Učenici su raznim aktivnostima predstavili narodne običaje: kolinje ili svinjokolju, Božić i Uskrs u bilogorskom kraju.
Već godinama pokušavam svojim učenicima približiti njihov zavičaj i županiju u kojoj žive. Nekako mi se čini da znaju više o poznatijim dijelovima Republike Hrvatske, a vrlo malo o svom kraju i zavičaju. I ono što nauče, brzo zaborave pa im je teško predstaviti njihov kraj i ljepote njihove županije. U vrijeme pandemije, online nastave i izolacija moj je razred uspio izvući najbolje od najgorega i samoinicijativno smo počeli raditi običaje u bilogorskom kraju.
Učenici su pokrili tri narodna običaja – svinjokolju ili kolinje, Boćić i Uskrs.
U svakoj su temi najprije samostalno razgovorali sa svojim roditeljima, bakama, djedovima i susjedima te prikupili potrebne podatke, a zatim smo radili prezentaciju, snimali što smo naučili, izrađivali pisanice kako ih stoljećima radimo u svom zavičaju, plesali, pisali sastavke i napravili digitalnu slikovnicu.
Sve su navedeno učenici postavili i na digitalnu platformu Wakelet te prezentirali učenicima naše škole u online obliku.
U temi Svinjokolja ili kolinje učenici su prezentacijom pokazali svoj grad Bjelovar, narodnu nošnju i postupak izrade čvaraka, zatim su usmeno ispričali postupak izrade čvaraka i sve postavili na youtube platformu te na kraju otplesali narodni ples Seljančicu.
O svemu više pogledajte OVDJE
Tijekom božićnog ozračja pripremili smo za sve razrede naše škole prezentaciju s temom: Kako se nekad slavio Božić. Snimili smo naše roditelje koji su prezentirali kako su oni nekada slavili Božić. Zatim smo sami napisali razrednu knjigu o Božiću nekad i danas te sve postavili na digitalni alat Storyjumper gdje osim što učenici mogu čitati tekstove, mogu ih i audiovizualno čuti. Na kraju smo u izvedbi The Beatlesa otplesali Marry Christmas i uljepšali predbožićno vrijeme učenicima naše škole koji su plesali s nama.
Na kraju smo naše istraživanje običaja završili s Uskrsom tako da smo pokazali izradu pisanica na tradicionalan način. Pisanice smo ukrasili travama, motali u čarape i stavljali u lonac s crvenim lukom. Učenici su napisali svoje priče o Uskrsu i izradili PPT. Naravno, svoje smo starije pitali kako su oni nekada slavili Uskrs, a učenicima je bilo zanimljivo otkrivši nepoznate uskrsne običaje svog kraja.
Sve to možete pogledati OVDJE
Istraživačkom nastavom, radom u skupinama i u paru učenici su naučili običaje svog kraja, prirodu i život ljudi nekad i danas. Vrlo je važno napomenuti da su sve sadržaje prezentirali svim učenicima III. osnovne škole Bjelovar i potaknuli ih da i sami promišljaju i uče o svom zavičaju. Sve su ostvareno naučili, a prezentacijama drugima ostvarili zadane ishode.
U temama smo povezali nastavne jedinice iz Hrvatskoga jezika, Prirode i društva, Glazbene kulture, Likovne kulture, Sata razrednika te Tjelesne i zdravstvene kulture. Povezali smo i građanski odgoj, zdravstveni odgoj, upotrijebili smo IKT u radu.
ISHODE KOJE SMO OSTVARILI OVIM SADRŽAJIMA:
OŠ HJ A.4.1. Učenik razgovara i govori u skladu s komunikacijskom situacijom.
OŠ HJ A.4.2. Učenik sluša različite tekstove, izdvaja važne podatke i prepričava sadržaj poslušanoga teksta.
OŠ HJ A.4.3. Učenik čita tekst i prepričava sadržaj teksta služeći se bilješkama.
OŠ HJ A.4.4. Učenik piše tekstove prema jednostavnoj strukturi.
PID OŠ C.4.1. Učenik obrazlaže ulogu, utjecaj i važnost povijesnoga nasljeđa te prirodnih i društvenih različitosti domovine na razvoj nacionalnoga identiteta.
goo C.2.1. Sudjeluje u unaprjeđenju života i rada škole.
osr A.2.4. Razvija radne navike.
osr B.2.2. Razvija komunikacijske kompetencije.
osr B.2.4. Suradnički uči i radi u timu.
osr C.2.3. Pridonosi razredu i školi.
osr C.2.4. Razvija kulturni i nacionalni identitet zajedništvom i pripadnošću skupini.
pod B.2.2. Planira i upravlja aktivnostima.
ikt A.2.1. Učenik prema savjetu odabire odgovarajuću digitalnu tehnologiju za izvršavanje zadatka.
ikt A.2.2. Učenik se samostalno koristi njemu poznatim uređajima i programima.
ikt A.2.3. Učenik se odgovorno i sigurno koristi programima i uređajima.
ikt C.2.2. Učenik uz učiteljevu pomoć ili samostalno djelotvorno provodi jednostavno pretraživanje informacija u digitalnome okružju.
ikt C.2.3. Učenik uz učiteljevu pomoć ili samostalno uspoređuje i odabire potrebne informacije među pronađenima.
ikt C.2.4. Učenik uz učiteljevu pomoć odgovorno upravlja prikupljenim informacijama.
uku A.2.1. Uz podršku učitelja ili samostalno traži nove informacije iz različitih izvora i uspješno ih primjenjuje pri rješavanju problema.
uku A.2.2. Učenik primjenjuje strategije učenja i rješava probleme u svim područjima učenja uz praćenje i podršku učitelja.
uku A.2.3. Učenik se koristi kreativnošću za oblikovanje svojih ideja i pristupa rješavanju problema.
uku A.2.4. Učenik razlikuje činjenice od mišljenja i sposoban je usporediti različite ideje.
uku D.2.2. Učenik ostvaruje dobru komunikaciju s drugima, uspješno surađuje u različitim situacijama i spreman je zatražiti i ponuditi pomoć.
OŠ TZK A.4.2. Prepoznaje i izvodi ritmičke i plesne strukture u jednostavnim koreografijama
OŠ. GK. B.3.3. Učenik izvodi glazbene igre uz pjevanje, slušanje glazbe i pokret uz glazbu.
zdr B.2.2.C. Uspoređuje i podržava različitosti.
zdr. B.2.3.A Opisuje zdrave životne navike.
■ Piše: Nataša BREKALO, mag. prim. educ, učiteljica savjetnica | III. osnovna škola Bjelovar ■ Učiteljica razredne nastave. Radim 25 godina u odgojno-obrazovnom sustavu. Istražujem nove oblike učenja i poučavanja koje primjenjujem u svom radu. Od 2019. godine radim i s terapijskim psom Lunom u razredu. ■