Iz školskog svijeta
♦ U SPOMEN NA VELIKU HRVATSKU KNJIŽEVNICU ♦
Svijet Ivane Brlić-Mažuranić u zagrljaju umjetne inteligencije
objavljeno: 8. veljače 2025.

Kako tehnologija napreduje, tako cijeli svijet nastoji ići ukorak s njom. Škole, kao mjesta koja obrazuju mlade ljude, trebaju pomoći mladima da se pravilno nauče koristiti svim čarima modrenoga života. Upravo je zbog toga nastao projekt SVIJET IVANE BRLIĆ-MAŽURANIĆ U ZAGRLJAJU UMJETNE INTELIGENCIJE u kojem su knjižničarka Ivona Tabak i učiteljica hrvatskoga jezika Vesna Samardžić, autorice projekta zaposlene u sinjskoj Osnovnoj školi Ivana Lovrića, odlučile istražiti kako umjetna inteligencija može pomoći u nastavi.

U sklopu rada na projektu učenici su istraživali život i djelo Ivane Brlić-Mažuranić samostalno se baveći različitim aktivnostima i koristeći se umjetnom inteligencijom kako bi mogli usporediti dobivene rezultate. Autorice su nastojale dokazati da iako u današnje vrijeme prevladava UMJETNO, treba njegovati UMJETNOST koja je uvijek bila i jest dio čovjeka koji ima sposobnost stvarati umjetnost koju ništa umjetno ne može zamijeniti.

ČUDESNI SVIJET IVANE BRLIĆ-MAŽURANIĆ 

U travnju 2024. godine obilježena je 150. godišnjica od rođenja Ivane Brlić-Mažuranić čija se djela čitaju u hrvatskim osnovnim školama. U skladu s tim, autorice su odlučile pokrenuti projekt Svijet Ivane Brlić-Mažuranić u zagrljaju umjetne inteligencije kojim su nastojale likove iz davnine oživjeti i prikazati na jedan potpuno drukčiji način.

Cilj je projekta bio zainteresirati učenike za hrvatsku spisateljicu, pobuditi u njima želju za čitanjem i njegovati tradicijske i kulturne vrijednosti što je u današnje vrijeme iznimno teško, uzimajući u obzir kako funkcioniraju moderne generacije. Pokušavajući doskočiti tom problemu, u namjeri da se djeci približe djela koja su davno nastala, u projektu je korištena umjetna inteligencija koja je pomogla da učenici Ivanina djela dožive na jedan potpuno drukčiji način.
Učenici su imali razne zadatke, a naglasak je bio na uspoređivanju učeničkih istraživačkih rezultata s onima do kojih su došli uz pomoć umjetne inteligencije. Tako su učenici samostalno crtali likove iz Ivaninih djela, a zatim su to činili i koristeći se alatom AutoDraw koji stvaranje vizualnih sadržaja čini zabavnim i lakim. Istraživali su o Ivaninu životu i pisali zamišljeni intervju sa spisateljicom, a potom su to napravili pomoću umjetne inteligencije, odnosno alata Chat GPT-a. Učenici su se iznenadili jer su u intervjuu, koji je nastao uz pomoć umjetne inteligencije, pronašli mnogobrojne pogreške.

Vizualizirali su dijelove teksta Priča iz davnine koristeći se alatom Limewire, a zatim su i sami vizualizirali iste dijelove teksta.

Također, pomoću umjetne inteligencije otkrili su kako bi izgledali likovi iz Ivaninih djela, ali su i Ivanine naslovnice pretvarali u zanimljive 3D fotografije. Učenicima se svidio ovakav način rada, ali su shvatili da umjetna inteligencija ne može u potpunosti prikazati ono što ljudska mašta može osmisliti.

♦ TRADICIJA U ZAGRLJAJU UMJETNE INTELIGENCIJE ♦

Svojim smo projektom navodile učenike na aktivno učenje i stavile ih u središte nastavnoga procesa jer su trebali istraživati, promišljati i djelovati. Naši su đaci imali istraživačke zadatke koristeći se umjetnom inteligencijom pa su rezultate, koje su dobili, uspoređivali sa svojim samostalnim radovima.

Pomoću umjetne inteligencije i alata MyHeritage oživjele su i Ivanine fotografije.

Bila je ovo prilika da i sami uoče prednosti i nedostatke umjetne inteligencije. Osvijestili su da umjetna inteligencija može pomoći, ali rezultate dobivene takvim načinom ne smiju uzimati zdravo za gotovo jer čovjeka ništa ne može zamijeniti.
Naši su školarci uočili zamke u primjeni umjetne inteligencije, a uloga učitelja redefinirana je tako da smo postali moderatori koji ih usmjeravaju kako bi prepoznali dobre i loše strane umjetne inteligencije, kao i točnih i netočnih podataka do kojih su sami učenici istraživanjem došli.   

Zajedničkim smo radom pokazale učenicima kako kvalitetni sadržaji mogu nastati u njihovu okružju, kako mogu biti zanimljivi, a ujedno i korišteni u obrazovne svrhe. Svojim smo projektom pomogle razvoju dječje kreativnosti, inovativnosti i kritičkoga mišljenja. Koristeći se digitalnom tehnologijom, navele smo učenike da uoče kako umjetna inteligencija u pravim rukama može biti iskoristiva i korisna u radu učenika i učitelja.

 Autorice:  Ivona TABAK, knjižničarka i profesorica njemačkoga jezika |  Vesna SAMARDŽIĆ, profesorica hrvatskoga jezika i književnosti | OŠ Ivana Lovrića, Sinj ■