Iz stranih medija
KAKO PRIDOBITI UČENIČKU POZORNOST
Ako „prizivač pozornosti“ ne radi…
objavljeno: 3. kolovoza 2020.

Katherine DUPRE, učiteljica razredne nastave, autorica i osnivačica bloga Teacher Trap [Zamka za učitelje], iz države Tennessee [SAD], na svojim mrežnim stranicama dijeli iskustva iz dugogodišnjega rada u učionici. Tekst koji upravo donosimo govori o jednom od velikih izazova u svakoj nastavi – kako pridobiti učeničku pozornost?

Autorica potiče da se poslužite razrađenim, u tu svrhu kreiranim komunikacijskim obrascima – prizivačima pozornosti koji, ako se pravilno primjenjuju, uistinu djeluju bez iznimke, a znaju donijeti i mnogo radosti i motivacije u učionicu. Međutim, ako ne mislite ozbiljno, nemojte se njima služiti jer im tako ukidate  vrijednost i učinkovitost u drugim situacijama… Uostalom, pročitajte u nastavku.

Učitelji su iznimno kreativni u pridobijanju pozornosti svojih učenika.

Smislili smo uzvratne usklike„3,2, 1, pogled je tvoj vrijedan“, „ruke na klupe, oči prema ploči“i signale, pošalice i pripjeve; ukratko, različite oblike zabavnih pristupa kako bismo usmjerili učenike da zaustave aktualnu aktivnost i obrate pozornost na ono što im imamo reći.

Međutim, ako vaši „prizivači pozornosti“ nisu osobito učinkovitI, razmotrite moguće pogreške  u njihovoj primjeni te što možete učiniti da biste ih jednostavno ispravili.

Tri su glavne pogreške, a i tri jednostavna rješenja:

■  POGREŠKA BROJ 1 ■ 

Nemate povjerenja u djecu/učenike da to uopće mogu učiniti pa zapravo i ne gledate jesu li obratili pozornost ili nisu.

Kada se koristite metodama za pridobivanje pozornosti, učenici moraju znati da prvo trebaju prestati s onim što rade i pogledati u vas. Ako ih pozovete da obrate pozornost, a odmah zatim nastavite govoriti ne čekajući da se usredotoče na vas i posvete vam se u potpunosti, učite djecu da je u redu oglušiti se na vaše zahtjeve.

Odredite koja su vaša očekivanja povezana s načinom na koji ih pozivate da usmjere pozornost, a zatim se svaki put toga i držite. Ako su u pitanju neke riječi koje ste izgovorili, pričekajte da sve oči i uši u učionici budu usmjerene upravo na vas i tek tada nastavite dalje.

■  POGREŠKA BROJ 2 ■ 

Nema akcije. – Pristup je nedovoljno izazovan da bi zaustavio postojeću aktivnost.

Djeca su sklona usredotočiti se na ono čime su zaokupljene njihove ruke. Ako ste pokrenuli prizivač pozornosti, a pritom im dopuštate da nastave pisati, rezati, lijepiti ili nešto drugo čime se u tome trenutku bave, niste postigli gotovo ništa jer će njihova pozornost izostati, velikim dijelom, ili i potpuno.

U svoje prizivače ugradite pokret ili radnju koji od učenika zahtijevaju da odlože što god se u tome trenutku nalazi u njihovim rukama te da se ponajprije fizički usmjere k vama. To će u istome trenutku potaknuti da vas potpuno dožive i misaono. Prizivači koji uključuju pljeskanje, pokrete u zraku ili polaganje ruku na glavu mnogo su učinkovitiji od onih koji toga nemaju.

Jedan od mojih omiljenih prizivača uključuje pljeskanje prema kratkom obrascu koji učenici moraju ponoviti nakon čega zajedno uzviknu: „Oči gore!“ Učenici to ne mogu izvesti a da pritom ne oslobode ruke i ne uzviknu zadane riječi što dovodi do prekida svakog drugog razgovora i aktivnosti.

■  POGREŠKA BROJ 3 ■ 

Pretjerano često zahtijevate njihovu pozornost prekidajući  aktivnost koja se tek zahuktala. Više vas ne shvaćaju ozbiljno.

Kako bi vaši „prizivači pozornosti“ bili moćni, trebate ih primijeniti samo tada kada vam je zaista potrebna učenička pozornost, a ne svaki put kada želite malo utišati razred. Imala sam prigodu vidjeti kako učitelj „izbacuje“ prizivače kao iz rukava, a zatim iznenada ima obaviti nešto drugo čime im obezvrjeđuje ulogu koju trebaju imati; ili se njima koristi toliko učestalo da ga učenici više ne shvaćaju ozbiljno te oni učenicima postaju samo pozadinska buka.

Svrha posebnih obrazaca za pridobivanje učeničke pozornosti – prizivača pozornosti – jest postići mir u cijelom razrednom odjelu tako da su sve oči i uši odnosno cjelokupna pozornost usmjereni samo na vas. Jer imate nešto bitno priopćiti, pokazati, podijeliti sa svojim učenicima. Ako vam to nije cilj, nemojte ih ni primjenjivati.

■ NAPOMENA ■ autor: Katherine DUPRE, majka, učiteljica, autorica, diplomirala edukacijske znanosti na uglednom sveučilištu Trinity u Texasu (SAD), nedavno se s obitelji preselila u – kako kaže – bajkoviti predio države Tennessee i cjelokupno obrazovanje promatra iz još jednog – roditeljskoga rakursa ■ SAD: Teacher Trap mrežne stranice Katherine Dupre [Kady], učiteljice i autorice, koje je pokrenula želeći izraziti različita razmišljanja, poglede i primjere dobre prakse utemeljene na bogatom iskustvu u nastavi ■  Izvornik: teachertrap.com ■ photo by Shutterstock  ■