Iz školskog svijeta
OŠ JURJA DOBRILE, ROVINJ
Naš Tjedan održivog razvoja
objavljeno: 17. siječnja 2023.

U školskoj godini 2019./2020. projektom Škola za život hrvatski je obrazovni sustav prvi put dobio kurikulume sedam međupredmetnih tema. To su Osobni i socijalni razvoj, Učiti kako učiti, Građanski odgoj i obrazovanje, Zdravlje, Poduzetništvo, Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije i Održivi razvoj. Sve se one ostvaruju međusobnim povezivanjem odgojno-obrazovnih područja i nastavih tema svih nastavnih predmeta.

OŠ Jurja Dobrile iz Rovinja 2020. godine započela je provedbom Erasmus+ projekta S.T.E.P.S. (Sustainable Teacher’s Enrichment with Practical Skills) kojem je cilj bio upravo provedba aktivnosti međupredmetnim temama.

Tijekom trogodišnje provedbe realizirano je ukupno 14 mobilnosti te brojne radionice, predavanja i debate, a u rujnu je prošle godine uspješno realiziran i Tjedan održivog razvoja u 4. c razredu. Tjedan je bio zamišljen tako da se svaki dan organizira jedna aktivnost koja će učenike potaknuti na promišljanje o održivom razvoju jer je upravo to, sukladno kurikulumu, i njezin cilj:

razvijanje solidarnosti prema drugim ljudima

razvijanje odgovornosti prema okolišu, vlastitom i tuđem zdravlju

razvijanje odgovornosti prema cjelokupnome životnom okruženju i prema budućim generacijama.

Tjedan održivog razvoja realizirali smo tijekom prošlogodišnjeg rujna. Najprije smo učenike upoznali s pojmom održivog razvoja, a pogledavši animirani film Planet u glavu, koji je osmislila udruga Zelena Istra, zaključili smo što svaki pojedinac može učiniti kako bismo sačuvali okoliš. Svoje su ideje nakon filma učenici upisivali na Padlet.

Potom je na rasporedu bila Pričaonica-slušaonica. Čitali smo priču Stara kuća broj 3 slovenske spisateljice Ele Peroci koju su nam na slovenskom pročitale kolegice iz slovenske škole boraveći taj tjedan u našoj školi na job shadowing aktivnostima u okviru Erasmus+ programa. Nakon pročitane priče na slovenskom jeziku knjižničarka je učenicima čitala priču na hrvatskom jeziku, a oni su tijekom čitanja zaigrali bingo igru.

Cilj je bio aktivno slušanje priče. Potom je uslijedila rasprava o tome jesu li sve stare stvari za bacanje ili se i od neupotrebljivih stvari mogu stvoriti nove koje će nam koristiti u svakodnevnom životu. Učenici su upoznati s pojmom 3R (Reduce – Reuse – Recycle) te su na predlošku priče nalazili primjere 3R principa.

Treći je dan organizirana ekoakcija čišćenja morske obale. Nakon pročitane priče A što s otpadom?koja nas jepotaknula na razmišljanje koliko otpada stvaramo, gdje završava otpad i kako recikliranjem možemo utjecati na njegovo smanjenje, navukli smo zaštitne rukavice i očistili dio morske obale na našoj zaštićenoj Park šumi Zlatni rt. Ne samo da smo vrijedno čistili nego smo se još više iznenadili kad smo vidjeli što ostaje na obali nakon turističke sezone – u vrećama se našlo plastičnih boca, limenki, mreža, hrpa plastičnih vrećica, pribora za jelo, kutija cigareta, čepova i mnogočega drugoga. Najbolji primjer da na osobnom iskustvu učenici vide kako nedolično ponašanje čovjeka utječe na okoliš.

Održivi razvoj pretpostavlja i smanjenje prekomjerne potrošnje i ponovno korištenje proizvoda koje možemo uporabiti. Kako bismo kod učenika osvijestili važnost savjesne i odgovorne kupnje, organizirali smo sajam društvenih igara. Svaki je učenik imao zadatak odabrati društvenu igru koju rado igra s prijateljima ili ukućanima te pripremiti prezentaciju u trajanju od jedne minute kojom će svojim vršnjacima objasniti pravila igre i zašto ju voli igrati. Učenici su nakon toga izložili svoje igre na klupu i odabrali jednu igru koju su ponijeli kući te se tijekom vikenda igrali sa svojim ukućanima. Ovom aktivnošću nismo samo potaknuli učenike na igranje nekih novih igara, već i na promišljanje kako se mnoge stvari ne moraju nužno kupiti, nego se mogu i posuditi od onih koji ih imaju.

Posljednja je aktivnost u Tjednu održivog razvoja bila izrada platnenih torbi od starih neupotrebljivih pamučnih majica. Ideja je to kojom smo se inspirirale tijekom našeg boravka na Kreti u sklopu stručnog usavršavanja u grčkom gradu Sitia na istoku Krete. Tamo smo imale priliku vidjeti kako se koncept održivog razvoja poučava u partnerskoj školi (3ο Δημοτικό Σχολείο Σητείας). Učenici su najprije pogledali video izrade torbi na engleskom jeziku, koja im je služila kao predložak za ponavljanje glagola (to cut, to fold, to turn on, to tie i dr.), te su nakon toga samostalno izrezivali, vezivali, oslikavali i stvarali svoje torbe. Ideja je realizirana međupredmetnom korelacijom više nastavnih predmeta, a  ovom smo aktivnošću pokazali učenicima kako možemo izravno djelovati na smanjenje uporabe plastičnih vrećica i dati svoj doprinos održivom razvoju. Osim toga, ovo je jedinstvena prilika kako se ideje stečene tijekom stručnog usavršavanja jednostavno implementiraju u nastavni proces povratkom u školu.

Inspirirajte se i vi nekom od ovih aktivnosti. Provedite ih zajedno s učenicima u svom razredu. Ovim smo aktivnostima dotakli kurikulume različitih predmeta i međupremetnih tema, a evaluacija je nakon realiziranog tjedna pokazala kako učenici vole kad se ishodi učenja ostvaruju na inovativan i kreativan način. Temu je održivog razvoja lako integrirati u svakodnevan rad pa smo ih i mi realizirali redovnom nastavom, izvannastavnim aktivnostima i eTwinning projektom Živimo zeleno 3 u koji su se učenici 4. c uključili i ove godine te tako dali svoj doprinos izgradnji zelenije Europe.

■ Napisale: Dolores Beloč Ćorković, učitelj mentor i Samanta Matejčić Čotar, školska knjižničarka | OŠ Jurja Dobrile, Rovinj ■