Iz učionice
OŠ IVANA GUNDULIĆA, ZAGREB
Kako siješ, tako ćeš i jesti!
objavljeno: 11. listopada 2022.

Već desetak godina sa svojim učenicima brinem o malom vrtu u dvorištu škole. Škola je u središtu Zagreba i velik je izazov išta uzgajati u betonskom i asfaltnom okruženju. Ali ipak smo pronašli svoje malo mjesto pod suncem.

Ove su nam godine izvrsno uspjeli krastavci, mrkva, kupus i kelj. Lijepo je gledati kako biljke rastu, okopavati ih i s nestrpljenjem iščekivati slatke plodove svoga rada. Djeca mogu biljke uzgajati zbog različitih istraživanja u okviru nastave Prirode i društva. Ali dobro bi bilo napraviti još jedan korak dalje. Osim što provodimo vrijeme u pokretu i na svježem zraku, trebalo bi djecu motivirati i potaknuti da se zdravije hrane. Naše su tete, kuharice, ponekad tužne jer njihova nastojanja da ponude i serviraju više povrća učenicima ne prolaze uvijek s odobravanjem. Najlakše bi bilo ponuditi brzu hranu, ali odlučili smo kao škola učiniti više u prevenciji pretilosti i razvijanju zdravih navika svojih učenika.

Čitala sam različita istraživanja u kojima su navedene dobrobiti uzgajanja povrća u školskom vrtu. Učenici su spremniji kušati i jesti povrće koje su sami posadili i brinuli se o njemu. Učimo ih i da je najbolji obrok onaj od prirodnih i svježih namirnica pripremljen kod kuće.

Jedan smo se dan svi pretvorili u male kuhare. Učenici 2. A jutros su u svom malom vrtu ispred škole ubrali povrće koje su proljetos sijali i sadili. Brali smo kelj, zelje i mrkvicu. Povrće smo dobro oprali, odjenuli pregače i pripremili ukusno varivo. Sjeckali smo povrće, pirjali, miješali, dodavali začine. Uživali smo u mirisu cijelo jutro. Lijepo je gledati kako povrće raste u vrtu, ali je još ljepše pojesti ono što smo posadili. Iako nisu svi bili ljubitelji kelja, svoju su juhicu s guštom pojeli. Puno toga smo doživjeli i naučili u samo jednom prijepodnevu. Tijekom kuhanja razgovarali smo o tome što raste u vrtu, voćnjaku, na polju. Ponovili smo vrste povrća i voća. Vježbali finu motoriku sjeckajući kelj i zelje. Razgovarali smo o važnosti zdrave prehrane. Tražili smo podatke na internetu o nutritivnoj vrijednosti povrća koje smo ubrali.

 Na ovaj se način potiče zdrav način života i svijest o održivom razvoju. Na kraju su učenici zaključili: ,,Kako siješ, tako ćeš i jesti!” 

■  Sanela Škevin, učiteljica 2. A OŠ Ivana Gundulića, Zagreb  | Više od dvadeset godina radim u školi i nikada se nisam prestala igrati, maštati i tragati za novim idejama. Koordinatorica sam Erasmus plus projekta Wonders of water in science and nature, voditeljica projekta Vrtek u Botaničkom, voditeljica skupine Mali istraživači, a u slobodno vrijeme trkačica, slastičarka, pjevačica i spisateljica. ■