Iz školskog svijeta
OŠ PREČKO, ZAGREB
Kako poticati STEM već od 1. razreda?
objavljeno: 10. veljače 2022.

Koje STEM aktivnosti provoditi u 1. razredu? Jesu li prvašići spremni za suradničke aktivnosti? Hoću li uspjeti zainteresirati učenike za STEM područje? Sve su to bila pitanja koja su me mučila na početku prvog razreda kada sam odlučila upustiti se u eTwinning projekt LET’S STEM.

Evo još jednog izazova, mislila sam. Kada ostvariti aktivnosti i kako ih povezati s nastavom? STEM sam aktivnosti provodila tijekom čitave školske godine, a uspjela sam ih ostvariti na Satovima razrednika, Prirode i društva, Likovne kulture, Matematike pa čak i na satu Glazbene kulture.

Autorica projekta Let’s STEM moja je dugogodišnja prijateljica i suradnica učiteljica Višnja Mušnjak iz OŠ Nikole Tesle. Ona je  osmislila ovaj uspješni međunarodni eTwinning projekt u suradnji sa školom iz Turske.

Cilj nam je bio aktivno uključiti učenike u proces učenja, zainteresirati ih za sva četiri STEM područja, znanost(Sience), tehnologiju (Tehnology), inženjering (Engenering) i matematiku (Matematics). Objasnila sam učenicima kako smo mi pravi mali istraživači. S vremenom je naša učionica postala zabavno mjesto za  istraživanje.

U mnoštvu aktivnosti, koje su zaista zainteresirale učenike za STEM područje i potaknuli ih na suradnju već u prvim školskim danima, izdvojit ću samo neke, nama najzanimljivije.

Moji mali zanstvenici naučili su izvoditi pokuse. Pitali smo se: Kako nastaje kiša u oblaku? Može li jaje naučiti plivati? Dokazali smo kako se i na mlijeku može slikati. Postavljali su probleme i dolazili do zaključaka. 

Upoznali smo se s početnim kodiranjem. Nije bilo lako, ali uz pravilno dešifriranje i označavanje, učenici su dolazili do zanimljivih likova. Zabavni su i poučni bili prvi koraci u kodiranju.

Učenici su postali i pravi mali matematičari, učili su matematiku igrajući slagalice, memory kartice, osmišljavali su matematičke zadatake i igru trgovine.

Izazovan je za prvašiće bio i graditeljski zadatak. Trebali su izgraditi unutar skupine zajednički dvorac. Dvorac su gradili od malih kartonskih kutijica.

Aktivnost je trajala više dana, a rezultati su bili izvrsni. Iako vrlo živahan razred, svi su se dogovarali i sudjelovali u ovoj aktivnosti. Uživali su i u građenju čašama ili kvačicama za vrijeme školskih odmora. Odmori su na ovaj način bili vrlo zanimljivi, a nekad smo ih morali i produžiti.

I glazba može biti znanost. To smo dokazali sviranjem poznate melodije na čašama vode.

U projektu su sudjelovale 24 škole. Zanimljive su bile prve videokonferencije s učenicima iz dalekih zemalja. Iščekivali smo i završnu aktivnost projekta. Sa školom iz Turske razmijenili smo STEM BOX – kutiju sa STEM aktivnostima.

Bilo je tu još aktivnosti… Želja mi je bila dio aktivnosti podijeliti s vama. Učenici su me pitali hoćemo li opet sudjelovati u STEM projektu. Naravno, djeco, ovo je bio početak!

Za eTwinning projekt Let s STEM dobili smo Europsku oznaku kvalitete. Ona je dokaz kako se STEM može prilagoditi i provoditi već i u prvom razredu.

■  Piše:  Anka Vukša, učiteljica savjetnica | OŠ Prečko, Zagreb ■ Učiteljsku akademiju završila u Zagrebu, autorica eTwinning projekata, voditeljica Malog školskog zbora, autorica interaktivnog cd-a za učenje Igra riječi, organizator brojnih priredbi i događaja u školi ■