Iz školskog svijeta
OŠ IVANA GUNDULIĆA, ZAGREB
Odlike učitelja tjelesne i zdravstvene kulture
objavljeno: 11. lipnja 2020.

Predavati Tjelesnu i zdravstvenu kulturu nije lako kao što neki misle. Nisam profesor TZK, već učiteljica razredne nastave, ali o predmetu Tjelesna i zdravstvena kultura intenzivnije razmišljam već neko vrijeme. Volim ga i mislim da sam stekla već jako mnogo iskustva na  tom području.

Nedavno su mi moji učenici ispričali vic:

Prvi dan došli smo u školu. Profesor tjelesnoga pitao nas je: “Djeco, što mislite tko je najpametniji?” Učenici su odgovarali:”Najpametniji je profesor matematike.” “Fizičar je najpametniji.” “Najpametniji je ravnatelj!” I tako redom dok se nije javio mali Perica: “Profesore, pa vi ste najpametniji! Cijeli dan igrate graničara s djecom i još za to dobijete novac isto kao ostali profesori.“

Mnogima izvan škole tako se i čini, ali svi oni koji to rade itekako dobro znaju kako je to izuzetno težak i odgovoran posao. Učitelj TZK mora posjedovati brojne kvalitete. Svi koji s učenicima rade u sportskoj dvorani trebali bi imate sljedeće odlike:

1. ]   PSIHIČKA AKTIVNOST
Učitelj Tjelesne i zdravstvene kulture mora biti u dobroj psihičkoj formi i dobrih živaca.  Mora biti sposoban brzo donositi odluke. Bilo bi dobro da se često educira. Važno je imati teorijsko znanje iz svih područja povezanih s Tjelesnom i zdravstvenom kulturnom, kao i znanje o određenim sportovima. Treba tražiti nove informacije o znanstvenim spoznajama iz područja kineziologije.
2. ]   VJEŠTINE POUČAVANJA
Svaki učitelj ima veliko teorijsko znanje o predmetima koje predaje, ali samo pravi učitelji to znanje s lakoćom dijele. Važno je znati nešto dobro i na zanimljiv način objasniti. Učenici osim odgovora na pitanje što trebaju raditi često traže odgovor na pitanje i zašto nešto rade, zašto je određena vježba korisna. Vještina poučavanja leži i u tome da uz autoritet imamo i dozu ležernosti i da znamo stvoriti osjećaj bliskosti. Idealno bi bilo da možemo dozirati humor u nastavi.
3. ]   KOMUNIKACIJSKE SPOSOBNOSTI
Učitelj TZK u dvorani nema mnogo vremena za neka opširna objašnjenja. Najveća je njegova odlika da s malo riječi mnogo kaže. Izuzetno je važna i neverbalna komunikacija u tako velikome prostoru gdje će izrazom lica ili pokretom ruke jasno pokazati što o čemu misli ili što očekuje od učenika. U dvorani su ključne dvije stvari – postavljanje granica i autoritet. Svi trebaju biti upoznati s pravilima i dosljedno ih se držati.

4. ]   SAMOPOUZDANJE
Svatko tko ulazi u dvoranu mora imati izgrađeno samopouzdanje. Jeste li ikada vidjeli prestrašenoga, neodlučnog ili nezainteresiranoga trenera na TV-u kako vodi pobjedničku momčad? Čim uđe u dvoranu, učitelj postaje trener, a svojim ponašanjem jednostavno mora dati do znanja učenicima da su oni za njega pobjednici, da vjeruje u njih i da nema odustajanja. Ne možete očekivati motivirane učenike ako i sami niste visoko motivirani.
5. ]   HUMOR
Humor u nastavi ne znači neozbiljnost i nerad. O humori u nastavi prvi put sam slušala na predavanjima prof. Milana Matijevića i svidjelo mi se što nas je učio da humor ne znači neozbiljnost. Unošenjem odvagnute doze humora i najdosadniji sat može učiniti zanimljivijim. Na taj ćemo način pridobiti učenike koji se dosađuju ili koji su iz nekoga razloga prestrašeni ili slabije motivirani.
6. ] VODSTVO
Tjelesna i zdravstvena kultura vezana je uz različite sportove. Sportski su treneri vođe i drukčije ne može biti. Prema tome, svatko tko ulazi u dvoranu i predaje TZK jednostavno mora preuzeti ulogu trenera, ulogu vođe. Mora pokazati odlučnost i hrabrost. Jedino tako može istinski utjecati na ostale. On postaje motivator koji daje najbolje i zato očekuje najbolje rezultate.

Jutros sam o sportu na satu razrednika razgovarala sa svojim trećašima. Većina ih trenira u nekome klubu, a svi su barem jednom bili uključeni u neki sportski klub. Pitala sam ih kakav je za njih idealni trener. Evo što su mi desetogodišnjaci odgovorili:

“Trener treba biti simpatičan. Moj je trener najčešće dobre volje. Trener treba biti uporan.”
  ■  Klara Viktoria [tenis]

“Trener treba biti uporan.Treba biti i malo strog. Moja je trenerica malo stroga, ali i simpatična.”
  ■  Eleonora [gimnastika]

” Trener mora biti iskusan. Moji su treneri uporni, žele samo najbolje od nas. Malo su i strogi. Trener mora biti zabavan.”
  ■  Chiara [ples]

” Idealan je trener simpatičan i u isto vrijeme strog. Mora imati mnogo iskustva i biti dobar u sportu. Mora znati izvesti sve vježbe i biti samouvjeren. Potiče te da ne odustaneš.”
  ■  Mark [nogomet]

Učenici trebaju učiteljicu matematičarku, učiteljicu umjetnicu, znanstvenicu, ali i trenericu. Trebali bismo toga biti svjesni i proučiti koje su odlike, ali i tajne uspjeha najboljih trenera.

■  Piše: Sanela ŠKEVIN, učiteljica 3.b ■  OŠ Ivana Gundulića, Zagreb ■  Dugogodišnja sam učiteljica u školi u srcu Zagreba. Volim istraživati, poučavati izvan učionice i stalno nešto novo raditi. Vodim skupinu malih istraživača koji svakoga tjedna izvode neke pokuse, pripremam učenike za Lidrano, pišem igrokaze. Obožavam ERASMUS+ i projekte eTwinning. ■