Iz školskog svijeta
♦ OSNOVNA ŠKOLA NOVSKA ♦
Dupini Panonskog mora
objavljeno: 15. travnja 2025.

Možemo li misliti na plavo, a djelovati zeleno? Mogu li dupini ponovno plivati Panonskim morem? Projektom „Usvajanje dupina“, koji su sa svojim učiteljicama Danijelom PRGOMET, Marijom ŠUGIĆ i sa mnom, proveli učenici 1. A, 1. B i 1. C razreda Osnovne škole Novska, i to je moguće. Vivi, Mijo i Oruda su usvojeni dupini koji su u atriju naše škole dobili svoj novi dom.

Cilj je projekta razvijati plemenite ljudske osobine, ekološku svijest, razumjeti pojam poduzetništva te poticati volonterstvo, zajedništvo i suradnju među učenicima. Projekt je uvršten u naš Školski kurikul 2024./2025. i predstavljen roditeljima prvih razreda na prvom roditeljskom sastanku.

Aktivnosti su projekta nenametljivo implementirane u sva nastavna područja kad god ih se tematski moglo povezati i usmjeriti k realizaciji planiranih ishoda. Svaka je učiteljica u svom razrednom odjelu provodila unaprijed planirane aktivnosti.

Na samom su početku nastavne godine učenici pričali o doživljajima s ljetovanja, opisivali (ne)čistoću mora i plaža, morske životinje koje su vidjeli, a istovremeno su vježbali govoriti tematski povezane cjelovite rečenice i slušati sugovornike. Upoznali su osnovne i izvedene boje, miješali boje, slikali morsko dno, izrađivali plakate. Pisali su ekološke poruke, tumačili grafičke prikaze, koristili se digitalnom tehnologijom i naučili prihvatiti odluku većine. Istraživali su, prikupljali i prezentirali podatke o sisavcima u moru, kitovima i dobrim dupinima.

Usvojili su razliku između smeća i otpada te pojmove recikliranje i razvrstavanje otpada. Istraživali su i prikupljali informacije o štetnosti odbačene plastike u prirodi. Posebno su ih rastužili podatci koliko je vremena potrebno da bi plastika razgradila u prirodi. Gledali su videozapise o onečišćenim obalama i ugroženim morskim životinjama. Predlagali su aktivnosti i navodili primjere kako i oni mogu doprinijeti zaštiti i očuvanju okoliša.

Učenicima je na interaktivnom ekranu u učionici prikazana mrežna stranica Instituta Plavi svijet na kojoj je predstavljen njihov rad i projekt Usvojite dupina. Promatrali su fotografije i čitali zanimljivosti o dupinima koji su ponuđeni za simbolično usvajanje.

Saznali su i cijene pa su im učiteljice izračunale (u 1. razredu to, ipak, ne znaju i ne mogu sami) koliko svaki učenik treba platiti kako bi cijeli razredni odjel usvojio jednog dupina.

Glavna aktivnost projekta, u kojem su sudjelovali i roditelji učenika, bila je skupljanje i prodaja plastičnih boca. Štetnu plastiku, koja ugrožava okoliš, usmjerili su u realizaciju plemenitog cilja – pomoći radu Instituta Plavi svijet.

Roditelji su svoje dijete odvezli na mjesto otkupa plastičnih boca i fotografirali ih dok predaju i prodaju plastične boce. Fotografije su poslali učiteljicama. One su sve fotografije pohranile osmislivši videozapis.

Ja sam za svaki razredni odjel zasebno izradila Google obrazac u kojem su prikazane fotografije dupina s kratkim opisom njihovih osobina. Glasanje je već završeno, ali kopiju tog obrasca možete vidjeti OVDJE.

Učenici su tabletima očitali QR kod, pristupili obrascu i odabrali dupina koji im se najviše svidio ili bio najzanimljiviji.

Svidjela im se i neizvjesnost iščekivanja rezultata glasanja jer smo unaprijed dogovorili da će bespogovorno prihvatiti odluku većine. To im i nije predstavljalo veliki problem jer bi najradije usvojili sve ponuđene dupine. Svaki im je bio simpatičan i zanimljiv.

Samostalno su očitali grafički prikaz i učiteljice su izvršile uplatu za ime dupina kojeg razred želi usvojiti. Svaki je razredni odjel izradio i plakat istaknuvši ime svog dupina te su prikladnom izložbom svi zajedno obilježili Svjetski dan voda. Radili su naizmjenično u skupinama kako bi svi osjetili zadovoljstvo uspješno realiziranog zadatka.

Posljednja je planirana aktivnost izložba likovnih radova povodom obilježavanja Svjetskog dana mora i oceana (8. lipnja).

Projektom Usvajanje dupina uspješno smo ostvarili planirane ishode svih nastavnih područja i međupredmetnih tema. Pokazalo se kako i najmlađi učenici mogu svojim angažmanom doprinijeti zaštiti okoliša, razumjeti važnost društvene odgovornosti te steći početna znanja i vještine poduzetništva. Njihov trud, zajedništvo i marljivost dokaz su da promjene počinju od najmlađih.

Napisala: Ksenija LEKIĆ, učiteljica razredne nastave u zvanju savjetnice |  Osnovna škola Novska ■