Iz školskog svijeta
OŠ DUBRAVA
U svijetu književnih umjetnika – Mato Lovrak
objavljeno: 16. ožujka 2023.

U svijetu književnih umjetnika eTwinningov je projekt autorica Brankice Habuzin i Angeline Jakopin Vuk u kojem se nastoji upoznavanjem sa zanimljivim činjenicama iz autorova života učenicima približiti njegovo stvaralaštvo i potaknuti zanimanje za istraživanje i prihvaćanje književnog umjetnika kao djeteta, učenika, studenta, odraslog čovjeka.

Proučavanje životopisa književnika može imati brojne pozitivne učinke na učenike. Njime mogu bolje razumjeti književna djela jer im ono omogućuje jasniji uvid u kontekst u kojem su djela napisana. Upoznavanje s književnicima različitih kultura pomaže učenicima da shvate i poštuju različitosti među ljudima i kulturama. Čitanje različitih tekstova može pomoći učenicima da prošire svoj rječnik i razviju vještinu čitanja. Učenje o životopisima književnika može potaknuti učenike da razvijaju vlastitu kreativnost – mogu se nadahnuti pričama o životima književnika i početi stvarati vlastite priče ili pjesme. Nadalje, takvo učenje utječe i na razvoj njihovih istraživačkih vještina jer učeći traže informacije i koriste se različitim izvorima.

Učenici 3.a OŠ Dubrava, pod mentorstvom učiteljice Brankice Habuzin, proveli su niz zanimljivih, kreativnih i povezanih aktivnosti u višemjesečnom proučavanju životopisa i stvaralaštva književnog umjetnika Mate Lovraka.

Početkom listopada ostvarili su izvanučioničku nastavu iskoristivši je kao motivaciju za čitanje djela Vlak u snijegu. Posjetili su:

✿  spomen-sobu Mate Lovraka u OŠ Mato Lovrak u Velikom Grđevcu gdje se nalaze predmeti i eksponati koji svjedoče o književnikovu životu i radu u tome mjestu

✿ njegov Memorijalni centar gdje se nalaze vlak u kojem se snimao film Vlak u snijegu i mlin s vodenicom u kojoj se nalaze predmeti iz vremena u kojem su živjeli junaci Lovrakove Družbe Pere Kvržice.

U to vrijeme učenici još nisu čitali književno djelo Vlak u snijegu, a upoznavanje života i stvaralaštva učitelja i pisca Mate Lovraka na njih je poticajno djelovalo. U spomen-sobi uživo su svjedočili fotografijama iz njegova života, rada kao učitelja i velikoga književnog opusa, a voditeljica im je ispričala i mnoštvo zanimljivosti.

Tijekom listopada uz čitanje dječjeg romana učenici su proučavali život i stvaralaštvo književnog umjetnika. Biografiju sam prilagodila uzrastu i vještini čitanja svojih trećaša, koju sam najprije čitala ja, a zatim i svaki učenik po nekoliko rečenica.

Za vrijeme mog čitanja učenici su morali izdvojiti i napisati nekoliko zanimljivosti iz biografije koje su im se svidjele. Učenici su hvatali bilješke poput pravih studenata. Ono što je većina njih odlučila napisati, napisala bih i ja. Bili su uzbuđeni, prilično motivirani. Neki su napisali samo natuknice, neki cijelu rečenicu. Lovrakovu biografiju slušali su jednom, a za vrijeme drugog čitanja hvatali su zanimljivosti. Napravili smo analizu i zaključili da ima više učenika koji su izdvojili istu zanimljivost, bilo je i onih rečenica koje su se pojavile samo u nekih. Sljedeći korak bio je upravo te zajedničke zanimljivosti ispisati na kartice. Tako smo zajednički izradili svoju Lovrakovu biografiju.

Zadovoljstvo tom aktivnošću bilo je obostrano.

U tjednu s Matom Lovrakom povezala sam nastavne sadržaje s drugim nastavnim predmetima. Tako smo na satu glazbene kulture slušali skladbu F. Mendelsohna Svadbena koračnica (igra vjenčanja) te upoznavali nove pjesme: Himna zadrugara i Dobro jutro.

Na satu likovne kulture proučavali smo slikarski rukopis Tima Burtona te uz ostvarivanje likovnog problema Ploha-crno-bijeli kontrast portretirali glavne junake zadruge, Ljubana, Peru i Dragu, koristeći se likovno-tehničkim sredstvima ugljenom i kredom.

Na stranicama e-sfere pronašli smo dječji igrani film Vlak u snijegu, odgledali ga i interpretirali te usporedili razlike i sličnosti između filma i dječjeg romana. U udžbeniku Zlatna vrata 3 čitali smo zamišljeni razgovor s Matom Lovrakom.

TJEDAN S MATOM LOVRAKOM – MATERIJALI

Na satu interpretacije dječjeg romana učenici su bili podijeljeni na četiri skupine koje su nosile naziv po likovima iz romana: Ljubanova skupina proučavala je mjesto i vrijeme radnje te poruku romana, Perina skupina nabrajala je osobine glavnih likova, Dragina skupina trebala je poredati događaje pravilnim redoslijedom, a učiteljeva skupina morala je smišljati svoje moguće reakcije na pojedine događaje u romanu.

Tijekom provođenja svih tih aktivnosti dobili smo priliku posjetiti i tiskaru Školske knjige u Zagrebu, baš poput malih zadrugara.

Ovo prekrasno i plodonosno druženje s hrvatskim književnikom i učiteljem završili smo tijekom veljače. Kako potpuno ući u Lovrakovo vrijeme i shvatiti svađu nastalu zbog igre svatova?! Tako da se svi učenici jednoga razrednog odjela maskiraju u svatove iz Vlaka u snijegu!

 ■ Napisala: Brankica Habuzin, učiteljica RN, savjetnica | OŠ Dubrava, Dubrava ■