Iz školskog svijeta
OŠ VLADIMIRA NAZORA, DARUVAR
Podrška vršnjacima u Banovini
objavljeno: 11. travnja 2021.

Potaknuti vijestima o potresima u Sisku i Petrinji odlučili smo u veljači 2021. godine pokrenuti projekt pod nazivom „Žuti šeširi“ – podrška vršnjacima u Banovini. U projektu su sudjelovali učenici šest razreda predmetne nastave i njihovi učitelji.

Cilj je ove projektne nastave bio osamostaliti učenike u radu, motivirati ih na pozitivno ponašanje i stvaralački ih probuditi.

Tema projektne nastave bili su potresi, a aktivnosti su se odvijale uz pomoć tehnike „šest šešira“ i iskustvenoga i suradničkoga učenja.

Na uvodnome satu učenici su se upoznali s metodom „šest šešira“ koju je osmislio psiholog Edward de Bono. To je tehnika paralelnog mišljenja.

Motivom „šest šešira“ metaforički je prikazano šest načina razmišljanja.

Ova je metoda u novije vrijeme prepoznata kao učinkovit postupak za poticanje suradnje među učenicima, za razvijanje njihove kreativnosti i inovativnosti te unapređivanje grupne produktivnosti. Naši učenici ponekad žele u najkraćem vremenu riješiti mnogo zadataka što dovodi do nemogućnosti sagledavanja najboljega rješenja. Ovom se tehnikom problem razmatra s više različitih gledišta.

AKTIVNOSTI U UČIONICI 

Nakon uvodnoga sata učenici su imali tjedan dana za samostalan istraživački rad, a zatim su u dva školska sata ostvarene planirane aktivnosti pedagoškim pristupom obrnute učionice. Učenici su bili podijeljeni u četiri skupine. Svaka je skupina dobila ime: bijeli, crveni, žuti i zeleni šeširi.

Skupina „bijelih šešira“ prikupila je u različitim izvorima podatke o potresima. Suradničkim radom nastale su prezentacije i plakati o tome kako potresi nastaju i koje opasnosti donose. Svi su učenici bili potreseni fotografijama iz Petrinje i Siska.  Nakon predavanja članovi „bijelih šešira“ samostalno su osmislili kviz, a pitanja su bila sadržajno vezana za potrese. Ostale su skupine znale sve odgovore na postavljena pitanja pa su ih članovi „bijelih“ nagradili bombonima. Nakon izlaganja članovi su ove skupine demonstrirali načine ponašanja u zatvorenome prostoru u slučaju potresa. Skupina „crvenih šešira“ imala je zadatak pronaći u medijima iskustva ljudi pogođenih potresom. Svaki član skupine izdvojio je jedan ili dva članka preuzeta s internetskih portala i pročitao ga pred razredom, a zatim iznio kako se osjećao i o čemu je razmišljao čitajući o ljudima koji žive na pogođenim područjima. Skupina „zelenih šešira“ imala je zadatak osmisliti načine pomoći. Na ploču su napisali brojeve telefona državnih službi koje se aktiviraju u takvim situacijama, a zatim su izlagali o različitim pristupima obnovi razrušenih područja. Njihova razmišljanja nisu bila usmjerena samo na ono što mogu učiniti odrasle osobe.

Odlučili su sami poslati vršnjacima darove da ih razvesele u teškim trenutcima. Što su pomislili, to su i učinili. Svatko je ponešto donio i ubrzo je skupljeno 65 paketa u koje su djeca s ljubavlju zapakirala higijenske potrepštine, slatkiše, bilježnice, olovke, bojice i ostali pribor. Sve je to bilo namijenjeno njihovim vršnjacima iz Osnovne škole „Braća Bobetko“ iz Siska. Darovi su, nekoliko dana kasnije, školskim automobilom sigurno stigli u Banovinu.  

„Žuti šeširi“ su metafora svega što je korisno, vrijedno i dobro oko nas.

Skupina „žutih šešira“ potaknula je ideju da svaki učenik napiše pismo podrške koje će dodati daru. Zaključili su da je vrlo važna i emocionalna podrška pa su u pismima dali sve od sebe da bar na trenutak djeca koja ih budu čitala zaborave na stres. U njihovim je riječima bilo puno topline, suosjećanja i razumijevanja.

Učitelji su u cijelome procesu imali ulogu mentora i moderatora („crni šešir“ je trebao upozoriti na pogreške u načinu razmišljanja, a „plavi šešir“ je razmatrao cjelokupni proces i iznosio zaključke o izvedenim aktivnostima).

Projektnoj nastavi nazočile su i stručne službe škole. Interakcija je među učenicima bila intenzivna, a razredno ozračje izuzetno pozitivno i poticajno. Na trenutke su i nama, odraslima, oči zasuzile od ganuća koliko su djeca suosjećajna i koliko im je stalo.

Piše: Jasminka Kuzle, prof. hrvatskog jezika-savjetnica  OŠ Vladimira Nazora,  Daruvar  Profesorica sam hrvatskoga jezika u osnovnoj školi već 24 godine. Uz kolegicu Suzanu Jurić, učiteljicu savj. iz OŠ Rovišće, voditeljica je Županijskoga stručnog vijeća hrvatskog jezika Bjelovarsko-bilogorske županije. Jedna je od urednica „Vrela“, glasila Matice hrvatske – ogranak Daruvar. Redovito priprema učenike za Natjecanje iz hrvatskoga jezika, uređuje školski list „Cvrčak“