Iz školskog svijeta
■ OŠ VLADIMIRA NAZORA, DARUVAR ■
Brinemo se o prirodi, priroda se brine o nama
objavljeno: 4. lipnja 2024.

U Osnovnoj školi Vladimira Nazora u Daruvaru u tijeku su aktivnosti u sklopu projekta Erasmus+ „Brinemo se o prirodi, priroda se brine o nama“. Nastavnice koje sudjeluju u tom projektu bile su na edukacijama u Rimu i Barceloni, a sudjelovat će i na edukaciji u Irskoj. U planu su i edukacije u Turskoj i Španjolskoj vezane za mobilnost učenika.

Ovo je treći projekt Erasmus+ u kojemu sudjelujemo. U središtu pozornosti je zaštita prirode i dobrobit učenika. Nadamo se da će krajnji rezultat projekta biti i potpuno nov školski vrt u kojemu smo u povišene gredice već zasadili bobičasto voće, smokve, lijesku, začinsko bilje i presadnice povrća.

Upravo radi upoznavanja škola koje imaju svoje vrtove kolegice Dalija Rendić i Draženka Kešić uputile su se na Job shadowing na Gran Canariju. Posjetile su C. E. R. Moya, odnosno četiri ruralne škole koje čine konzorcij u općini Moya, u naseljima Trujillo, Fontanales, El Fontón i La Costa. U ovim obrazovnim ustanovama radi trinaestero učiteljica i učitelja, a svaka ima svoju ravnateljicu koja je ujedno i učiteljica/predmetna nastavnica i razrednica jedne od skupina.

Razrede čine učenici različite dobi (u rasponu od djece vrtićke dobi pa sve do učenika šestog razreda). I ondje se suočavaju s problemom pada broja učenika. U jednom danu predmetni učitelji obično imaju nastavu u dvije škole, pa se često žure po strmim, uskim i zavojitim cestama na otoku. Nastava se ne provodi prema strogom rasporedu, sati se preklapaju, nema

zvona, a katkad su na satu dvije učiteljice koje provode projekte CLIL u koje su uključena dva ili tri predmeta. Imaju i predmet emocrea koji je namijenjen tomu da se djeca osjećaju dobro na nastavi. Važna im je i briga o sigurnosti učenika koje roditelji dovoze na nastavu i dolaze po njih kad nastava završi.  

Škole imaju svoje male vrtove. U njihovu obrađivanju potrebna im je pomoć općine i roditelja. Ovdje na Canarima smo vidjele hranilicu za ptice uz koju je postavljena kamera jer tako prate koje im ptice posjećuju vrt. Opremu su dobili u sklopu projekta, jer učenici se brinu da ptice imaju dovoljno vode i hrane.

Obrazovni sustav ponešto je drukčiji od našeg. U malim seoskim školama djeca vrtićke dobi (od tri, četiri i pet godina) uglavnom su u zasebnoj skupini, no katkad su pridružena učenicima nižih razreda. Vrtić nije obvezatan. Osnovno obrazovanje traje od prvog do šestog razreda. Potom slijede četiri obvezatna razreda opće srednje škole, nakon koje se učenici usmjeravaju u ustanove slične gimnaziji koje traju dvije godine i pripremaju ih za fakultet ili pak biraju strukovna zanimanja.

Njihov e-dnevnik zove se Pincel eKade. Pojedini učitelji za sebe zapisuju bilješke brojčanim ocjenama. Ali, u službenom e-dnevniku nema brojčanih ocjena, već se upotrebljavaju kratice opisnih riječi. U svjedodžbama se također upotrebljavaju te kratice. Svjedodžbe izgledaju kao ispis iz e-dnevnika, na dva lista papira, čuvaju se u školi, a nakon završetka osnovnog obrazovanja prosljeđuju ih u srednju školu. Nijedan od administrativnih dokumenata ne ispisuje se na papiru. Sve im obrazovne ustanove oslikane grafitima poznatih Španjolki koje su uzor mladima.

C. E. R. Moya također sudjeluje u projektu Erasmus+. Nastavnici iz C. E. R. Moye trebali su u sklopu svojeg projekta odraditi s učenicima aktivnosti vezane za mobilnost, pa su tjedan dana prije našeg odlaska na Gran Canariju oni posjetili nas. Na taj smo način upoznale učiteljicu i ravnateljicu te učenike iz škole C. E. I. P. La Moya. Zahvaljujući tomu, bolje smo se povezale s njima i znatno olakšale i uljepšale naše aktivnosti vezane za mobilnost.

■  Napisala:  Draženka KEŠIĆ, prof., učiteljica engleskog jezika |  OŠ Vladimira Nazora, Daruvar ■