Iz školskog svijeta
OŠ FRANA GALOVIĆA, ZAGREB
Tako se popularizira znanost
objavljeno: 6. veljače 2023.

Današnja djeca žive u drukčijem okružju od onoga u kojem su živjeli njihovi roditelji i djedovi i bake. Znanost i tehnologija imaju veliku ulogu u njihovu životu, pa se s njima valja i upoznati. Djeca rado istražuju, eksperimentiraju i uče o pojavama oko sebe i važno je osigurati im poticajno okružje. Stoga su učitelji u Osnovnoj školi Frana Galovića u Zagrebu u studenome 2022. organizirali Tjedan znanosti.

Cilj je bio popularizacija znanosti i tehnike s pomoću zabave i istraživanja. Profesori biologije, fizike, informatike i tehničke kulture održali su radionice za učenike. Njima su se pridružili i učenici viših razreda koji su tom prigodom postali profesori i svoje znanje prenosili učenicima nižih razreda. Održane su radionice o raznim temama, od robotike, 3D printa i programskog jezika ScratchJr pa sve do energije, holograma i zupčanog prijenosa.

Jednu od radionica, s temom „Što je sila?”, za učenike četvrtog razreda održala je profesorica matematike i fizike Dubravka Despoja. Učenici su izvodili različite eksperimente kojima su istraživali silu težu, silu trenja, potisnu silu, elastičnu silu te elektricitet i magnetizam. Svoja zapažanja o pojavama koje su uočili opisivali su novim fizikalnim pojmovima pa su na taj način pomalo usvajali znanstveni jezik fizike.

Radionica je bila poticaj učenicima da na zabavan način budu kreativni i inovativni te da razvijaju vještine logičkog razmišljanja, zaključivanja i rješavanja problema. Radom u grupama razvijali su i iznimno važne socijalne vještine te spremnost za timski rad i suradnju s drugom djecom. Dva su sata brzo prošla, a pitanjem „Kada ćete opet doći?ˮ učenici su pokazali koliko su uživali u radionici te koliko su zainteresirani i motivirani za daljnji rad.

Radionice u Tjednu znanosti samo su dokazale da STEM aktivnosti u djece odmalena mogu poticati znatiželju za otkrivanjem svijeta. Djeci je prirodno da postavljaju pitanja i da sama, poput malih istraživača, traže odgovore na njih. U praktičnom radu djeca su dobila odgovore na neka od pitanja, a zasigurno i vjetar u leđa da samostalno krenu u istraživačku potragu za novim odgovorima.

■ Napisala: Dubravka Despoja, učiteljica savjetnica matematike i fizike, mentorica darovitih učenika, suautorica radnih bilježnica Otkrivamo fiziku 7 i 8 za redovitu nastavu te za učenike s teškoćama u izdanju Školske knjige, suautorica metodičkih priručnika uz udžbenik Otkrivamo fiziku 7 i 8. | OŠ Frana Galovića, Zagreb ■