Iz stranih medija
POUČAVANJE JE STRUKA KATEGORIZIRANA KAO „PROFESIONALNA UPORABA GLASA“
Kako zaštiti i njegovati ključni instrument poučavanja u učionici – zdrav glas?
objavljeno: 18. kolovoza 2020.

Australska učiteljica i blogerica, osnivačica i glavna autorica mrežnih stranica Teach Smart With Me, tijekom rada u školi doživjela je dva teška razdoblja, tzv. izgaranja na poslu, kada je bila suočena s teškom odlukom: ostati u tom iznimno lijepom i iznimno bremenitom zanimanju, ili otići. Iz tih je situacija ipak preuzela ono najbolje, promijenila svoje poglede i postupke i od tada – sve se promijenilo. Nabolje. Glavna joj je namjera svoje spoznaje podijeliti sa svojim kolegicama i kolegama u tekstovima koje objavljuje na svojim stranicama.

U tekstu koji danas donosimo, Michelle SMITH postavlja pitanje kako to da se učiteljska profesija kategorizira kao ona koja se vlastitim glasom služi svakodnevno, kao glavnim instrumentom posla koji obavlja, kako primjerice čine i glumci, najavljivači, profesionalni spikeri i druga zanimanja, ali – za razliku od njih – učitelje nitko nije poučio kako upotrebljavati, čuvati i njegovati svoj glas. Ili vas možda jest?

U nastavku možete pročitati iskustvo iz Australije uz nekoliko savjeta prikupljenih kako u neposrednom radu u nastavi, tako i u potrazi za stručnom pomoći.

„Djevojčice i dječaci, molim vas, pozorno poslušajte moje upute.“

Ponovila sam tu rečenicu svojim učenicima nebrojeno puta tijekom nastave i moj je glas daleko više sličio najdubljim tonovima Bonnie Tyler, negoli onima u kojima bih prepoznala vlastite frekvencije i tonalitete.

Toga sam dana govorila bez prestanka. Uspostavljala sam obrasce rada i razredna pravila. Bio je ponedjeljak, dan prvi, prvoga obrazovnoga razdoblja…

Preda mnom je bilo više od 40 tjedana upravo takvih dana!

Uh… Očajnički sam u potrebi naučiti kako zaštiti svoj glas.

Jeste li i sami iscijeđeni nakon što cijeloga dana govorite bez stanke?

Ne znam jeste li znali: Poučavanje je struka kategorizirana kao profesionalna uporaba glasa“.

Kada o tome malo razmislite, ni malo ne začuđuje. Jednostavno, nisam o tome razmišljala na taj način.

Mi smo zapravo vokalni solisti, prvi glasovi u zborovima, frontmeni, pa uistinu iznenađuje da nas nitko nije poučio kako zaštiti i njegovati glas.

Vas su poučili? – Znam da mene nisu.

S djecom razgovaramo i govorimo im cijeli dan, iz dana u dan. Razrađujemo upute, ponavljamo ono bitno iznova i iznova.

Zatim, moramo se okrenuti i na drugu stranu i nekoliko sati razgovarati s roditeljima za vrijeme redovitih tjednih primanja, često u večernjim satima.

Nakon toga, još kasnije, i sa svojim obiteljima.

Znate li možda o čemu govorim? – Ha, ha… oprostite, nije mi namjera zbijati grube šale.

Kada sve to zbrojimo, moglo bi se raditi o 8-10 sati uporabe glasa, s određenim bučnim  zvučnim kulisama koje nas prate, i bez ikakva treninga da zaštitimo taj bitan instrument kojim se koristimo u radu.

Dakle, želim to promijeniti.

I moja je kći profesionalna govornica. Ona je glumica, tako da je cijelo vrijeme svjesna načina kako zaštiti svoj glas zagrijavanjima i glasovnim vježbama. Zapravo je prilično zabavno slušati glumca dok se glasovno priprema kako bi bio spreman za izlazak na pozornicu.

Ona je bila ta koja mi je predložila da bih trebala primjenjivati glasovne vježbe kako bih zaštitila svoj glas.

Ali – nisam znala što učiniti.

Pomislila sam da mi ne preostaje drugo, nego istražiti što bismo, kao učitelji, trebali napraviti da zaštitimo svoje glasove.

Savjeti za njegu glasa u učiteljskome poslu – na koje sam u svojoj potrazi naišla

Prvu stranicu o zaštiti glasa u učiteljskoj profesiji koju sam pročitala potpisuje Victorian Education Department [Ministarstvo obrazovanja australske države Viktorije]. Nude informativnu brošuru naslovljenu Vodič za skrb o glasu.

Pa, da budem iskrena, pogledala sam samo nekoliko prvih stranica. Obuhvaća čak 24!

Govori o vježbama disanja, visini glasa i drugim stvarima, ali ja sam pomalo nestrpljiva i stalno nečim zaposlena, kao što smo svi.

Treba mi nešto brže i u sridu. Možda jedna stranica šalabahtera koju bih mogla isprintati. Vjerujem da bi i vama dobro došla. Zato sam nastavila s potragom.

Dragi Googleu, pomagaj! U sljedećem sam pokušaju naišla na članak s Teach Startera [popularnih mrežnih stranica namijenjenih učiteljima] pod naslovom Kako zaustaviti gubljenje glasa u učiteljskome poslu.

I taj je članak sadržavao neke sjajne savjete. Neki od njih su:

  • redovite stanke i odmori za glas [ili, jednostavnije, tišine]
  • redovita hidracija
  • izbjegavanje glasovnih krajnosti [u kakve primjerice zapadam kada zovem učenike da se vrate s igrališta]
  • učenje o upravljanju glasom
  • uporaba uređaja za pojačavanje glasa
  • uporaba neverbalnih prizivača pozornosti [odlična ideja!]
  • izbjegavanje pročišćavanja grla nakašljavanjem i grgljanjem „na suho“ [taj me dio baš zaintrigirao].

 Ali to se također ne može lako isprintati.

Uistinu želim potražiti nešto prikladnije.

Zatim sam otkrila mrežnu stranicu jedne osiguravateljske kuće, pod imenom NEA Members Benefits [The National Education Association – Nacionalna udruga poučavatelja – radi na različitim oblicima poslovne pomoći svojim članovima, ponajprije u boljem snalaženju u svijetu financijskih i radnih prava i mogućnosti], koja nudi nekoliko sličnih savjeta za skrb o glasu u tekstu naslovljenom Pet načina da zaštitite svoj glas u učionici.

Ta je objava ponovila većinu ključnih točaka koje sam već spomenula vezano uz skrb o glasu.

No, ta me potraga odvela i do YouTubea. Jupi! Hvala ti, YouTubeu, na korisnim videima kojima se mogu poslužiti!

Skrb za učiteljski glas – riješena

Evo gdje sam našla najjednostavnije i najpraktičnije informacije o skrbi za glas u učiteljskome poslu – u trodijelnoj seriji koju vodi govorna terapeutkinja pri tvrtki Voice Science [„Znanost o glasu“, tvrtka koja se bavi govorništvom i skrbi za glas, sa sjedištem u Melbourneu u Australiji].

Ta uistinu sjajna dama imenom Sarah [Sarah Lobegeiger de Rodriguez] voditeljica je govornih terapeuta pri tvrtki koju je osnovala, a ujedno je i operna pjevačica. Upućuje učitelje kako će zadržati  što prilagodljiviji dugotrajan glas koji će im služiti tijekom cijele učiteljske karijere“.

Toliko sam mnogo naučila iz njezine sažete videoserije o skrbi za glas kod učitelja da sam pomislila kako bih njezine jednostavne pristupe željela ovdje sažeti.

Jednostavni načini da zaštitite svoj glas u učiteljskome poslu

1.] Dnevne vježbe za zagrijavanje glasa

Sarah objašnjava da je „za učitelje, kao profesionalne korisnike glasa kao medija, ključno to što imaju sredstva i opremu za zagrijavanje svojega instrumenta“.

Smatra da je iznimno bitno da su naši glasovi spremni, uigrani i zagrijani prije negoli dan počne.

Opa! To nikad prije nisam primjenjivala.

Zagrijavanje kojim se služi i koje pokazuje zove se treperenje usnicama, što uključuje zdravo pravilno držanje tijela kako biste se mogli na pravilan i zdrav način, osim tijelom, koristiti i glasom.

Treperenje usnicama podrazumijeva vibriranje zračne struje koja prolazi vašim usnicama.

Pogledajte u priloženom videozapisu kako to izgleda [pri kraju teksta].

Mislim da će mi u tome biti potrebno ponešto vježbe – nisam tako treperila usnicama i pjevušila otkad sam bila dijete!

2.] Dnevna hidracija

Prema Sarah, zamor glasa pojačava se uslijed nedostatka vlage odnosno vode. Razmislite koliko vode pijete dnevno.

Osigurajte redovitu dnevnu opskrbu tijela vodom. To može biti u obliku obične vode, prirodnih biljnih čajeva, ili vina! [Oprostite, lažem za vino. Iako, bilo bi zgodno.]

Za optimalno funkcioniranje glasa, Sarah preporučuje oko 2,5 litre vode na dan.

Što treba izbjegavati pri uporabi glasa?

  • Izbjegavajte pročišćavanje grla. Prema Sarah, taj postupak ide u kategoriju Ne, nikako! jer donosi cijeli niz štetnih posljedica. Na vaše govorne organe pročišćavanje djeluje poput struganja i može dovesti do glasovnih oštećenja. Utječe na kakvoću glasa te, ako se često primjenjuje, može biti uzrokom hrapavosti i promuklosti. Umjesto toga, popijte malo vode ili napravite „čvrsti gutljaj“.  
  • Izbjegavajte šaptanje. Kada osjećate umor u glasu, nemojte šaptati. Šaptanje dokazano povećava umaranje glasa. Umjesto toga, normalno govorite [naravno, ne preglasno], ali manje, smanjite količinu govora.
  • Izbjegavajte govoriti kada ste bolesni. Ako ste prehlađeni, imate grlobolju, poteškoće s dišnim putovima ili upalu pluća, najbolje što možete učiniti za svoj glas, i za ukupno zdravlje sebe i svoje okoline, ostati je kod kuće. Ako u tim situacijama nastavljate dolaziti na posao i raditi, to za posljedicu ima uništavanje glasa i može znatno produljiti vaš glasovni [i ukupni] oporavak.
  • Izbjegavajte govoriti kada imate upalu grla. Budete li ipak govorili prije negoli zaliječite svoje grlo, to znači da se pripremite na gubitak glasa, promuklost i oštećenje glasnica.
  • Izbjegavajte pastile na bazi mentola. Mentol ima dehidracijski učinak na vaš glas.

Nadam se da će vam današnji savjeti poslužiti dok budete štitili i njegovali svoj glas. Primijenite ih kako biste sveli na najmanju moguću mjeru pretjerano opterećivanje glasa i preduhitrili povremene duboke, bonitajlerske tonove, koji se svima nama događaju, kao profesionalnim korisnicima glasa kao instrumenta kojim se služimo u poslu.

U nastavku su tri videozapisa koje sam prethodno najavila.

Svi videozapisi su na engleskom jeziku.

U prvome videozapisu govori se o mitu o pročišćavanju grla i njegovim posljedicama. [trajanje: oko 4 minute]

U drugome videozapisu raspravlja se o tome što možete poduzeti kada se ne osjećate dobro. Uključuje zahtjeve potrebne za njegu glasa kao što su dovoljna hidracija te bolji načini pročišćavanja grla negoli je to nakašljavanje. [trajanje: oko 8 minuta]

U trećem videozapisu autorica govori o dnevnom prakticiranju vježba za zagrijavanje glasa. Demonstrira pristup nazvan treperenje usnicama – uzlazno i silazno, kao pomoć u postizanju prilagodljiva i zagrijanoga govornoga sustava te optimalnoga stanja glasa za zadatke koji su toga dana pred vama. [trajanje: oko 4 minute]

Čitateljice i čitatelji Školskoga portala mogli su već upoznati Michelle SMITH u nekoliko njezinih ovdje objavljenih tekstova, a osobito je dobro prihvaćen Zašto je u učiteljskom poslu iznimno bitno postaviti granice prije negoli postanete „žrtva poziva“ u kojem australska kolegica govori o potrebi zauzimanja za sebe te kako to konkretno ostvariti. [ako još niste, otvorite poveznicu ]

■ NAPOMENA ■ izabrala i pripremila: Snježana MOSTARKIĆ ■ autorica teksta: Michelle SMITH, učiteljica razredne nastave iz Australije, autorica bloga Teach Smart With MeAUSTRALIJA: Teach Smart With Me – blog kojemu je glavna namjena pomoći učiteljima da izbjegnu izgaranje uzrokovano poslom ■ izvornik: teachsmartwithme.com ■ photo by Shutterstock  ■