Iz stranih medija
SAGLEDAJTE SITUACIJU, A ZATIM SE NE ZADRŽAVAJTE NA ONOME LOŠEM ŠTO SE DOGODILO – KRENITE U NOV DAN, ILI NOVU GODINU, S NOVIM IDEJAMA
Ostavite prošlost u prošlosti
objavljeno: 28. srpnja 2020.

Imati težak dan sastavni je dio ljudskoga života. Nakon crnih oblaka, svijetli trenutci koji  slijede najmanje su dvostruko jači – na taj način znamo tumačiti teške događaje i dane koji nas zapadnu. Međutim, postoje zanimanja u kojima se, više nego u ostalima, na ono loše što se dogodi nikako ne podrazumijeva odgovoriti na isti način, ogorčenjem ili uzvraćenjem istom mjerom, zanimanja u kojima takvo što uopće nije opcija.

Kada se dogode nepoželjni događaji, bilo bi dobro mirnim okom sagledati što se uistinu dogodilo i u razgovoru doći do zaključaka i mogućih promjena u dotadašnjem postupanju. Pri tome najviše može pomoći razgovor s nekim tko razumije, tko je bio u sličnim situacijama i poznaje odnose i procese. Upravo takav je i razgovor o kojem piše Blaine HELWIG, američki reformator obrazovanja, po struci inženjer građevinarstva, a u radnom iskustvu učitelj, ravnatelj i savjetnik u javnim školama; ujedno i suosnivač i glavni administrator mrežnih stranica namijenjenih obrazovanju – The New 3Rs Education Consulting – s kojih donosimo tekst u nastavku.

U petak uvečer, ima tomu već petnaest godina, odmarao sam se na trosjedu nakon napornoga radnog dana kada mi je zazvonio telefon. Pogledao sam na ekran da vidim tko zove. Bio je to moj prijatelj i bivši kolega iz škole u kojoj sam nekoć radio.

Već sam se bio vratio svom ranijem poslu konstrukcijskoga inženjera, a on je još uvijek odrađivao svoju treću godinu poučavanja. Kako se nismo čuli tri mjeseca, zanimalo me što ima nova u njegovu životu.

Dan prepun uspona i padova

Nakon početnih pozdrava, počeo je govoriti o biciklizmu i trčanju, a zatim je iznenada prešao na poučavanje. To me je uhvatilo nespremnog. Nisam očekivao da će govoriti o poslu. Ne sjećam se da je on ikada izvan škole govorio o poslu.

Nastavio je govoriti o proteklome danu u školi, a glas mu je postao uznemiren. To je bilo još jedno iznenađenje za mene, jednostavno nije bilo njemu nalik. Nakon otprilike dvije minute razgovora, upitao sam ga: „Jesi li danas imao težak dan s djecom?“

Odgovorio je potvrdno, a ja sam nastavio: „Jesi li me nazvao zato što te tvoja žena nije htjela slušati i suosjećati s tvojom patnjom pa te zamolila da nazoveš mene kao iduće suosjećajno, terapeutsko rame za plakanje?“

Zagrcnuvši se od smijeha, kratko je odgovorio: „Da.“

Bio sam umoran, ali razumio sam njegovu potrebu da govori i izrazi svoje osjećaje o onom što se događa.

Bilo je dana, dok sam još i sâm poučavao, kada sam se osjećao upravo tako, osobito nekoliko mjeseci nakon početka školske godine.

„Prijatelju, pretvorio sam se u uho“, rekao sam. Prepričao mi je svoj dan prepun uspona i padova, nedostatka učeničke motivacije i njihova neskrivenoga stava da ne žele osobito učiti baš ni o čemu.

Učiteljima je stalo. Oni žele obaviti dobar posao. Žele pomoći djeci da napreduju socijalno, emocionalno i obrazovno. Kada se školski dan zbiva neočekivano nepovoljno usprkos opsežnoj pripremi, to je frustrirajuće.

Znao sam da mu je potreban netko tko će ga slušati i s kim će moći raspraviti o problemima koji su ga mučili.

Novi učitelji, pripremite se – frustracija se ne može izbjeći

Učitelji početnici, smatrajte se upozorenima. Takvi teški dani jednostavno su na vidiku. Radimo s mladima. Oni nemaju uvid u potrebe svijeta odraslih ljudi. Kada frustrirani učitelj kaže djeci „Ovo vam je potrebno da biste u budućnosti dobili kvalitetan posao…“, isto je kao da kažete mački da ne bi trebala spavati osamnaest sati na dan.

Stoga, očekujte jednaku reakciju od mačke kakvu učitelji dobiju od skupine petaša dok im govore da moraju naučiti pravilno zbrajati razlomke s različitim nazivnikom kako bi jednoga dana mogli raditi posao kojim će biti zadovoljni.

Bez obzira na to koliko se učitelji pripremaju, dan proveden s 25 ili i više učenika unutar četiri zida neće se uvijek razviti prema planu. Ne smijem zaboraviti spomenuti i izostanak poštovanja koji učitelji povremeno dožive i od roditelja.

I to može biti itekako razočaravajuće, blago rečeno. Na sreću, to nije često. Osim toga, za devet kratkih mjeseci ili i manje, taj roditelj je upućen k novom učitelju – u krajnjoj mjeri možete pričekati da ih ispratite.

Što učitelj bez iskustva može učiniti kada se suoči s frustracijom?

Učitelj treba prvo shvatiti da je iskustvo inicijacijski prolaz u profesiju. To je dio učenja, profesionalnoga usavršavanja. Drugo, molim vas razmislite o događajima koji su doveli do frustracije. Koji su uzroci? Što mogu drukčije učiniti sljedeći put?

I, naposljetku, primijenite selektivnu amneziju na te događaje, kako biste kao učitelj sljedeću godinu mogli početi svježi, bez repova. Dogodio se takav dan i ne možete ga promjeniti. Ali učitelj može mijenjati sutrašnjicu. Zato, ne zakopavajte se u prošlosti.

Kao što je moja majka znala reći: „Sutra je novi dan.“ Stoga, glavu gore. Vrednujte, reorganizirajte i krenite dalje.

■ NAPOMENA ■ autor: Blaine HELWIG, učitelj, ravnatelj, savjetnik i aktivni sudionik u reformama obrazovanja■  SAD: The New 3Rs Education Consulting – mrežne stranice namijenjene savjetovanju u obrazovanju; u nazivu, kratica 3Rs znači „tri R-a“: Right Systems, Right Resources, Right People (pravi sustavi, pravi sadržaji/izvori, pravi ljudi)■ izvornik: thenew3rseducationconsulting.com