Iz stranih medija
JEDNOSTAVNI NAČINI DA UČENJE PREMJESTITE NA OTVORENO
Učenje na otvorenom podiže razinu jezičnih i matematičkih sposobnosti
objavljeno: 19. svibnja 2020.

Suvremena istraživanja pokazuju da provođenje vremena u prirodi donosi brojne koristi mladim ljudima. U prirodnim se okruženjima mogu bolje usredotočiti, a studije pokazuju da tjelesna aktivnosti, pogotovo na otvorenom, poboljšavaju spremnost na učenje kao i učeničke jezične i matematičke sposobnosti. Kao što autor Richard Louv često ističe: „Vrijeme provedeno u prirodi nije izgubljeno vrijeme; to je esencijalno ulaganje u zdravlje naše djece.“ A uz to je i besplatno!

U nastavku možete pronaći nekoliko ideja da vanjske prostore iskoristite na najbolji mogući način:

■  DRUŠTVENE ZNANOSTI

Živa povijest: Često su naša dvorišta zanimljivi primjeri žive povijesti. Odakle potječu biljke, životinje i kamenje u našim dvorištima i parkovima? Ako nisu autohtoni na tim prostorima, tko ih je donio i kada?

Otisci kredom: Uzmite kredu i iziđite iz škole. Potaknite svoje učenike da nacrtaju obrise zgrada, mjesta i gradova. Smislite parametre i oživite povijest: primjerice, neka učenici naprave tlocrt kuće, rovova iz I. svjetskog rata ili vikinškoga broda. Istražite kako se učenici osjećaju kad zamisle da su u tom prostoru – kako bi bilo živjeti ondje?

Statistika: Podijelite učenike u skupine koje će predstavljati koncepte poput gustoće stanovništva sa specifičnim primjenama kao što je primjerice razlika između gradova i sela, ili broj stanovnika prije i nakon srednjovjekovnih zaraza kugom.

■  MATEMATIKA

Omjeri: Izrađivanje fizičkih reprezentacija matematičkih koncepata i povezivanje tih koncepata s pravim svijetom može biti vrlo korisno za učenike. Koncept koji je vrlo pogodan za učenje na otvorenom su omjeri. Dajte učenicima mjere – na primjer, udaljenosti između planeta u našem Sunčevu sustavu – i recite im neka kredom nacrtaju umanjene modele u određenom mjerilu ili koristeći se vlastitim tijelima.

Također možete brojiti vlati trave unutar malog kvadratića da bi došli do omjera i procijenili broj vlati za cijelo polje. Ili možete učenicima reći da izmjere neke vrlo velike predmete, poput vanjskih dimenzija škole ili automobila na parkiralištu, da bi izradili makete u određenom mjerilu ili crteže.

Grafovi: Mnoge škole i parkovi imaju mjesta koja su zapravo grafovi: primjerice,  nogometno igralište, košarkaško igralište, pa i parkirališta. Ta mjesta mogu se upotrijebiti  za prikaz informacija poput udaljenosti do koje učenici mogu baciti loptu ili učestalosti određenih boja automobila na školskom parkiralištu.

Obrasci: Od organskih fraktala do građevina, mjesta na otvorenom pružaju mnogo primjera različitih obrazaca – svi oni predstavljaju odlične mogućnosti za istraživanje geometrije. Učenici mogu pokušati pronaći primjere nekih obrazaca u pravom svijetu, izmjeriti zgrade na milimetarskom papiru ili izračunati kutove bifurkacije grane (mjesta na kojem se grana spaja s drvetom).

■  ZNANOST

Uzorci: Priroda je prekrasno mjesto za prikupljanje uzoraka i predmeta za brojne aktivnosti – a učenici su predaniji kada sami prikupe svoje materijale. Mogu prikupiti kamenje i minerale, biljke, insekte, uzorke tla, ili bilo čega drugog, ovisno o potrebama nastave. Primjerice, uzorci lišća mogu pomoći u identifikaciji drveta, usporedba kamenja pomaže ilustrirati geološku povijest i formacije tla, a gusjenice možete promatrati tijekom procesa transformacije.

Vremenski obrasci: Kako je vrijeme nešto što je vidljivo iz dana u dan, podatci o vremenu mogu se prikupiti bilo kada. Proučavanje vremenskih obrazaca pruža prigodu za učenje o instrumentima (poput termometara, anemometara i barometara), praćenje esencijalnih ciklusa (poput vode, tlaka zraka i godišnjih doba) te za prikupljanje podataka o svemu ostalom – od količine oborina do tlačnih sustava. Kao i kod mnogih prethodnih primjera, aktivnosti se mogu razlikovati s obzirom na dob: mlađi učenici mogu prepoznati i opisati  vrijeme u određenom danu, kao i iz dana u dan, ili vrste oblaka, dok stariji učenici mogu izgraditi meteorološke postaje ili izračunati nagib Zemljine osi.

Ispitivanja vode: Voda se može prikupiti iz lokvi, jezera, mora ili oborina. Učenici mogu istražiti floru, faunu i minerale koji postoje u uzorcima vode, provesti pH testove ili provjeriti onečišćenost.

PISMENOST

Uprizorenje kazališne drame:  Povedite razred na otvoreno, negdje gdje ćete imati malo više prostora – i gdje učenici mogu vikati bez opterećenosti da će koga uznemiriti. Ne samo da je priroda idealno okruženje za uprizorenje drama koje se zbivaju na otvorenom, već pruža dodatan prostor za razne kazališne prizore borbe, kao u mnogim Shakespearovim djelima.

Vođenje dnevnika: Umirujući učinci vremena provedenoga u prirodi potiču i samorefleksiju. Pri vođenju dnevnika, učenici mogu pisati o čemu god žele – a možete im dati i upute povezane s okruženjem u kojem se nalazite. Također mogu pisati poeziju nadahnutu prirodom, inspirirajući se piscima poput Williama Wordswortha.

■ NAPOMENA ■ piše: Trey JONES, autor, živi u New Yorku, sklon temama u kojima povezuje obrazovanje i prirodu ■ SAD: Portal EDUTOPIA mrežna je zajednica koja promiče i dijeli znanje o obrazovnim temama ističući projektno orijentirano učenje, profesionalni razvoj učitelja, društveno i emocionalno učenje, integraciju tehnologije i drugo. ■ izvornik: edutopia.org  ■ photo by Shutterstock   ■