Iz školskog svijeta
OŠ VLADIMIRA NAZORA, NOVA BUKOVICA | ERASMUS+ 229 PROJEKT TGHCD
Igrali se i učili!
objavljeno: 4. svibnja 2022.

Zadnji je tjedan travnja održana 4. mobilnost Erasmus+ projektom TRADICIONALNE IGRE, ZDRAV RAZVOJ DJETINJSTVA, a kod nas u Hrvatskoj naziva TRADICIONALNE HRVATSKE IGRE. Osnovna škola Vladimira Nazora iz Nove Bukovice bila je domaćin učenicima i učiteljima iz Turske, Španjolske, Rumunjske i Portugala.

Namjena je ovoga projekta pomoći učenicima kako bi se umanjili negativni učinci razdoblja koronavirusa na učenike i njihovu okolinu oživljavanjem tradicionalne dječje igre i prednosti koje one nude. Brzi je razvoj tehnologije učinio dječje igre gotovo zaboravljenima, zato ih mi ovim projektom želimo oživjeti kako bi se učenici igrali na otvorenom sa svojim vršnjacima te što manje boravili pred ekranima. Ovo je dobra prilika da se igrajući jedni s drugima nauče pridržavati nekih pravila (normi i načela) ponašanja.

Glavna je namjena ovog projekta, kako se ističe, korist za sve učenike razvijanjem njihova tjelesnog, psiho-motoričnog, emocionalnog, socijalnog i mentalnog zdravlja boraveći na svježem zraku u društvu svojih vršnjaka.

Sve je započelo 24. travnja 2022. kada su naši gosti počeli pristizati u zračne luke Zagreb i Budimpeštu gdje su ih dočekivali naši učitelji Dominik Rajačić, Dragana Dropulja i Ruža Živković.

Prvi radni dan (ponedjeljak, 25. travnja 2022.) dočekali smo goste u Domu kulture Općine Nova Bukovica. Pozdrav dobrodošlice uputila im je naša koordinatorica Erasmus+ projekta Ruža Živković, a načelnik Općine Tomislavu Bračun i ravnateljica škole Lareti Žubrinić zaželjeli su im uspješan radni tjedan prepun aktivnosti i zabave u kojem će upoznati  ljepote Hrvatske, a sve boraveći na svježem zraku, u prirodi i u društvu s vršnjacima.

Za glazbeni se dio pobrinuo naš školski zbor i tamburaški orkestar na čelu s učiteljem glazbene kulture Draženom Kovačevićem.

Učenici naše područne škole pod vodstvom učiteljica Maje Pavlić i Maje Radinković izveli su kratak igrokaz lutkama napravljenim od komušine (i drugih prirodnih te recikliranih materijala). Nastupio je i podmladak KUD-a „Lipa“ iz Nove Bukovice.

Učiteljica je povijesti Martina Grundler Hrala upoznala goste s našom školom kao i s  tradicionalnim dječjim igrama našeg kraja.

Gosti iz Rumunjske priredili su nam tradicionalno iznenađenje iz svoje zemlje jer su k nama došli za svoj Uskrs. Prvi su dan gosti obišli još župnu crkvu Blažene Djevice Marije i Zavičajni muzej u Novoj Bukovici te stare tradicionalne ambare kojima nas je provela Marijana Kiš.

U školskom su dvorištu svi učenici i učitelji zaigrali tradicionalne hrvatske igre: gađanje u metu, penjanje na drvo, graničar na jedno polje, graničar na dva polja, školicu, stare školice, tjeranje šinje, kolac tobolac… Zak kraj su dana gosti posjetili i muzej „Sekvoja“ u centru Slatine gdje su svojim tijelima probali obuhvatiti najveće drvo na našim prostorima.

Drugi je dan (utorak, 26. travnja) započeo dvjema radionicama ručnog rada. Prvu je radionicu za naše goste održala Slavica Podolski koja je podučavala izraditi lutke i druge likove od tradicionalnih materija (kukuruzne komušine).

Za drugu se radionicu pobrinula Jasmina Mikulčić kojanas je poučila tradicionalnoj izradi lutaka od vune pletenjem, tj. heklanjem i/ili štrikanjem. Jasmina je svim sudionicima poklonila narukvice prijateljstva za uspomenu.

Gosti su posjetili i središte naše županije, Viroviticu, gdje ih je primila i upoznala s našim krajem pročelnica Upravnog ureda za obrazovanje i demografiju Martina Bunić. Dok su učitelji bili u Županiji, učenici su s našim učiteljicama Marinom Kordi i Martinom Grundler Hralom igrali nove tradicionalne hrvatske igre: ringe raja, crna kraljica, potezanje mosora, gumi-gumi, noć-dan i sl.

Po povratku u Slatinu učitelji su obišli vinariju i vinski podrum obitelji Halas, a djeca su se s učiteljicama igrala u gradskom parku.

Treći dan mobilnosti u Hrvatskoj (srijeda, 27.travnja) proveli smo u Parku prirode ,,Papuk” (Jankovac). Gosti i domaćini obišli su poučnu stazu grofa Jankovića, a potom se spustili do slapa Skakavac. Nakon obilaska prirode, boravka u šumi i na svježem zraku svima je prijao ručak u obližnjem planinarskom domu.

Pod vodstvom su učiteljice Maje Pavlić opet zaigrali nove tradicionalne hrvatske igre predviđene za taj dan: skrivača, obrnutog skrivača, care, care, govedare, ide maca oko tebe, bacanje potkove (ringlanje), skakanje u vreći, ledene babe i druge.

Četvrtak (28. travnja) započeli smo odlaskom u muzej „Kuću panonskog mora“ u kojem su učenici učili o biljkama i životinjama koje su obitavale na ovim prostorima u davnoj prošlosti, obišli vremenski labirint i pronalazili fosile edukativno-interaktivnim igrama.

Nakon toga uživali su u adrenalinskom parku „Duboka“ gdje su se okušali u izdržljivosti, spretnosti i snazi.

Ni četvrti dan nismo zaboravili tradicionalne hrvatske igre koje je vodila učiteljica Ivana Škrobo. Zaigrali smo potezanje užeta, preskakanje užeta, konjiće, utrkivanje na rukama, trule kobile i druge. S gostima smo otišli do stare utvrde u Orahovici „Ružica grad“. Prvi pisani spomen Orahovice datira iz 1228. godine, a povijesni je spomen samog dvorca iz 1357. godine (kao kraljevska imovina).

Posljednji smo dan naše mobilnosti obišli tri velika grada u Slavoniji i u njima zaigrali tradicionalne hrvatske igre za koje je bila zadužena učiteljica Tihana Mađar Grgić.

Najprije smo posjetili Osijek i obišli stari dvorac i bedeme Tvrđe, a ispred Katakombi, na drugoj strani rijeke Drave, zaigrali smo slijepog miša, kauboja i Indijanaca i druge igre.

Nakon Osijeka gosti su posjetili Dalj, a potom i  herojski grad Vukovar. Partneri su se popeli na Vodotoranj i naučili nešto o bitci za Vukovar i obrani Hrvatske u Domovinskom ratu. Poslije Vukovara obišli smo i Ilok, najistočniji grad Hrvatske. Razgledali smo povijesne ostatke utvrde i bedeme grada te na samim bedemima uz rijeku Dunav zaigrali preostale tradicionalne dječje hrvatske igre kao što su klikeranje na ropu, klikeranje na crtu, gađanje kozane i sl.

Za kraj smo posjetili Ladanjsko imanje ,,Principovac” ispred kojeg su učenicima podijeljeni certifikati kao dokazi o sudjelovanju u ovoj mobilnosti.

Ovaj je projekt za svoj rad imao sljedeće opće ciljeve:

Učenici će se više baviti fizičkom aktivnošću, poboljšati svoje socijalne vještine, povećati razinu kreativnosti, razvijati maštu, naučiti se natjecati, izgrađivati životne vještine, u budućnosti prenositi našu baštinu. 

Svi su ciljevi tijekom ovog aktivnog tjedna i ostvareni. Možemo reći kako su učenici iz Turske, Španjolske, Rumunjske i Portugala, koji su sudjelovali na ovoj mobilnosti, usvojili niz dobrobiti za tjedan dana.

■  Tekst: Ruža Živković, pedagoginja | OŠ Vladimira Nazora, Nova Bukovica