Iz stranih medija
VODSTVO I UPRAVLJANJE
Načela rada učinkovitih ravnatelja
objavljeno: 9. srpnja 2020.

Što čini učinkovitog ravnatelja? Učinkoviti ravnatelj iskazuje svoju snalažljivost u dvama područjima: vodstvu i upravljanju. Istraživanja i rad u školskim okruzima govore da su sljedeće prakse ključne za pomoć ravnateljima u unaprjeđenju njihova posla.

■  UČINKOVITI RAVNATELJI PRONALAZE RAVNOTEŽU IZMEĐU UPRAVLJANJA I VODSTVA.

Administracija u školama uključuje dužnosti upravljanja i prilike za vodstvo.

Upravljačka strana obično obuhvaća stvari koje ravnatelj mora napraviti. Vodstvo je ono što sam odabire napraviti. Vrlo je važno da kao obrazovni administrator zapamtite dvije stvari:

♦ da biste bili vođa trebate sljedbenike, a

♦ da biste stekli sljedbenike morate obaviti svoje upravljačke dužnosti učinkovito i na vrijeme.

Učitelji neće mariti što imate za reći u kontekstu vodstva ako ne upravljate školom na učinkovit način.

■  ZAMISLITE IDEAL, ALI SE USMJERITE NA IZVEDIVO.

Učinkoviti školski vođe imaju viziju svoje „idealne” škole.

Dobra vizija pomaže stvoriti poticajno školsko ozračje i kulturu. Međutim, jasan i izravan put do tog cilja rijetko je izvediv u praksi. Vođe moraju odabrati svoj put prema tome cilju malim koracima, usmjeravajući se na ideje i promjene koje mogu biti primijenjene odmah, zatim za godinu ili dvije te na one koje mogu potrajati pet godina. Ideal nikad nije postignut zbog toga što se uvijek razvija, ali upravo postupne promjene poboljšavaju učenje.

■  BUDITE PREDSTAVNIK ONIH KOJI SE NE MOGU SAMI ZASTUPATI.

Veliki je dio uloge administratora posredovanje u rješavanju tuđih sukoba.

Roditelji će se žaliti radi učenika, učitelji radi djece, djeca radi učitelja itd. Kod međuljudskih problema jedna strana priče nikad nije dovoljna da bi se objasnila situacija, stoga je vaša dužnost imati uvid u obje strane.

U međuvremenu, slušajući početni izvještaj o nekom sukobu, učinkoviti vođe pokušavaju razumjeti stajalište osobe koja nije prisutna te imaju to na umu dok rasprava napreduje. Prilagođavanje te zastupanje stajališta osobe koja nije prisutna pomaže u pronalasku rješenja ovoga problema. Prebrzo prihvaćanje početne pritužbe često vodi do nezgodnih situacija.

■  SLUŠAJTE I INTERPRETIRAJTE.

Ljudi obično kažu ono što misle, ali često misle više nego što kažu.

Uglavnom su stidljivi i boje se da ne kažu „previše”. Slučaj učenika koji priznaje da prekasno liježe može podrazumijevati brojne stvari, od tjeskobe do ovisnosti o elektroničkim uređajima. Učitelj koji se žali da radi previše ocjenjivanja možda traži pomoć u planiranju ili traženju načina da bude učinkovitiji.

Učinkoviti administratori shvaćaju te stvari i služe se komunikacijskim tehnikama poput parafraziranja da bi izvukli puno značenje onoga o čemu osoba govori. Tek nakon iskrenih i otvorenih rasprava mogu se pružiti djelotvorne povratne informacije.

■  STALNO SE OSVRĆITE.

Nakon svake akcije ili interakcije, najbolji će administratori uvijek pitati: „Jesmo li to mogli bolje izvesti?”

Bez obzira na to je li nešto prošlo iznimno dobro ili su pogreške u planiranju i/ili izvedbi bile očigledne svima, ciklus stalnog osvrtanja na njihov rad omogućava administratorima da svakodnevno poboljšavaju svoju praksu.

■  PLANIRAJTE VLASTITI ODLAZAK.

Lijepo je misliti da smo neophodni ili nezamjenjivi, ali bi svrha učinkovitog administratora trebala biti upravo suprotno.

Naposljetku, esencija istinskog vodstva jest izgradnja kapaciteta unutar organizacije. Ako postoji proces ili postupak važan za vođenje škole, sposobni će se administratori pobrinuti da nisu jedini ljudi u školi sposobni obaviti taj zadatak.

Bez obzira na to radi li se o nečemu svakodnevnom ili složenom, „stvaranje zaliha” u sustavu ključni je dio stabilne i održive strukture vodstva.

■  UNAPRJEĐENJE UČENJA NAŠE JE VODEĆE NAČELO.

Često si postavljamo pitanje: „Što je najbolje za ________?”

Ova jednostavna rečenica čini čuda, od smirivanja iznimno zahtjevnih razgovora s učiteljima i roditeljima, do pokretanja razgovora o profesionalnom razvoju.

Svatko tko je u području obrazovanja kreće od premise da smo ovdje kako bismo pomogli učenicima, samo nas možda treba povremeno podsjetiti na to.

■ NAPOMENA ■ SAD: TeachThought  je portal posvećen podržavanju i obrazovanju poučavatelja i razvijanju poučavanja u 21. stoljeću. TeachThought primarno prenosi teme vezane za istraživanje novih modela poučavanja i uloge igre u učenju te pomaže učiteljima da usavrše vlastiti zanat u današnjim učionicama ■ izvornik: teachthought.com ■ Photo by Dylan Gillis on Unsplash ■