
Krajem studenoga OŠ Frana Krste Frankopana Osijek organizirala je, prema velikom interesu i izvrsnom iskustvu prethodne godine, 2. integrirani znanstveni dan pod nazivom Frankopanski radoZNALCI.
Cilj je ove školske manifestacije bio popularizirati znanost u svim njezinim oblicima, obuhvaćajući prirodoslovno-matematička, društvena i humanistička područja. Ne samo popularizirati ju već prepoznati značenje i značaj znanosti u svakodnevici. Naučiti postavljati uvijek iznova pitanja. Propitkivati i eksperimentirati.
Svi su učitelji OŠ Frana Krste Frankopana Osijek osmislili i pripremili niz kreativnih i edukativnih radionica kojima su učenicima približili znanstvene teme na interaktivan i zanimljiv način. Učenici su imali priliku samostalno birati radionice prema vlastitom nahođenju, što je dodatno potaklo njihovu motivaciju, zanimanje i angažman.
Uz učitelje, radionice su vodili i istaknuti gosti iz osječke akademske i znanstvene zajednice. Među njima: s Akademije za umjetnost i kulturu u Osijeku dr. sc. Jasna ŠULENTIĆ-BEGIĆ, izv. prof., predsjednica Katedre za laboratorijsku medicinu i farmaciju dr. sc. Stana TOKIĆ, izv. prof., te s Odjela za kemiju dr. sc. Ana AMIĆ, doc. Posebno je zadovoljstvo bilo ugostiti i Marinu DOKIĆ iz STEAM centra.
POPULARNO-ZNANSTVENE RADIONICE ZA SVAKOG I SVE UZRASTE
Radionice u sklopu Znanstvenog dana bile su prilagođene svim uzrastima – od najmlađih polaznika susjednog Dječjeg vrtića „Jabuka“, za koje su organizirane radionice iz robotike i fizike, do učenika svih razrednih odjela osnovne škole.
ZA UČENIKE PRVOGA RAZREDA bile su osmišljene radionice:
- Pokusi iz kuhinje: kako svakodnevnim kuhinjskim stvarima izvesti pokuse
- Hokus pokus – super štapić: istraživanje površinske napetosti vode
- Zašto su medeki porasli?: pokusi gumenim bombonima i različitim otapalima.
ZA UČENIKE DRUGOGA RAZREDA teme su uključivale:
- Vrijeme prolazi: načini mjerenja vremena kroz povijest
- Mi smo energija: radionica o energiji kao dijelu team teaching aktivnosti
- Kaligrafija: umjetnost lijepog pisanja.
UČENICI TREĆEGA RAZREDA sudjelovali su u radionicama:
- Energija nas pokreće: izrada autića na pogon balonom
- Baloni su svima dragi!: zabavni pokusi balonima
- Propelerska trka: izrada autića na pogon gumicom i propelerom.
ČETVRTI RAZREDI istraživali su sljedeće znanstvene teme:
- Kuhanje je znanost!: znanost iza pripreme sladoleda i maslaca
- Kad oči ne vjeruju što vide: optičke iluzije
- Građenje s okusom: stvaranje jestivih građevina.
Učenici predmetne nastave imali su priliku sudjelovati u raznolikim i izazovnim radionicama koje su im omogućile istraživanje znanosti praktičnim radom i doživljajem:
■ Izrada binarne narukvice: učenici su izrađivali narukvice koristeći se bitovima te učili pretvorbu brojeva iz dekadskog u binarni sustav.
■ Tajna poruka: upoznavanje pet različitih metoda šifriranja i dešifriranja tajnih poruka.
■ Kako se mjeri glazbena sposobnost i inteligencija?: istraživanje što je glazbena sposobnost, što utječe na njezin razvoj i kako se mjeri.
■ Čudnovati laboratorij: zanimljivi fizikalni pojmovi i kemijski procesi praktičnim pokusima.
■ Kemijski kutak: upoznavanje osnovnih kemijskih pojmova poput smjesa, koncentracije, redoks reakcija i ionske izmjene.
■ 3D modeliranje: učenje osnova rada u programu Tinkercad, manipulacija objektima u 3D prostoru i izrada privjesaka za ključeve.
■ Pub kviz – STEM: testiranje znanja iz STEM područja zabavnom formom kviza.
■ Ekologija u praksi: osnove recikliranja i sadnja u školskim uvjetima.
■ Pub kviz – Znanstvenici: istraživanje života i postignuća važnih znanstvenika te primjena naučenog kvizom.
■ Radionica forenzike: učenje o forenzici rješavanjem „slučaja ubojstva“.
■ Oslobodi znanstvenika: radom u skupinama učenici su otkrivali ime i prezime jezikoslovca dešifrirajući i otključavajući zagonetke.
■ Graviranje: izrada crteža na staklu uz dodatno isticanje akrilnim bojama.
■ Čuvari glagoljice: upoznavanje povijesti glagoljice i osnove pisanja glagoljicom.
■ Čarolije abrakadabra: izvođenje neobičnih pokusa uz zabavni čarobnjački pristup.
■ Znanstvena čajanka s profesorom Baltazarom: pričama o profesorovim izumima učenici nude vlastita kreativna rješenja aktualnih školskih problema, radionica uključuje osmišljavanje i zadavanje upita na temu AI generatorima slika.
■ Zvjezdani piknik: promatranje noćnog neba teleskopom i popularizacija znanstvene literature za djecu umotane u magiju piknika.
Sve su radionice bile osmišljene tako da potiču istraživački duh, kreativnost i znanstveno razmišljanje, a učenici su ih ocijenili izuzetno zanimljivima i korisnima.
Tu bismo zaključile citatom Mandella Creightona: „Pravi je cilj obrazovanja osposobiti čovjeka da može sam nastaviti postavljati pitanja.“
POVRATNE UČENIČKE ISKUSTVENE INFORMACIJE
Prema rezultatima evaluacijskog anketnog upitnika provedenog nakon Znanstvenog dana, učenici su izrazili veliko zadovoljstvo organizacijom, sadržajem radionica i angažmanom voditelja. Istaknuli su kako su ovakve aktivnosti ne samo zabavne već i vrlo poučne, potičući znatiželju i ljubav prema učenju.
Znanstveni dan Frankopanski radoZNALCI još je jednom pokazao i dokazao kako znanost može biti uzbudljiva, inspirativna i korisna, a učenicima je OŠ Frana Krste Frankopana Osijek još jednom pružio priliku za istraživanjem, učenjem i stvaralaštvom. Veselimo se sljedećem Znanstvenom danu i novim izazovima koje nam nosi!
■ Napisale: Ana ŠEBO GLIBUŠIĆ, stručna suradnica šk. knjižničarka mentorica | Mirka LONČAR, učiteljica matematike savjetnica | OŠ Frana Krste Frankopana Osijek ■