Proučavajući ljudsko tijelo i sustave organa u sklopu nastavne cjeline Moje tijelo i zdravlje, učenici su 3. razreda Osnovne škole Bakar proveli zanimljiv istraživački rad.
Nastava je Prirode i društva temelj tematskog planiranja i povezivanja. Nastavnim sadržajima proučavamo sve oko sebe, a školska se učionica često preobražava u mali laboratorij ili poligon za istraživanje. Učenici mog 3. razreda uočili su vezu između organa ljudskog tijela i hrane koju jedemo. Odlučili su istražiti posebnosti i zanimljivosti koje su zapazili na presjeku voća i povrća. Zaključili su da je priroda čudnovata i da nam često pruža domišljata rješenja i nudi zanimljive odgovore.
Proučavajući ljudsko tijelo i organske sustave, moji su đaci uočili postojanje veza između organa ljudskog tijela i hrane koju jedemo. Uočili su sličnosti oblika pojedinih namirnica i organa ljudskog tijela. Neke namirnice mogu poboljšati funkciju organa kojima i vizualno sliče. Primjerice, orah poboljšava funkciju mozga, batat gušterače, a celer sadrži namirnice bitne za održavanje funkcije naših kostiju. Ovim su zanimljivostima učenici entuzijastično pristupili te su proveli istraživački rad.
Zaključili su da presjek raznog voća i povrća zaista podsjeća na izgled nekih organa ljudskog tijela, a tim se namirnicama možemo koristiti za liječenje organa na koje sliče.
S učenicima sam razgovarala i o utjecaju emocija na neke organe. Tako, primjerice, ljutnja slabi jetru, tuga utječe na rad pluća, stres utječe na zdravlje mnogih organa, a posebno na rad srca i mozga.
Ljubav donosi mir, jača um i tijelo, a smijeh umanjuje stres i potiče sreću. Učenici su zajedno zaključili da sve negativne emocije trebamo umanjiti i zamijeniti ih pozitivnim osjećajima kako bismo pomogli svom zdravlju i blagostanju organizma.
Istraživački su rad oplemenili zanimljivom igrom koju nam je osigurao promotor Školske knjige. Modele su organa vješto smještali u pravilan položaj na bijeloj pregači kako bi što bolje uočili položaj organa u ljudskom tijelu.
Zbog spoznavanja novih sadržaja i razvijanja kompetancija otkrivanjem i istraživačkim radom učenici često pokazuju naklonost prema predmetu Priroda i društvo. Lijepo ih je vidjeti radosne kako uočavaju uzročno posljedične veze u vremenu i prostoru, razmišljaju, prosuđuju, uspoređuju i uče. Rad u skupinama bio je ključan dio ove aktivnosti jer potiče međusobnu suradnju u razredu razvijajući dijalog koji će učenicima koristiti i izvan učionice.
■ Napisala: Alma Hess, dipl učiteljica u zvanju mentorice | OŠ Bakar ■