Iz školskog svijeta
OŠ ZRINSKIH NUŠTAR
Erasmus+ projekt Credi – kreativnost i digitalizacija
objavljeno: 8. lipnja 2020.

U školi u kojoj djeluje puno kreativnih učitelja, bilo je pitanje vremena kada će se realizirati prvi Erasmus+ projekt. Prateći projekte kolega iz drugih škola, željna novih znanja i iskustava, predložila sam kolegici mogućnost osmišljavanja Erasmus+ KA1 projekta koji podrazumijeva edukaciju i mobilnost učitelja u države Europske unije, a sufinancira ga Europska unija.

Ubrzo je uspostavljen školski tim u čiji su sastav ušle tri učiteljice razredne nastave, tri učiteljice engleskog jezika i po jedna učiteljica hrvatskog jezika, njemačkog jezika, informatike i ja, kao koordinatorica projekta.

Prilikom pisanja projekta vodili smo se mišlju da se znanje dijeljenjem zapravo umnaža. Nastojali smo osmisliti projekt koji proizlazi iz ključnih potreba i područja naše škole, a to su bili razvoj digitalnih kompetencija i poticanje kreativnog ponašanja i mišljenja naših učenika. Tako je nastala univerzalna ideja i projekt pod nazivom CREDI [creativity&digitalization] koji pod istim nazivom objedinjuje ova dva vrlo važna područja. Budući da živimo u suvremenom svijetu, u kojem život bez digitalne tehnologije nije moguć, razmišljali smo kako razvijati i poboljšati kompetencije učenika i na koji ih način usmjeriti za poticanje kreativnog ponašanja.

Krajnji cilj našeg projekta jesu razvoj i poticanje kreativnosti u [ne]digitalnom okruženju, odnosno osposobljavanje i stjecanje određenih znanja, sposobnosti i vještina u područjima digitalizacije i kreativnosti kako bi učitelji bili kompetentni težiti razvoju istih kod učenika. U svemu smo imali veliku podršku ravnatelja, što je izuzetno važno kod ovako kompleksnih projekata.

Od samog početka, cijeli tim je bio uključen u pisanje projektne prijave i s nestrpljenjem smo očekivali rezultate natječaja. Po odobrenju projekta, golemi entuzijazam i adrenalin, usmjerili smo na planiranje edukacija i osmišljavanje mogućih suradnji s drugim sudionicima tečaja. Na mobilnosti su uvijek išle po dvije kolegice kako bismo pokrili cijelu obrazovnu vertikalu [razrednu i predmetnu nastavu] i kako bi diseminacija projekta bila što veća jer osim matične, naša škola ima i dvije područne škole u Ceriću i Marincima.

Mobilnosti su predviđale edukacije u Lisabonu, Firenzi, Dublinu, Barceloni i Reykjaviku. Kolegica Marija LESANDRIĆ, učiteljica razredne nastave, i ja odlučile smo se za edukaciju u Reykjaviku [Island] Smart Teachers Play More u organizaciji udruge Play to Learn More. Edukacija se održala u studenom 2019. godine. Cilj edukacije bio je prikazati koncept i podučiti učitelje iz cijele Europe metodologiji koju uspješno provodi ova organizacija. Kroz planirane aktivnosti, upoznale smo načine kako kroz igru i pokret u nastavi pristupiti obradi novog sadržaja ili ponavljanju nastavnog gradiva. Također, imale smo priliku iz prve ruke vidjeti kako izgleda odgojno-obrazovni sustav Islanda i posjetile vrtić te osnovnu i srednju školu.

Osim edukativnog sadržaja, samostalno smo obišle Island koji slovi kao jedna od najljepših zemalja – Otok vatre i leda. Sličnih interesa, dogovorile smo se unajmiti rent-a-car po slijetanju na aerodrom i tu je počela naša avantura na dalekom sjeveru usred Atlantskog oceana. Šetale smo po nacionalnim parkovima, područjima bogatim gejzirima, poznatoj Black beach [crna plaža vulkanskog podrijetla], stajale kraj najpoznatijih slapova, hodale po glečeru, posjetile The Pearl, divile se koncertnoj dvorani Harpa i naposljetku-kupale se u Plavoj laguni.

Projekt Credi je započeo u rujnu 2019. i traje trinaest mjeseci. Sve planirane mobilnosti su, srećom, na vrijeme provedene prije nastale situacije uslijed pandemije virusom COVID-19. Nakon edukacija, uslijedila je primjena naučenog u nastavnom procesu, brojne aktivnosti i diseminacija projekta. Među provedenim aktivnostima istaknula bih primjenu digitalnih alata u nastavi, a rezultat su brojni učenički radovi.

Također, provedena je radionica s učenicima prvih razreda – igre u nastavi, radionice čitanja i pisanja za kritičko mišljenje u digitalnom okruženju na kojima je primijenjena RWCT metoda, osmišljene su didaktičke i metodičke igre koje su učiteljice implementirale u svoj odgojno-obrazovni proces, osnovana je E-učionica radi razmjene nastavnih materijala između učenika i učitelja, osmišljena je tzv.

Učionica budućnosti na kojoj učiteljice potiču aktivnosti timskog rada i učenja. U tijeku smo nastave na daljinu kada i projektne aktivnosti moraju pronaći neki novi put i način realizacije. Članovi našeg projektnog tima i u ovoj situaciji marljivo rade i izrađuju zajedno s učenicima digitalne sadržaje.

Svi koji žele naučiti, pronaći će način bez obzira na okolnosti u kojima se nalaze. Najvrjednije od svega što smo naučili jest djelovanje kroz timski rad u kojem se razmjenjuju znanja, stečene sposobnosti i vještine. Isto tako, učimo se toleranciji i poštovanju tuđeg mišljenja.

Projekt Credi, koji je trenutno na pola svog puta, postigao je izvrsne rezultate na razini naše škole, a vjerujemo i puno šire. Učitelji i dalje pridonose potpunom iskorištavanju potencijala IKT-a za poboljšanje nastave te nastoje potaknuti učenike na kreativni doživljaj, mišljenje i ostvarenja.

Za očekivati je kako će implementacija svih aktivnosti i sadržaja pridonijeti osuvremenjivanju nastave, inovaciji i kreativnosti, polučiti nove pristupe u poučavanju, dovesti do jasnijeg doživljaja učenja te povećati motivaciju učitelja i učenika.

Sigurni smo kako smo našim aktivnostima i objavama na projektnoj Facebook stranici potaknuli druge kolegice i kolege na sudjelovanje u Erasmus+ projektima. Sukladno nazivu projekta CREDI [lat.credo-vjerujem] mi vjerujemo u budućnost naše škole, a škola su naši učenici.

■ Piše: Mia MUCIĆ, učiteljica mentorica glazbene kulture i koordinatorica Erasmus+ projekta  ■  OŠ Zrinskih Nuštar  ■ Mia Mucić je učiteljica glazbene kulture koja u središte svog profesionalnog djelovanja stavlja rad u nastavi kako bi učenicima približila glazbu. Posebno naglašava rad s dječjim školskim zborom Zrinus  ■