Iz školskog svijeta
■ OŠ JURJA DOBRILE, ROVINJ ■
Mindfulness u očuvanju mentalnog zdravlja
objavljeno: 25. svibnja 2023.

U sklopu Erasmus projekta tijekom travnja u španjolskom Alicanteu održan je tečaj „Mindfulness & Meditation: Well-Being at School and Life“ na kojem sam sudjelovala. Tečaj je bio usmjeren na upoznavanje tehnika za očuvanje mentalnog zdravlja učenika.

Motivacija za odlazak na tečaj bila je izražena želja da se učenicima pomogne da u vremenu moderne tehnologije, digitalizacije i brzog protoka različitih informacija iz različitih medija pronađu način zastati, smireno razmisliti i usredotočiti se na ono što rade i što doživljavaju.

S istim su ciljem na tečaj u Alicante stigle kolege iz Češke, Slovenije, Finske, Irske, Njemačke i  Mađarske. Brzina i količina informacija kojima su učenici neprestano izloženi ekranima tableta, televizora, računala, pametnih ploča jednako otuđuju djecu od njihovih misli u Hrvatskoj i u ostalim europskim zemljama.

Tjedan dana zajedničkog učenja o tehnikama opuštanja i aktivnostima koje kod učenika razvijaju usredotočenost, koncentraciju, prepoznavanje i kontrolu emocija pridonijelo je stjecanju znanja, ali  i razmjeni iskustava među kolegama o pitanju mentalnog zdravlja učenika. Zbog svjesnosti o važnosti uloge svih koji su uključeni u odgoj djece od predškolske dobi do adolescenata istaknuta je potreba za dodatnom edukacijom i osnaživanjem novim znanjima i vještinama koje će nas usmjeriti kako pomoći učenicima u njihovu zdravu rastu i razvoju.

O dobrobiti mindfulnessa moguće je saznati iz članaka, knjiga, različitih videa, ali doživljaj meditacije uz stručno vodstvo, osobito za one koji se još nisu koristili meditacijom, bio je od višestruke koristi.

Osim novih konkretnih znanja o tehnikama opuštanja, koje pomažu u nošenju s različitim životnim situacijama uz postizanje ravnoteže, nastojalo se istaknuti da je stres nemoguće izbjeći, ali je moguće promijeniti svoju reakciju na njega. Učitelji su surađivali u zajedničkim aktivnostima u skupinama i radom u paru. Tako je postignuta dinamika i pružena mogućnost za bolje upoznavanje i razmjenu iskustava. Jezik sporazumijevanja, bez obzira na razinu poznavanja engleskog jezika, nije bio problem jer su učitelji, odgajatelji, usmjereni na asertivnu komunikaciju kojom žele podučiti i svoje učenike.  

Mindfulness koristeći vježbe disanja, meditacije, opuštanja uz glazbu, aktivnosti usmjerenog promatranja i slušanja utječe na smirivanje tako da se osoba može usredotočiti na zbivanja u sebi i oko sebe. Koristi, koje takve tehnike pomažu u očuvanju mentalnog zdravlja u današnjem društvu, vezane su jednako za učenike i učitelje.

Na tečaju PMS Erasmus+ učilo se kako pozitivno razmišljati, kako verbalizirati emocije, kako asertivno slušati i komunicirati, vježbali smo tehnike opuštanja i meditacije, usvajali tehnike disanja. Otkrivale su se mogućnosti kojima se učitelji mogu koristiti u radu: aktivnosti kartama, mindfulness bocom smirenja, lopticom za masažu i koncentraciju, pisanjem poticajnog pisma samom sebi, crtanjem s ciljem otkrivanja svojih pozitivnih strana…

Koliko su mindfulness vježbe korisne pokazalo se po povratku u školu. Učenici su na vježbe opuštanja pozitivno reagirali te zainteresirano sudjelovali. Osim mindfulness vježbi opuštanja provedene su i vježbe usmjerenog slušanja u komunikaciji. Pravi se učinak provođenja vježbi tek očekuje, ali se već sada pokazuje napredak tijekom slušanja uputa za rad, slušanja sugovornika, koncentracije u radu.  

S mindfulness tehnikama upoznati su i roditelji na roditeljskom sastanku. Zainteresirano su slušali o minfulnessu, ali i aktivno sudjelovali u vježbama disanja. Nakon vježbi u koje su bili uključeni, iskazali su želju da se njihova djeca svakako trebaju upoznati s tehnikama koje će im pomoći u koncentraciji, samokontroli i iskazivanju emocija na primjeren način što će posljedično pridonijeti razvijanju socijalnih vještina i empatije.

Budućnost donosi brojne promjene na koje ćemo se svi morati prilagođavati. Najvažnije će biti pronaći mir i pravi put kako se ne bismo izgubili u šumi informacija te stvarati prilike za dobro osjećanje sa sobom i s drugima.

■ Napisala: Sandra BOLJUNČIĆ, učiteljica razredne nastave u zvanju izvrsne savjetnice | OŠ Jurja Dobrile, Rovinj ■