
Sudjelovala sam s učenicima trećega razreda Osnovne škole „Dobriša Cesarić” Osijek u eTwininng projektu Čarolija legendi i zaboravljenih jela. Taj je projekt učenicima pružio bogato iskustvo na više razina.
Projekt je pokrenula učiteljica geografije Ljiljana ŠTANFELJ iz naše osječke Osnovne škole „Dobriša Cesarić” uz suosnivačicu učiteljicu Hediye USDU iz škole Halitpaşa İlkokulu, Erdek izTurske. Projektne smo aktivnosti započeli u rujnu 2024. godine i nastavili do kraja travnja 2025. godine.
Osim učenika 3. a razreda u projekt su bili uključeni učenici iz 4. a, 6. a i 8. b razreda zajedno s učiteljicama Gabrijelom BILIĆ, Oliverom METER i Ljiljanom Štanfelj. Osim naših učenika u projekt su bili uključeni učenici i učitelji iz Hrvatske, Francuske, Gruzije, Italije, Rumunjske i Turske.
Zahvaljujući Čaroliji legendi i zaboravljenih jela, učenici su mnogo toga saznali o svojoj kulturnoj baštini kao i o običajima drugih sudionika. Istraživali su stare legende, mitove i priče svog zavičaja čime su razvijali osjećaj identiteta i poštovanja prema tradiciji.
Otkrivali su tradicionalna, najčešće zaboravljena jela, naučili o njihovu povijesnom i društvenom kontekstu i o načinu pripreme jela. Istraživanjem, bilježenjem i prepričavanjem legendi razvijali su sposobnost izražavanja, pisanja i interpretacije tekstova obogativši svoje jezične vještine.
Kreativnost je naših đaka posebno došla do izražaja u osmišljavanju loga za projekt, kao i izradi digitalne knjige o legendama i osmišljavanju kuharice. Proučavajući tradicionalnu prehranu, koja je često bila sezonska i lokalna, razvijali su svijest o održivosti. Radeći u skupinama, učili su kako surađivati, planirati i dijeliti odgovornost. Tako su razvijali socijalne i timske vještine.
Prema projektnom planu izradili smo dva zajednička digitalna materijala: jedan o kulturno-povijesnim, a drugi o gastronomskim obilježjima domovine. Istraživali smo tematske sadržaje, a uz uz alate umjetne inteligencije i kreirali digitalne fotografije prema pričama, legendama i mitovima te izrađivali interaktivne materijale (virtualne knjige i prezentacije) pomoću kojih su učenici prezentirali svoje radove. Tako je nastala i naša digitalna knjiga o pojedinim starim jelima prema prirodno-geografskim cjelinama Hrvatske.
Na zajedničkim videosastancima učenika i učitelja škola partnera iz spomenutih europskih država naši su đaci svoje radove temeljito predstavili. Komunicirali smo na engleskome jeziku, međusobno su učili i o kulturnim, tradicijskim, povijesnim i gastronomskim obilježjima prostora iz kojih potječu. Nesumnjivo, to predstavlja značajnu vrijednost ovog projekta.
Završnu smo aktivnost ovg eTwinning projekta predstavili uvezanom knjigom u kojoj se nalaze recepti starih hrvatskih jela koja su se nekada pripremala. Za učenike smo mi, učiteljice, pripremile i zahvalnice za sudjelovanje u projektu, ali i sve prisutne učenike i učitelje počastile pripremljenim desertima opisanim u knjizi.
■ Napisala: Marija BILIĆ, učiteljica razredne nastave | OŠ “Dobriša Cesarić”, Osijek ■