Iz učionice
OŠ MARIJE I LINE, UMAG | PODRUČNA ŠKOLA JURICANI
Izazovi u kombiniranom razrednom odjelu
objavljeno: 11. siječnja 2023.

Tijekom studiranja nisam se susrela s kombiniranim razrednim odjelom. Tek kad sam počela stažirati i odlaziti na privremene zamjene, susrela sam se s brojnim izazovima u kombiniranom razrednom odjeljenju. U početku mi je to bilo drukčije od svega što sam dotada naučila, bilo mi je izazovno istodobno poučavati, objašnjavati i pripremati se za dva razreda istovremeno.

Već petu godinu radim u kombiniranom razrednom odjeljenju i ne bih se mogla drugdje zamisliti. Naravno, u početku je bilo vrlo trnovito, uz puno priprema i pripremanja za svaki nastavni sat.

Sada je već puno lakše, iako se svaki dan susrećem s manjim izazovima.

KOJI SU NAJVEĆI IZAZOVI U NASTAVI? | Potrebno je dobro se pripremiti za nastavu što znači da je potrebno unaprijed vidjeti koje nas nastavne jedinice očekuju, znati koji razred obrađuje novo gradivo, a koji razred vježba i/ili ponavlja nastavno gradivo.

Treba vidjeti koje nam se nastavne jedinice i/ili ključne riječi i pojmovi isprepleću kako bismo ih mogli povezati s obama razredima. Ako obrađujemo neku zajedničku temu, koja će se u narednom periodu češće ponavljti, primjerice obrađujemo li i ponavljamo o zimi, onda možemo zajedno izraditi umne mape o zimi, odigrati uvodnu igru o pogađanju pojmova koji su povezani s temom, a na satu Hrvatskoga jezika obraditi tekst iz udžbenika koji je tematski povezan s motivima zime.

Praznog hoda tijekom nastavnog procesa ne smije biti. Dok s jednim učenicima obrađujem novo gradivo, ostali učenici ponavljaju staro gradivo, i tako naizmjenice.

Nužno je osigurati da učenici sudjeluju u nastavnom procesu tako što sami sebe vrjednuju ili vrjednuju jedni druge… Tako učenici i uče i procjenjuju svoje znanje. I oni se moraju osjetiti važnima u nastavnom procesu jer lijepo je spoznati da vole preuzeti inicijativu i pomoći jedni drugima kad je to potrebno, osobito ako imamo kombinaciju 1. i 4. razreda.  Učenici 4. razreda mogu uvelike pomoći ili savjetovati učenike 1. razreda kojima je sve novo i još se ne snalaze u školskim obvezama.

PREDNOSTI KOMBINIRANOG ODJELJENJA | Najveća je prednost u kombiniranom razrednom odjelu upravo to što učenici uče jedni od drugih, što ponavljaju ono što su već učili pa uče i nešto dodatno jer tijekom nastavnog procesa svi zajedno vježbamo i ponavljamo kad god je to moguće, a oni to najviše i vole.

Učiti na primjerima i zadacima drugih razreda zapravo je poticaj za sve što ih čeka sljedeću školsku godinu ili prisjećanje na ono što su učili prošlu godinu. 
Ponekad čujem komentare kako mi u kombiniranim razrednima odjelima imamo znatno manji broj učenika i da nam je puno „lakše”. Ne bih se nikako složila s tim jer manji broj učenika ne znači manje znanja, rada, truda, uspjeha, volje, zalaganja, ljubavi i svega ostalog što ide uz učiteljev posao.

Manji broj učenika omogućuje nam veću posvećenost,  povezanost, prilagodbu, zajedništvo, usklađenost, ali i istodoban rad s dvama ili više razreda što dakako iziskuje  dvostruku pripremljenost bez obzira na broj učenika. Nije bitno koliko učenika ima u pojedinom razredu, to ne umanjuje pripremljenost učitelja za nastavni proces s dvama ili više razreda.

■  Napisala:  Sara MAJDAK, mag. prim.educ., učiteljica razredne nastave | OŠ Marije i Line, Umag | Područna škola Juricani ■  Učiteljica je razredne nastave što je oduvijek i željela raditi. Sa svojim učenicima rado sudjeluje u kreativnim projektima i natječajima. Kreativnost je njezin stil života. U slobodno vrijeme voli pisati, ali primarno je posvećena svojim sinovima. ■