Iz školskog svijeta
■ OŠ FRANJE KREŽME, OSIJEK ■
Kako povezati fizičko i mentalno zdravlje učenika
objavljeno: 17. svibnja 2024.

Psihofizičko je zdravlje učenika preduvjet uspješnog i sretnog djeteta. Nas smo se dvije, potpisnice ovih redaka, udružile organiziravši niz zajedničkih aktivnosti u koje smo uključile učenike 4. i 5. razreda OŠ Franje Krežme s ciljem pozitivnog utjecaja na njihovo fizičko, mentalno i socijalno zdravlje.

Sve su tri komponente međusobno povezane i ni jedna nema prednost pred ostalima. U nižim je razredima osnovne škole naglasak na prepoznavanju i upravljanju emocijama, uvažavanju potreba i osjećaja drugih, uvažavanju različitosti te stvaranju navika zdravog života redovitim bavljenjem tjelesnim aktivnostima i zdravom prehranom. Kako su učenici stariji, tako se mijenjaju prioriteti i potrebe.

Pozornost je posvećena toleranciji, prevenciji nasilničkog ponašanja, sigurnosti na društvenim mrežama i optimalnom razvoju životnih vještina pojedinca. S učenicima smo se priključile projektu ,,Učim i treniram, zdrav život preferiram” Gimnastičkog društva Osijek–Žito koji su nam organizirali brojne aktivnosti: od treninga gimnastike u vlastitoj školi do posjeta njihovoj gimnastičkoj dvorani.

Naši su učenici spremno pokazali svoje gimnastičke vještine i tako uočili kako bi zdrav životni stil trebao uključivati i redovito bavljenje tjelovježbom.

Potom nam je u goste stigla nutricionistica koja je održala radionicu nutricionizma. Tako smo svi skupa pripremali zdrav obrok, čak su samostalno napravili voćnu salatu sa sastojcima koje smo im pripremili.

Našim se školarcima radionica svidjela jer su teorijsko znanje potkrijepili praktičnim vještinama. Zatim smo u goste pozvali igrače NK Osijek, koji su s učenicima podijelili svoja iskustva profesionalnih igrača, i u suradnji s Udrugom navijača Bijelo-plavi posjetili su našu školu.

Osmislili su prezentaciju o povezanosti Kluba i navijača, posebice najmlađih. Učenici su nakon predavanja pitali sve što ih je zanimalo o nogometu i navijanju. Učeničkih pitanja bilo je pregršt.

Na kraju su se fotografirali s igračima koji su im naposljetku podijelili autograme.

Budući da je osim fizičkog važno i mentalno zdravlje, koje uključuje ulaganje u emocionalnu dobrobit, psihičku dobrobit (pozitivno funkcioniranje), društvenu dobrobit (odnos prema drugima i društvu) i duhovnu dobrobit, sljedeće smo aktivnosti usmjerile u tom pravcu.

Učenici su pisali pisma štićenicima staračkog doma u Osijeku u kojima su im se predstavili napisavši im kako bi voljeli da im povratno odgovore i napišu nešto o sebi. Umirovljenici su im doista odgovorili, a učenici su bili presretni čitajući njihova pisma.

Nakon dva tjedna posjetili smo starački dom pa su tako i osobno upoznali bake i djedove s kojima su izmjenjivali pisma. Učenike smo uključile u međunarodni projekt spolne i rodne ravnopravnosti udruge MODE1 te provele niz radionica koje uključuju stereotipe o djevojčicama i dječacima.

Naši su đaci potom glumili, pisali i razgovarali o ulogama dječaka i djevojčica u društvu te došli do zaključka da su u našoj školi i najbližem okružju djevojčice i dječaci potpuno ravnopravni te da imaju jednake mogućnosti.

Kako bismo ukazale na važnost mentalnog zdravlja, provele smo sa svojim đacima radionice o osjećajima. Budući da osjećaji proizlaze iz emocionalnog iskustva, potaknuti emocijama, razgovarale smo o šest osnovnih emocija: tuzi, sreći, strahu, ljutnji, iznenađenju i gađenju.

Učenici su ilustrirali svaki od navedenih osjećaja. Prisjetili su se i iskustva koje povezuju s pojedinim osjećajem. Ove smo osjećaje povezale s gledanjem animiranog filma Izvrnuto obrnuto koji govori o odrastanju djevojčice vodeći nas na neobična mjesta unutar uma gdje se susreću različite emocije. Potom smo pojasnile učenicima da je cilj ovakvih radionica bolje upoznati sebe, razumjeti sebe, ali i osvijestiti kako nas drugi vide i kako tumače naše ponašanje.

Sljedeća je radionica bila o TI I JA rečenicama u kojoj su učenici u paru najprije pisali TI rečenice kojima izriču prigovor, a potom JA rečenice kojima izriču osjećaje. Nakon toga zamijenili su uloge i tako pojasnili komunikaciju koja u napetim situacijama može dovesti do sukoba ako upotrebljavaju TI poruke dok JA poruke isključuju verbalni napad na drugu osobu.

Jako je bilo važno pojasniti kako dobiti ono što želimo na miran način – bez sukoba.

Na kraju svih odrađenih aktivnosti smatramo da smo svojim učenicima sve postupo objasnile i uvelike utjecale na njihovu fizičku i mentalnu dobrobit. Nadamo se da smo uspjele dokazati istinitost stare latinske poslovice: ,,U zdravom tijelu zdrav duh!”

■ Napisale: Margareta ZDELAR, profesorica hrvatskog jezika u zvanju savjetnika i Sanja FILAKOVIĆ, učiteljica razredne nastave u zvanju savjetnika | OŠ Franje Krežme, Osijek ■