Iz školskog svijeta
OŠ SUHOPOLJE, PŠ OREŠAC
Svjetski tjedan svemira
objavljeno: 11. listopada 2020.

Svaki učitelj u svome razredu ima svoje zvijezde smijalice, one su naš vodič i inspiracija. Kako bismo zadovoljili znatiželju naših zvjezdica, istraživali smo i pričali o beskonačnom svemiru.

Učenici od prvog do četvrtog razreda svakodnevno su otkrivali nove, čudesne istine o svemiru i njegovim zvijezdama. Krenuli smo od samih početaka stvaranja, otkrili smo pričom, koja govori o čudesnom plesu svemira, kako je nastalo Sunce i njegovi planeti, Zemljin vjerni pratitelj i najbliži prijatelj  – Mjesec te kako čarobno izvode svoj „ples“ u svemiru.

Krenuli smo u šetnju našim školskim hodnikom koji je postao svemir u malome. Jedan kutak našeg svemira otkrivao je poredak planeta u Sunčevom sustavu, drugi kutak prikazivao je svemirsku postaju, zatim letjelicu, astronauta i njegovo odijelo, teleskop, komadić površine Mjeseca, razne makete koje su zorno prikazivale izmjenu dana i noći te kako astronauti s planeta Zemlje dolaze do svemira. Naši su učenici znatiželjno i zadivljeno proučavali i leteraturu koja im je bila na raspolaganju.

Noću, kad pogledate u nebo, vidjet ćete moju zvijezdu, onu na kojoj živim, na kojoj se smijem. I čut ćete da se sve zvijezde smiju. Imat ćete zvijezde koje se mogu smijati!

Antoine de Saint-Exupery “Mali princ”

Kako pronaći put kad se izgubite? Trećaši i četvrtaši će vam pomoći orijentirati se pomoću zviježđa Velikih i Malih kola te pronaći zvijezdu Sjevernjaču.

Cijelu priču o svemiru zaokružit će nastavnica fizike Branka BARTULOVIĆ koja je rado prihvatila  gostovati u našoj školi. Tako će učenici dobiti još više informacija i znanja o čudesnom svemiru.

U nadi da smo uspjeli zadovoljiti dječju radoznalost i maštu, odjavljujemo se uz topli čaj i svemirske keksiće.

„Svjetski tjedan svemira obilježava se svake godine od 4. do 10. listopada. Svojim učenicima željele smo približiti svemir i svijet u kojemu se nalaze, pokušale smo im što zornije prikazati kako i zašto se događaju svakodnevne pojave poput izmjene dana i noći i godišnjih doba. Obilježavanje Svjetskog dana svemira integrirale smo u Hrvatski jezik, Prirodu i društvo, Likovnu kulturu, Glazbenu kulturu, Tjelesnu i zdravstvenu kulturu i Sat razrednika. 

Iz hrvatskoga jezika učenici su čitali prigodni tekst Čarobni ples svemira te odgovarali na postavljena pitanja, pripovijedali o nastanku svemira.

 Sama priča koja govori o nastanku svemira bila je ujedno i uvod u cijeli projekt.

Učenici su pripremljenom prezentacijom saznali najvažnije o svemiru i svakom planetu pojedinačno. Prikazale smo i makete koje su napravljene s ciljem da učenicima približimo ono što im je apstraktno. Pogledali su i animirani film Zlatka Grgića Posjet iz svemira. Učenici su izdvojili glavne i sporedne likove, odmah otkrili i tko su nestvarni likovi, iznijeli su poruku filmske priče koja nam  poručuje da trebamo prihvatiti različitosti unutar našega svemira. Učenici su samostalno pripovijedali događaje o filmskoj priči. Animirani film ujedno je bio i inspiracjia za samostalno stvaranje priče Put na Mjesec ili Putovanje u svemir.

Učenici prvog i drugog razreda stvarali su priču uz dodatni poticaj – sličice na kojima su se nalazili pojedini pojmovi vezani za svemir (astronaut, svemirac, svemirska letjelica, planet Zemlja, Sunce, zvijezde).

Učenici drugog razreda usvojili su, a učenici trećeg i četvrtog razreda ponovili pravila za pisanje velikog početnog slova u imenima nebeskih tijela. Isto tako, učenici trećeg i četvrtog razreda izdvojili su i svemirske imenice, a učenici četvrtog razreda i pridjeve i glagole. Učenici trećeg i četvrtog razreda snalazili su se u prostoru pomoću zviježđa Veliki i Mali medvjed u okviru nastave prirode i društva.  

Prvotno su u literaturi pronašli objašnjenje u kojem su položaju zviježđa, potom su se i sami pokušali orijentirati i pronaći sjever uz zviježđa koja su projicirali kroz tuljac džepnom svjetiljkom.  Iz likovne kulture učenici drugog i trećeg razreda izradili su maketu koja prikazuje što sve astronauti trebaju proći kako bi došli do svemira (planet Zemlja, atmosfera i svemir). Svi su učenici od prvog do četvrtog razreda izradili Sunčev sustav.

Kako bi uspješnije zapamtili imena planeta, svaki učenik izradio je svoj džepni Sunčev sustav. Iz glazbene kulture učenici prvog i drugog razreda slušali su uspavanke i bojali zvjezdano nebo. Iz tjelesne i zdravstvene kulture učenici su smišljali igre u atriju škole te su putovali u svemirskoj letjelici, javljali se iz svemirske postaje, fotografirali su se kao astronauti i igrali igru memory s pojmovima i sličicama Sunčeva sustava.

■  Pišu: Marija LACH i Matea MEDIĆ, učiteljice ■ OŠ Suhopolje, PŠ Orešac ■