Iz školskog svijeta
OŠ MARINA DRŽIĆA, ZAGREB
Priredba za učenike prema slikovnici Žinko u školi
objavljeno: 13. lipnja 2022.

Jedan je od najvažnijih događaja u djetetovu životu polazak u školu. Svako dijete na svoj način proživljava vrijeme iščekivanja kad će prvi put zakoračiti u jedan novi svijet. Strah se od nepoznatog izmjenjuje s uzbuđenjem pa zbog mješavine osjećaja djecu treba na što bezbolniji način pripremiti za taj veliki trenutak.

Na početku se svake školske godine u školama pokušava osmisliti zanimljiv program kako bi se učenici prvih razreda opustili prije nego što upoznaju svoju učiteljicu i ostale učenike s kojima će odrastati narednih osam godina. Program se uglavnom sastoji od nekoliko točaka koje su stariji učenici pripremili kako bi novim učenicima predstavili svijet u koji upravo ulaze.

Čitajući slikovnicu Žinko u školi autorice Željke Horvat-Vukelja, palo mi je na pamet kako bi se dramatizacijom teksta mogli oživjeti likovi slikovnice i na taj način pomoći djeci da se uz zanimljivu priču i djeci bliske likove oslobode straha od nepoznatog, straha od prvih školskih dana. U tome im može pomoći simpatični ježić Žinko, glavni lik slikovnice, koji sa svojim šumskim prijateljima kreće u prvi razred.

S obzirom na to da već postoji tekst za dramatizaciju, osmislila sam scenski program koji bi se sastojao od čitanja uvodnog dijela priče (pripovjedač), igrokaza i zborske izvedbe pjesme Žinko u školi koja bi tematski pratila sadržaj priče. Pjesmu je za scensku izvedbu napisao i uglazbio Pavo Tudik s kojim naša škola već surađuje. Za naš je školski zbor prethodnih godina napisao i uglazbio nekoliko pjesama, a za dvije su pjesme snimljeni i spotovi. Tako sam već ove godine započela uvježbavati scenski program prema spomenutoj slikovnici Žinko u školi, a moj kolega Pavo Tudik već sklada i aranžira pjesme koje će pratiti scenski program. Veseli me što će u suradnji sa Školskom knjigom ova ideja uskoro zaživjeti i u 5+ podršci.

SAŽETAK SCENSKOG NASTUPA PREMA SLIKOVNICI ŽINKO U ŠKOLI | Prvi se dan škole svi učenici prvih razreda uglavnom okupljaju u školskoj dvorani za tjelesnu i zdravstvenu kulturu pa sam zamislila da se nakon uvodne riječi ravnatelja izvede scenski program.

U jednom bi kutu dvorane bili smješteni članovi zbora. Oni bi sjedili u grupi i predstavljali razred koji će Žinko naći na kraju svog puta kroz šumu dok traži prijatelje. Profesorica glazbene kulture, koja vodi zbor ili učenica (članica zbora), tiho bi pjevušila glumeći sovu, učiteljicu. Ispred prvašića bi se pojavio jedan stariji učenik koji bi otvorio slikovnicu i u ulozi pripovjedača čitao uvodni dio. Učenici bi dramske grupe glumili Žinkove roditelje i likove (životinje) koje Žinko sreće na putu šumom. U pozadini bi se čitavo to vrijeme čula tiha melodija. Kad bi u izvedbi došlo do dijela gdje je Žinko konačno ugledao svoje prijatelje i odlučio im se, ipak, priključiti, te i sam postati učenik, svi bi članovi zbora ustali i sa Žinkom (vokalom školskoga zbora) otpjevali pjesmu.

Tema bi pjesme (nastale prema ovoj slikovnici) izražavala Žinkovu spoznaju da škola nije tako strašna kao što je mislio. Učenik, koji glumi Žinka, zajedno bi se sa zborom obratio djeci, budućim prvašićima, kako bi im što snažnije prenio svoju radost. Poticao bi buduće učenike i njihove roditelje da se uključe i pjevaju zajedno sa Žinkom i školskim zborom.

Budući da su sastavni dio 5+ podrške Školske knjige i štapne lutke, koje predstavljaju likove slikovnice Žinko u školi, učitelji, koji pripremaju priredbu za buduće učenike prvih razreda, mogu na sličan način osmisliti i organizirati izvedbu lutkarske predstave. U nju bi, također, mogao biti uključen i školski zbor, a uvodni bi dio mogao pročitati učenik koji bi bio pripovjedač. Uz igrokaz, odnosno dramski tekst prema slikovnici, u lutkarskoj bi predstavi kostimirane likove zamijenile lutke koje bi izvodile predstavu iza pravog lutkarskog paravana.

Ovakvim scenskim programom, nastalim prema slikovnici Željke Horvat-Vukelja i priči koja tematski prati polazak u prvi razred, stvorila bi se vedra i pozitivna atmosfera koja bi djeci ostala u lijepom sjećanju, a nakon takvog prvog školskog dana djeca bi s osmijehom ulazila u svoje učionice.

Ukoliko vam ova ideja bude poticajna, možete je razvijati i dalje, a uz materijale u 5+ podršci Školske knjige bit će vam dostupni svi materijali koji su vam potrebni za pripremu scenskog programa.

Žinko u školi  je dobrodošao i djeci u vrtićima, a posebno djeci starije vrtićke grupe tijekom pripreme za školu.

Nije naodmet spomenuti da bi priprema ovakvog scenskog programa i učenicima četvrtih razreda bila vrlo zanimljiva i izazovna jer bi tijekom pripreme i uvježbavanja razvijali svoje glumačke i pjevačke sposobnosti, a ujedno bi se prisjetili i svog prvog susreta sa školom i uzbuđenja zbog emocija na koje su, možda, već i zaboravili.

■ Piše: Sanja VUKASOVIĆ, učiteljica razredne nastave | OŠ Marina Držića, Zagreb ■