnika zove Bad and good voices. Za svaki loš glas koji nam govori da nešto ne možemo, da nešto nismo dobro uradili, da smo nesigurni, potrebno je postaviti dobar glas, glas ohrabrenja. Npr., u situaciji kada ne znamo reći ne i uvijek sve preuzmemo na sebe, kasnije si iz samoprijekora prigovaramo i ljutimo se na sebe. Bad voices će nam reći: Zašto mu nisi pomogla, vidiš da će to sada dugo trajati? Kako bismo bili mindful, moramo doseći u sebi good voices koji će nam pomoći reći NE. Primjerice: Pusti ga, on to mora uraditi sam, nikada to neće naučiti ako radiš umjesto njega.
Često smo u strahu od nečega, a mindful ćemo postići kada definiramo svoj problem i počnemo razmišljati pozitivno. Pomoći će tehnika Krug utjecaja. Nacrtamo krug u koji smjestimo sve svoje situacije koje nam stvaraju stres, a mi na njih možemo utjecati, a izvan kruga sve ono na što ne možemo utjecati. Potrebno je nakon toga promisliti: što činim da mi sve to stvara stres, a što mogu učiniti da to promijenim. Npr., problem u prometu nešto je izvan naše kontrole, a na njega mogu utjecati da ustanem ranije kako bih izbjegla gužve ili da se vozim javnim prijevozom kako mi vožnja ne bi stvarala pritisak. I, naposljetku, nakon svake stresne situacije u situacijama kada se ne možemo smiriti, kada se ne možemo uspavati, fokusirati na zadatak, provedimo vježbe meditacije disanja tehnikom Box breathing.
Upoznali smo i nove dvije tehnike koje nam mogu pomoći u svladavanju svakodnevnog stresa, izvještava Mumlek. Prva je STOP tehnika i odnosi se na svladavanje problema kada smo pod pritiskom zbog previše obveza tijekom dana.
Kod te tehnike krećemo od njezinih slova:
S – stani, sjedni, istegni se, smij se – podrazumijeva promjenu fizičkoga položaja našeg tijela. Ponekad nam pomaže smanjiti napetost koju osjećamo u tijelu, a ponekad, u problemima komunikacije, sugovorniku šalje potpuno drukčiju sliku o našoj reakciji, posebice kada se smijemo.
T – dolazi od eng. riječi THINK, a podrazumijeva da zastanemo i promislimo što nam je od svih obveza najvažnije (W. I. N. What is important now?)
O – organiziraj se – Kada krenemo u rješavanje problema, isključimo mobitel, zatvorimo vrata, ne dopustimo da nas ometaju. Bit ćemo učinkovitiji, brži i bez stresa. Organizirajmo dan, obveze…
P – dolazi od eng. riječi PROCEEDE (postupaj) i podrazumijeva našu krajnju reakciju na izvršavanje problema.
Tehnika Reci NE podrazumijeva rješavanje problema u situacijama kada ne znamo reći NE članovima obitelji, poslodavcu, prijateljima… Najvažnije je upotrijebiti strategije kao što su:
♦ KUPOVANJE VREMENA – Moram popričati s tatom o tome; pošaljite mi mejl; javit ću vam se; moram se posavjetovati s pravnom službom…
♦ KOMPROMIS – Skuhat ću večeru ako odeš po djecu.
♦ ALTERNATIVA – U redu, mogu organizirati večeru, bit će to onda pizza, za drugo nemam vremena.
♦ WHITE LIE / BEZAZLENA LAŽ – Rado bih to uradio, ali nemam vremena, javi mi se drugi put, vjerujem da ću ti tada moći pomoći.
♦ HARD CONVERSATION / ODLUČAN RAZGOVOR – Dugo smo prijatelji, mislim da me iskorištavaš.
♦ GHOST/DUH – pravimo se da nismo vidjeli poruku, mejl, javljamo se kasnije ili se uopće ne javljamo.
Kao nezaobilazan proces postizanja mindfula, naučili smo i vježbu disanja 4-7-8 count breathing.
♦ MINDFUL ART, WALK, EATING, DRINKING… – KAKO PRIHVATITI ŽIVOT I BITI ZAHVALAN
Budući da je tema bila i MINDFUL ART, instruktorica je, dodaje kolegica Mirela, zadala nekoliko zadataka koje smo trebali obaviti u Nacionalnoj umjetničkoj galeriji:
1.) MINDFUL WALK – hodaj bez razgovora, budi svjestan zvukova, mirisa, opipaj nešto putem kojim ideš.
2.) MINDFUL ART – pronađi slike Liffey swim, Jacka Yatesa i Monetova Argenteuil Basin With A Single Sailboat, zatim ih promatraj, odredi što vidiš, čuješ, mirišeš, osjećaš…
3.) RAZGOVOR – u zadano vrijeme okupili smo se u kafeteriji galerije i razgovarali kako smo doživjeli zadana umjetnička djela.
Terenska nastava završena je posljednjim zadatkom MINDFUL EATING-om – degustirali smo čokoladice, a naglasak je bio na osjećaju koji nam pruža hrana kada ju jedemo polako, kada smo svjesni onoga što radimo, kada osjećamo i okus, i miris, u odnosu na brzo žvakanje i gutanje hrane nedovoljno koncentrirani na nju.
Tečaj su, napominju sudionice, okrunile i satom irskoga plesa te izletom u Powerscourt house and gardens, prekrasni dvorac okružen vrtovima punim cvijeća, drveća i fontana. Izradile su i svoje putne kofere. Zadatak im je bio „spremiti” sve ono što s tečaja nose za sebe, a što za školu, kolege i učenike. I, prije oproštaja, još jedan mindful – MINDFUL DRINKING – budi svjestan onoga što radiš, gledaj, omiriši, okusi… Kušali su tradicionalno piće whiskey in the jar koje im je pripremila trenerica Deidre.
Slobodno su vrijeme, pripovijedaju, puno šetale predivnim zelenim parkovima irske prijestolnice te obišle stare pubove, Guinness Storehouse i Temple bar district.
■ Napisala: Branka HORVAT, učiteljica hrvatskoga jezika | OŠ Darda ■