Iz školskog svijeta
OŠ PUJANKI, SPLIT
Društvene igre kao dio eTwinning projekta
objavljeno: 7. travnja 2021.

Učenici 3.a razreda OŠ Pujanki Split s učiteljicom Jadrankom Bulj ove su nastavne godine sudjelovali u projektu u sklopu kojeg su izrađivali i igrali razne društvene igre.

Prva je u nizu igara bila MANGALA ili kako se negdje zove mancala.

MANGALA

Oprema se sastoji od ploče (najčešće konstruirane od drva, rjeđe kamena, a u novije doba i od plastike) s udubljenjima (rupama) u dva ili četiri reda. Neke od ploča imaju i posebna udubljenja za sakupljanje kamenčića. Žetoni su za igru najčešće krupne sjemenke, kamenčići, sitne školjke, pikule ili bilo koji drugi materijal praktičan za igru. Konfiguracija ploče varira od jednog kraja svijeta do drugog: od 2 x 6, 2 x 10, 4 x 40 ili čak do 2 x 50 rupa. Najčešće je korištena konfiguracija 2 x 6 rupa s 48 sjemenki.

Krajnji je cilj igre sakupiti više kamenčića od svog protivnika. Igra počinje tako da se u svaku rupu stavi po četiri kamenčića. Prvi igrač bira jednu od rupa na svojoj strani ploče i započinje krug suprotno od kazaljke na satu stavljajući po jedan kamenčić u svaku rupu, pritom ostavljajući praznom rupu od koje je krenuo.

Ukoliko na protivničkoj strani zadnji kamenčić padne u rupu u kojoj je već jedan ili dva kamenčića, igrač sebi kupi sadržaj te rupe. Nije dozvoljeno „izgladnjivanje“ svog protivnika.

Ukoliko jedan od igrača nema kamenčića za igru, drugi igrač mora odigrati potez koji omogućuje nastavak igre.

Ukoliko igrač u jednoj rupi ima toliko da može napraviti više od jednog kruga na ploči, takva se skupina naziva Kro.

 Odigrava se tako da se u drugom krugu preskače rupa iz koje se krenulo, odnosno u nju se ne stavlja. Igra završava ako jedan od igrača ne može odigrati niti jedan potez i ako se u svakoj rupi nalazi po jedan kamenčić. Tada svaki igrač sebi pribraja ono što ostane na njegovoj strani ploče. Pobjednik je onaj igrač koji prvi sakupi 25 bodova  (za jedan više od polovice).

Mi smo svoju mangalu izrađivali od kutija od jaja koje su učenici bojali i ukrašavali po želji, a kao žetone uzeli smo grah, kuglice i sličan materijal.

SKIPITTY

Skipitty je igra predviđena za dva do četiri igrača koja se igra na ploči10 x 10 polja. Na početku igre igrači nasumce poredaju žetončiće po ploči. Svaki igrač ima po pet žetončića u pet različitih boja.

Cilj je skupiti što više setova različitih boja. Na početku igre četiri kvadratića u centru ploče moraju biti prazna. Najstariji igrač započinje igru i tako slijedom u smjeru kazaljke na satu.

Cilj je svojim žetončićem preskočiti bilo koji žetončić koji se može preskočiti. Preskakanjem igrač zadržava „preskočeni” žetončić. Igrači nisu podijeljeni po bojama tako da je cilj sakupiti što više žetončića različitih boja.

Igrači se kreću u svim smjerovima.

Pobjednik je igrač koji ima najviše setova različitih boja. Dakle, pobjednik nije igrač koji, primjerice,  ima 15 zelenih žetončića, a nijedan plavi, već onaj koji je skupio najviše setova svih boja.

Mi smo igru realizirali na hamer papiru i na A3 papirima tijekom dva sata Likovne kulture.

U izadi svih igara, učenju pravila i igranju sudjelovala je i naša knjižničarka Marija Čelan-Mijić.

REVERSI / OTHELLO

Othello je igra za dva igrača koja je izmišljena u 19. stoljeću i prilično je jednostavna, ali majstorstvo može trajati cijeli život.

Othello se igra na ploči s kvadratima 8 x 8 bez uzorka šahovnice i sa 64 komada koji su s jedne strane crni, a s druge bijeli. Jedan igrač igra crnom stranom prema gore, a drugi bijelom stranom prema gore. Na sredinu ploče stavite četiri komada, dva crnom stranom prema gore, a dva bijelom stranom prema gore tako da se dijelovi iste boje dodiruju dijagonalno.

  • Obično započinje igrač koji ima crne komade, u drugim varijantama igrači odlučuju tko će igrati prvi.
  • Uz modernu verziju Othella ova je postava nužna za svaku igru. U starijoj igri Reversi igrači su mogli žetone stavljati onako kako su htjeli.

Prvi komad stavite na mjesto koje zatvara suprotni komad. „Uključeno” znači da je niz suprotnih dijelova priložen dvama vlastitim dijelovima. „Red” se sastoji od jednog ili više dijelova koji čine liniju vodoravno, okomito ili dijagonalno.

  • Na primjer, prvi igrač postavlja crni komad koji uključuje bijeli komad, bilo vertikalno ili vodoravno, jer nije moguće bijele komade staviti dijagonalno (pod pretpostavkom da crna počne).

Preklopite priložene pločice.  Ako je uključena pločica, pretvara se u drugu boju i postaje pločica drugog igrača. Slijedeći primjer iz prethodnog koraka, bijeli komad, koji je uključen, pretvara se u crno i pripada crnom igraču.

Na redu je drugi igrač. Protivnik sada drugi komad stavlja na mjesto koje puca u barem jedan komad prvog igrača. Pod pretpostavkom da se drugi igrač igra bijelim komadima, stavio bi jedan od njegova komada tako da niz od najmanje jednog crnog komada bude ograđen dvama bijelim komadima sa svake strane pa se uključeni crni komadi pretvore u bijeli. Imajte na umu da red može biti vodoravan, dijagonalan ili okomit.

Igrajte naizmjenično sve dok valjani potez više nije moguć. Da bi potez bio valjan, komad uvijek mora biti postavljen tamo gdje može sadržavati veći broj suprotstavljenih komada. Ako to nije moguće, morate proći dok opet ne napravite valjan potez. Ako nitko od igrača ne može učiniti valjani potez, obično zato što su sva polja popunjena, igra se završava.

  • Tokeni mogu priložiti suprotstavljene tokene u više pravaca uzrokujući da se svi istovremeno prebacuju.
  • Ako je moguć valjan potez, ne možete ga proći iako bi vam to bilo korisno.

Moramo priznati da nam je ova igra bila malo komplicirana pa smo pravila često „prilagođavali” vlastitoj interpretaciji. Igra je dostupna i online, ali je protivnik jako dobar.

Igru smo realizirali na hamer papiru i na A3 papiru. Žetončiće smo radili od kartona koji su učenici obojali s jedne strane u bijelo, a s druge u crno.

EQULIBRIO

Equlibrio je igra koja od igrača zahtijeva mirnu ruku, koncentraciju i dobar osjećaj za kombinatoriku. Igru nismo kupili, već smo ju izradili.

U originalnoj se igri slažu različiti oblici (kocke, piramide,pravokutnici) u oblik koji sliči tornju.

Mi smo iskoristili kockice pričalice, prazne čaše, modele geometrijskih tijela koje su učenici u 30 sekundi slagali u što viši dvorac.

Dvorac je, naravno, na kraju morao stajati uspravno.

Napisale: Jadranka Bulj i Marija Čelan-Mijić, učiteljice OŠ Pujanki Split ■ Jadranka >Dugo godina radila sam kao pomoćnik u nastavi, a odnedavno sam učiteljica u 3.a razredu OŠ Pujanki Split. Kreativna, zaigrana i vesela, sa željom da to prenesem na svoje učenike. Marija > Prva ljubav su mi knjige. Tu ljubav svakodnevno nastojim prenijeti na mlađe naraštaje. Znam da svaka knjiga može pronaći svog čitatelja ako uspijem pronaći način kako mu je približiti. Volim raditi s učenicima te ih različitim zabavnim i kreativnim aktivnostima učim da uz knjigu nikada nisu I neće biti sami.