Iz školskog svijeta
OŠ „PETAR ZORANIĆ”, NIN
Djeca s posebnim potrebama i inkluzija!
objavljeno: 17. svibnja 2022.

U sklopu Erasmus akreditacije, koju je Osnovna škola „Petar Zoranić”, Nin dobila kao jedna od trinaest ustanova u području odgoja i obrazovanja, od toga jedna od sedam osnovnih škola u Republici Hrvatskoj, polazila sam edukaciju Yes, I Can: Special Needs Students and Inclusive Education. Tečaj se odvijao u periodu od 4. do 9. travnja u Ljubljani. Organizator je tečaja Skupina Primera.

Kao što i sam naslov strukturiranog tečaja govori, glavni je cilj edukacije bio pripremiti polaznike za učinkovit rad s djecom s posebnim potrebama, pomoći i pružiti određene metode za uspješnu suradnju s roditeljima te za stvaranje inkluzivnog školskog okruženja za sve učenike. Tečaj je interaktivan te smo sve vrijeme edukacije razmjenjivali iskustava, provodili individualne i timske vježbe i konstruktivnu raspravu.

Predavači su nas upoznali sa slovenskim obrazovnim sustavom te ranom intervencijom i radom s roditeljima. Predavanja su obuhvatila i specifične teškoće učenja kao što su disleksija, disgrafija, diskalkulija i dispraksija, a govorili smo i o učenicima s ADHD-om i poremećajem iz autističnog spektra. Naučili smo i kako raditi s učenicima izazovnog ponašanja te kako prilagoditi rad gluhoj i nagluhoj djeci te ih uključiti u redovnu nastavu.

Roditelji prije rođenja djeteta maštaju kakvo će im dijete biti i u tom trenutku ne pomišljaju da mogu imati i dijete s teškoćama. Obiteljima djece s poteškoćama potrebno je vrijeme za prihvaćanje. Svi su roditelji osjetljivi, a ponajviše oni koji imaju dijete s teškoćama. Naš je zadatak pružiti njima i njihovoj djeci toplinu i razumijevanje.  

Specifične teškoće u učenju

Saznali smo nešto više o novim istraživanjima kada je riječ o djeci specifičnih teškoća učenja. Danas jedno od petero učenika ima disleksiju. Govorili smo o uzrocima, znakovima i vrstama specifičnih teškoća te o važnosti pravilne prehrane.

O Brain Gymu nam je govorila Mojca Vilfan, učiteljica razredne nastave i defektologinja, koja je licencirani instruktor za Brain Gym. Govorila je o važnosti jednostavnih pokreta učenika koji se koriste za aktivaciju svih područja mozga kako bi se poboljšalo učenje.

Mi, kao učitelji, učenicima trebamo omogućiti stalno kretanje i vježbe koje povezuju obje strane mozga, npr. bojanje objema rukama. Važno je djecu upozoravati i na važnost pravilnog držanja olovke kako bi vježbali objema stranama mozga.

Učenici izazovnog ponašanja

Riječ je o agresivnim učenicima koji mogu ozlijediti i sebe i druge. Prilikom postupanja s takvom djecom potrebno je imati plan postupanja. U Velikoj Britaniji su svi učitelji educirani kako zaustaviti agresivno ponašanje. Jedan manji broj učitelja iz Slovenije educirano je u Velikoj Britaniji za pravilno postupanje ( princip postupnosti) s učenicima izazovnog ponašanja i svoja znanja prenose drugim učiteljima. U tim situacijama ne bismo trebali stajati nasuprot učeniku i mahati rukama, već stajati bočno, a ruke držati uz tijelo. Ne bismo se trebali smijati, trebali bismo imati neutralan izraz lica i prijateljski pogled. Ton treba biti smiren, a glas tih.

Edukacijom smo se upoznali i s terapijskim postupcima koji se koriste u Sloveniji kada je riječ o učenicima s poremećajima iz autističnog spektra. Svaka učionica ima i svoj kutak za smirivanje u koji dijete odlazi kada ima potrebu. Učenicima je potrebno vizualizirati aktivnosti, a najbolje se snalaze ako je sve dobro organizirano.

■ Piše: Martina JELENKOVIĆ, učiteljica razredne nastave, mentorica ■ OŠ „Petar Zoranić”, Nin, Područna škola, Zaton ■