Dječji tjedan, tradicionalna manifestacija posvećena djeci, održava se svake godine u prvom punom tjednu listopada. Ove je godine Dječji tjedan trajao od 7. do 13. listopada 2024. započinjući na Međunarodni dan djeteta. Cilj je manifestacije slaviti djetinjstvo i naglasiti važnost prava i potreba djece bogatim programom aktivnosti koje potiču tjelesni, socijalni i emocionalni razvoj.
Moto „Ljubav djeci prije svega“ stavlja naglasak na zajedništvo i ulaganje u djecu kao ključni prioritet društva. Jedan je od najvažnijih aspekata Dječjeg tjedna razvoj empatije sportskim aktivnostima koje pružaju djeci priliku da uče o suradnji, poštovanju i podršci.
Razvoj empatije sportom
Sport je učinkovita platforma za razvoj empatije kod djece. Igrom i natjecanjima djeca ne samo da poboljšavaju svoju fizičku kondiciju već uče kako biti dio tima, kako poštovati suigrače i protivnike te kako se nositi s pobjedama i porazima.
Sportske igre i natjecanja tijekom Dječjeg tjedna osmišljeni su tako da potiču djecu na suradnju i međusobnu podršku. Osim toga, timskim aktivnostima djeca razvijaju osjećaj zajedništva i pripadnosti što im pomaže u izgradnji samopouzdanja i samopoštovanja. Sudjelovanjem u sportskim aktivnostima djeca uče rješavati konflikte mirnim putem što dodatno doprinosi njihovu emocionalnom razvoju. Kada su izloženi situacijama gdje trebaju pomoći ili motivirati druge, djeca spontano razvijaju vještine suosjećanja i razumijevanja tuđih potreba.
Također, sport omogućava djeci da iskuse važnost poštene igre što ih motivira da usvoje pozitivne društvene norme i vrijednosti. Tako sportske aktivnosti djeluju kao alat za oblikovanje djece u empatične i socijalno odgovorne pojedince.
Razvijanje emocionalne inteligencije sportom
Sportske su aktivnosti tijekom Dječjeg tjedna usmjerene na razvoj emocionalne inteligencije djece što je važna komponenta njihova socijalnog i emocionalnog razvoja. Igrama i natjecanjima, osobito onim vođenim uz stručno vodstvo, djeca uče prepoznavati i razumijevati vlastite emocije, kao i emocije svojih prijatelja. Tijekom sportskih događaja suočavaju se s različitim emocijama: od uzbuđenja i veselja do razočaranja i frustracije, što im omogućava vježbanje suočavanja s tim emocijama i pružanje podrške drugima.
Prema istraživanjima, koje je proveo Hrvatski školski sportski savez, sport ima značajan utjecaj na razvoj emocionalne inteligencije djece. Timskim igrama i natjecanjima djeca uče kako regulirati svoje emocije, prihvaćati različite ishode (pobjede i poraze) te razvijati empatiju prema drugima što im pomaže da postanu otporniji i bolje prilagođeni društvenim interakcijama (Hrvatski školski sportski savez, 2024.).
Dodatno, istraživanje Centra za razvoj socijalnih vještina pokazuje da djeca, koja redovito sudjeluju u sportskim aktivnostima, imaju veću sposobnost prepoznavanja emocionalnih stanja kod drugih te razvijaju bolje vještine rješavanja konflikata.
Centar naglašava važnost integracije emocionalnih i socijalnih vještina u sportske programe kako bi se djeca učila ne samo natjecanju već i suosjećanju i timskom radu (Centar za razvoj socijalnih vještina, 2024.).
Sportske radionice u školama
Društva „Naša djeca“ surađuju s lokalnim školama i udrugama kako bi organizirala razne aktivnosti za djecu tijekom Dječjeg tjedna. Ove aktivnosti omogućavaju djeci da sportom i igrom razvijaju emocionalnu inteligenciju, socijalne vještine i osjećaj zajedništva. Projektima, koji uključuju timske sportove, djeca uče kako raditi zajedno, pružati podršku i rješavati konflikte na pozitivan način. Suradnja s lokalnim zajednicama osigurava širi utjecaj ovih programa i jača društvenu mrežu podrške za najmlađe (Savez Društava „Naša djeca“, 2024.).
PRIMJERI DOBRE PRAKSE:
♦ U osnovnoj školi „Ivan Benković” u Dugom Selu radionice se usmjeravaju na razvoj suradnje među djecom timskim igrama. Ove aktivnosti omogućavaju djeci vježbanje vještina komunikacije i poštovanja što doprinosi njihovoj emocionalnoj zrelosti (Društvo „Naša djeca“ Dugo Selo, 2024.). Učiteljica Ana Srdinić, dugogodišnja voditeljica sportskih aktivnosti, naglašava da sport nije samo natjecanje, već prilika za djecu da nauče kako razumjeti i prihvatiti druge. „Djeca igrom ne uče samo o postizanju ciljeva, već i o važnosti podrške, razumijevanja poraza i slavljenja uspjeha drugih.“ Sportske su radionice posebno dizajnirane kako bi se djeca naučila timskom radu i podržavanju drugih. Učenici su sudjelovali u natjecanju u trčanju, a cilj je utrke bio potaknuti djecu na igru i sport te im pružiti priliku za natjecanje u prijateljskom i poticajnom okružju.
♦ U Rijeci se unutar Dječjeg tjedna organiziraju brojne besplatne radionice u Domu mladih, uključujući sportske igre, modelarstvo i kreativne radionice za djecu različitih dobnih skupina. Program je osmišljen tako da potiče djecu na suradnju, istraživanje i timski rad. Radionice poput modelarstva omogućavaju djeci razvijanje finih motoričkih vještina i kreativnosti dok sportske igre razvijaju socijalne vještine omogućavajući djeci da natjecanjima i suradnjom uče o poštovanju i empatiji. Ovaj holistički pristup radu s djecom doprinosi njihovom cjelokupnom emocionalnom i socijalnom razvoju, a suradnja s lokalnim institucijama dodatno osnažuje vezu između obrazovnih ustanova i zajednice (Novi list, 2024.).
♦ Također, Pula nudi bogat program tijekom Dječjeg tjedna s posebnim naglaskom na ekologiju i tjelesne aktivnosti. Aktivnosti uključuju šetnje prirodom, ekološke radionice i igre na otvorenom koje djecu povezuju s prirodom i potiču na timski rad. Takvim aktivnostima djeca ne samo da uče o važnosti brige za okoliš već i o zajedništvu i empatiji prema drugima i prirodi. Takve igre osnažuju njihovu sposobnost suradnje i razvijaju svijest o zajedničkom cilju što su ključni elementi za izgradnju empatične zajednice (Glas Istre, 2024.).
♦ U Gospiću se tijekom Dječjeg tjedna posebna pažnja posvećuje povezivanju sporta i ekologije. Aktivnosti poput „Šumske olimpijade“ potiču djecu na timski rad i suradnju u prirodnom okružju. Djeca se uče snalaženju u prirodi i važnosti očuvanja okoliša, a istovremeno razvijaju osjećaj zajedništva i podrške. Takvim ekološko-sportskim aktivnostima djeca usvajaju osnovne vještine timskog rada i empatije prema drugima, ali i prema prirodi, što je važno za izgradnju odgovorne zajednice (Društvo „Naša djeca“ Gospić, 2024.).
♦ U Crikvenici Dječji tjedan nudi aktivnosti koje uključuju roditelje i djecu stvarajući prilike za zajedničko sudjelovanje u sportskim događanjima i šetnjama. Ove aktivnosti pomažu u izgradnji čvrstih obiteljskih veza i stvaraju prilike za razvoj emocionalne podrške i povezanosti između djece i roditelja. Zajedničkim sportskim aktivnostima roditelji imaju priliku modelirati pozitivno ponašanje i ojačati osjećaj zajedništva unutar obitelji (Grad Crikvenica, 2024.).
Jednostavne sportske igre, koje potiču kreativnost i maštu, imaju značajnu ulogu u razvoju emocionalne stabilnosti kod djece jer ih uče kako kontrolirati emocije, razvijati strpljenje i razumijevanje prema drugima dok se istovremeno suočavaju s izazovima na siguran i poticajan način. Hrvatski školski sportski savez prepoznaje važnost sporta za socijalni i emocionalni razvoj djece. Njihov program „Odmorko“, koji se provodi u brojnim školama, nudi besplatne sportske aktivnosti s ciljem uključivanja djece u zdrave i korisne oblike rekreacije.
Program ne samo da potiče djecu na tjelesnu aktivnost već im pruža priliku za socijalizaciju, razvijanje timskog duha i emocionalnu podršku. Sudjelovanjem u sportskim igrama i natjecanjima djeca stječu vještine koje im pomažu u svakodnevnom životu: suradnja, upravljanje emocijama i razumijevanje tuđih potreba (Hrvatski školski sportski savez, 2024.).
Igre na otvorenom, kao značajan dio Dječjeg tjedna, potiču ih da se odvoje od ekrana i usmjere na fizičke aktivnosti koje uključuju suradnju i istraživanje okoliša čime razvijaju osjećaj pripadnosti, socijalne vještine i jačaju tjelesno zdravlje. Programi Dječjeg tjedna, također, uključuju radionice za razvijanje praktičnih i tradicijskih vještina gdje djeca suradničkim radom uče o ekologiji, izradi rukotvorina i svakodnevnim vještinama istovremeno razvijajući kreativnost i razumijevanje kulture i tradicije svojega kraja.
■ Napisale: Gabriela GOLUBIĆ, školska knjižničarka | Ana SRDINIĆ, učiteljica tjelesne i zdravstvene kulture, OŠ Ivana Benkovića, Dugo Selo ■
LITERATURA: Centar za razvoj socijalnih vještina (2024). Emocionalna inteligencija kroz sport. Dostupno na: https://www.centar-socijalnih-vjestina.hr [pristupljeno 8.10.2024.]. | Društvo Naša djeca Dugo Selo (2024). Dječji tjedan 2024.. Dostupno na: https://www.dnd-dugoselo.hr [pristupljeno 8.10.2024]. | Društvo Naša djeca Gospić (2024). Društva “Naša djeca” proslavlja “Dječji tjedan”. Dostupno na: https://www.najboljeizlike.com [pristupljeno 8.10.2024.]. Glas Istre (2024). Donosimo bogat program kojim će se obilježiti Dječji tjedan u Puli. Dostupno na: https://www.glasistre.hr [pristupljeno 8.10.2024.]. | Hrvatski školski sportski savez (2024). Uloga sporta u razvoju emocionalne inteligencije djece. Dostupno na: https://www.skolski-sport.hr [pristupljeno 8.10.2024.]. | Hrvatski školski sportski savez (2024.). Lako dostupnim i besplatnim sportskim aktivnostima do zdravije nacije. Dostupno na: https://www.skolski-sport.hr [pristupljeno 8.10.2024.].