Iz školskog svijeta
OŠ NIKOLE TESLE, ZAGREB
Oživljena pism(a)enost
objavljeno: 7. travnja 2021.

U današnje vrijeme kad je tehnika postala naša svakodnevnica bez koje ne znamo živjeti, a brze i šture poruke sputavaju razvoj pismenosti kod djece, učiteljica Katarina-Anita Šutalo smatra da je jako važno „oživjeti pisanje pisama” i na taj način potaknuti razvoj svijesti kod djece o važnosti pismenosti.

Budući da je obrada pisanja pisma predviđena nastavnim planom i programom Hrvatskog jezika u 4. razredu, odlučila sam se poigrati tom nastavnom jedinicom te približiti djeci sve čarolije kojima jedno napisano pisamce može obogatiti dječje znanje te razviti pozitivne međuprijateljske odnose u razrednom odjelu. 

Na satu Hrvatskog jezika upoznala sam učenike s pojmom pisma te načinom i strukturom pisanja pisma. Kako niti jedan učenik nikada nije napisao niti dobio napisano pismo, učenici su pokušali predvidjeti emocije koje će osjetiti pri iščekivanju pisma svog prijatelja.

Naglasili smo da se pismom trebaju slati pozitivni sadržaji kojima ljudi trebaju uveseliti osobu kojoj pišu pismo. Učenici su usporedili pisanje SMS poruka, kojima svakodnevno komuniciraju, i pisanje pisma pa su samostalno došli do zaključka da su SMS poruke znatno šturije i nepotpunije te da se pišući poruke, najčešće zanemaruju pravopisna pravila. Stavili smo naglasak na važnost cjelovitog, na pisanje ulančanih rečenica te povezivanje u smislenu cjelinu kao i važnost poštivanja pravopisnih normi.

Učenici su od učiteljice dobili iscrtanu omotnicu na komadu papira  koju su trebali izrezati te od nje načiniti omotnicu u koju će staviti pismo. Pismo su trebali samostalno napisati te ga adresirati i poslati poštom učiteljici za domaću zadaću. Na satu smo zajedno odredili kriterije vrednovanja te zajednički ocijenili domaću zadaću kad su pisma stigla na zadanu adresu.

Zadatak ih je oduševio te su svi učenici s veseljem i preciznošću odradili ovaj domaći rad.  Skupno su se dogovorili te zajedno odšetali do poštanskog sandučića u koji su ubacili svoja pisma. Mnogi su učenici tada prvi put poslali pismo. 

Na sljedećem je satu svaki učenik napisao svoju adresu te su ih ubacili u razrednu košaricu iz koje su ih nasumice izvlačili. Svaki je učenik dobio zadatak napisati pismo razrednom prijatelju te ga adresirati i poslati poštom. Djeca su s veseljem i radoznalošću izvlačila adrese svog prijatelja te su se već drugi dan pohvalili kako željno iščekuju pismo koje im treba stići poštom. 

Razredom se širio žamor, veselje i pozitivna energija.

Razgovarali smo o emocijama koje su osjećali tijekom pisanja pisma te njegova iščekivanja, kao i o emocijama koje su osjećali čitajući dobiveno pismo i uspoređivali ih s emocijama koje se kod njih javljaju pri slanju i pisanju SMS poruka. Razredom je zavladala prava čarolija pisanja pisama i prijateljstva.  Mnogi su se nastavili svojevoljno dopisivati i nakon obavljenog zadatka pa su se tako dijelile male dječje tajne pismima.

Učiteljica je predložila učenicima da svoj mali razredni projekt prošire i na nova poznanstva dogovorivši se sa svojom kolegicom iz studenskih dana, koja radi kao učiteljica u Dubrovniku, da njihovi učenici razmijene adrese i međusobno se upoznaju pisanjem pisama.

Ovaj je mali razredni projekt bio predviđen za vremensko trajanje od mjesec dana, no kako je kod djece probudio velik interes, projekt je prerastao i na državnu razinu te će za neke od njih, vjerojatno, postati i dugogodišnji projekt kojim će razviti nova velika prijateljstva, a pri tom će razvijati kulturu pisanog izražavanja poštujući pravopisnu normu.

■  Piše:  Katarina-Anita Šutalo, dipl.učitelj razredne nastave, mentor ■ OŠ Nikole Tesle, Zagreb ■  Katarina-Anita Šutalo majka je dvojice sinova. Kako u privatnom, tako i u profesionalnom svijetu djeca su njezina snaga i životni izazov. U svoje 23 godine rada često nailazi na djecu koja su obilježena težom obiteljskom situacijom. Najveći dar joj je pokazati upravo takvim učenicima da s ljubavlju i toplinom život izgleda i može biti puno ljepši, a rezultati puno bolji. Veliku važnost pridaje mentalnom zdravlju djece. U svom redovnom  radu provodi radionice Mindfulnessa.  ■