Iz školskog svijeta
OSNOVNA ŠKOLA DR. FRANJE TUĐMANA, BRELA
Cilj je poboljšanje motiviranosti i učeničkih rezultata
objavljeno: 30. prosinca 2022.

Učiteljica hrvatskoga jezika i Erasmus koordinatorica Gorana Babić iz Osnovne škole dr. Franje Tuđmana Brela boravila je na tečaju „Motivation up for enhancing creativity and critical thinking” u španjolskom gradu Malagi. Tečaj je trajao od 31. listopada do 4. studenoga 2022. godine.

Tečaj je organizirala tvrtka iDevelop. Ovo je bila šesta i ujedno posljednja mobilnost u KA1 projektu „Better teaching, better tomorrow”. Taj projekt breljanska škola provodi od 31. prosinca 2020. do 31. prosinca 2022. godine.

Korisnici su diseminacijskih aktivnosti ovog projekta oko 1500 učenika i preko 150 nastavnika iz triju različitih škola u kojima su sudionici ovog međunarodnog projekta zaposleni. Ciljevi su ovog KA1 projekta poboljšati kvalitetu upravljanja ljudskim resursima, kvalitetnije provoditi projekte svih razina te poticati i njegovati tzv. 4C vještine kod učenika i nastavnika. Sve ovo breljanska škola želi potaknuti s ciljem poboljšanja motiviranosti i učeničkih rezultata te dodatno poboljšati europsku dimenziju škole.

Motivacija je definirana kao sve ono što nas pokreće prema nekom cilju, odnosno sve ono što uvjetuje pojedino usmjereno djelovanje. U obrazovnom je procesu motivacija sve ono što dovodi do učenja i što određuje smjer učenja te njegov intenzitet i trajanje. Motivacija je ključni čimbenik učeničkog uspjeha u svim fazama obrazovanja, a učitelji su ti koji imaju središnju ulogu u pružanju i poticanju motivacije kod svojih učenika.

Poticanje motivacije kod učenika postalo je izazov suvremenim učiteljima i nastavnicima. Zahvaljujući mnoštvu tehnoloških uređaja, pametnih telefona, različitih društvenih mreža, učenicima su informacije postale dostupne bilo gdje i u bilo koje vrijeme. Učenici uče isključivo za ocjenu. Ocjene jesu važne, ali učenicima ne bi smjele biti jedina motivacija. Učenike je važno poticati na razvijanje intrinzične motivacije. Nastavnici trebaju usmjeravati učenike na istraživačko učenje, kritičko razmišljanje te na suradnju u grupnom radu. Sve to pridonosi razvoju intrinzične (unutarnje) motivacije učenika.

Upravo se o tome govorilo te poučavalo na ovom tečaju koji su pohađali sudionici iz Irske i Hrvatske.

Tečaj o motivaciji pružio nam je niz korisnih metoda za motiviranje i poticanje učenika  kako bi uspjeli ostvariti svoj pravi potencijal. Osmišljavali smo svoje motivacijske vodiče na temelju refleksije stvarnosti. Sve je to postignuto pomoću temeljnih teorijskih znanja o vrstama i podvrstama motivacije te o tipovima ličnosti. Sudionici su dobili mnogo korisnih savjeta kako poučavanje prilagoditi svojoj učionici i učenicima.      

                   

Pristup je bio praktičan, iskustven i zasnovan na analizi stvarnih potreba grupe. Radilo se u malim grupama. Poticalo se na promišljanje i kreativnost kako bi se proširile mogućnosti i alternative za djelovanje. Sudionici su se koristili igranjem uloga, analizom slučajeva i grupnom dinamikom.

Učenicima su potrebni primjeri iz stvarnog života koje mogu povezati s materijom o kojoj uče. Tako najbolje mogu naučiti i savladati određeni dio gradiva ili nastavne cjeline. Uvođenjem IKT-a u nastavu uvodi se kreativnost i veća mogućnost istraživanja. Učenicima se nudi kreativan pristup gradivu i zadacima. Nastavnici imaju priliku upoznati učenike sa sadržajima koji će poticati njihovu kreativnost, motivaciju i želju za istraživanjem. Upravo radoznalost omogućuje učenicima slobodu u izražavanju kreativnosti.

Kvaliteta je ovakvih Erasmus projekata sagledavanje problema iz više različitih perspektiva, otvaranje prema svijetu i multikulturalnosti, osvještavanje kvalitete vlastitog rada i mogućnost primjene novih metoda. 

Služeći se novim spoznajama i iskustvima, učitelji dobivaju nove ideje za rad i mogućnosti za potencijalna školska partnerstva učitelja. Sudjelovanje na ovakvom inozemnom stručnom usavršavanju uvijek je od iznimne vrijednosti za sudionika. Ovakva stručna usavršavanja imaju izrazito pozitivan učinak na sudionike mobilnosti, učenike, ostale djelatnike škole, kao i na ugled škole i lokalnu zajednicu u kojoj se škola nalazi.

■  Napisala: Gorana Babić, učiteljica | Osnovna škola dr. Franje Tuđmana, Brela ■