Iz učionice
■ OŠ PUJANKI, SPLIT ■
Kako uključiti prvašiće u nastavu Građanskog odgoja i obrazovanja
objavljeno: 26. svibnja 2023.

Polako privodimo nastavnu godinu kraju. Većina je planiranih projekata ostvarena i vrijeme je za analizu i planiranje budućih aktivnosti. Mnogo sam razmišljala planirajući ovogodišnje aktivnosti jer sam dobila nove učenike, novu generaciju prvaša. Teško je planirati aktivnosti dok ne osjetite svoj novi razred, dok ne saznate njihove navike, potrebe, želje i mogućnosti.

Tijekom prvih tjedana nastave osluškivala sam učenike propitkujući njihove želje i očekivanja. Odlučila sam da ću i u prvom razredu krenuti s provođenjem projekata koji su povezani uz zdrave životne navike. U projektne sam aktivnosti uključila i školsku knjižničarku Mariju ČELAN–MIJIĆ.

Prvi projekt, koji smo pokrenule, bio je vezan za zdrave navike i zdravu prehranu. Primijetila sam da na rođendanskim slavljima učenici najprije posegnu za zaslađenim, gaziranim pićima i slatkišima.

Prva je projektna aktivnost bila anketiranje roditelja i učitelja. Anketna su pitanja bila usmjerena na učeničke zdrave životne navike i njihovu prehranu. Nakon što smo utvrdili da neznatan broj roditelja i učenika bira čaj kao omiljeno piće, odlučili smo vlastitim primjerom učiniti nešto da se to promijeni.

  Posijali smo mentu i kamilicu.

  Slušali predavanja stručnjaka.

Kako je vrijeme odmicalo, učenici su bili sve angažiraniji oko dogovorenih projektnih zadataka. Svoja su nova saznanja dijelili s roditeljima, djedovima i bakama koji su se, također, uključili u naš rad. Roditelji su učenicima pomogli istraživati literaturu, a oni su razmjenjivali spoznaje s prijateljima iz razreda. Učili su nazive ljekovitog bilja na engleskom jeziku, izrađivali memory igre, razmjenjivali straničnike sa školom iz Mađarske, organizirali vlastitu čajanku, kodirali i ugostili razne goste među kojima je bila i spisateljica Jelena Pervan.

Radeći i učeći, svakim smo danom sve više uživali pa smo u dogovoru s učenicima odlučili svoj projekt pokazati na smotri projekata iz područja Građanskog odgoja i obrazovanja.

Smatrali smo da će učenicima sudjelovanje na smotri projekata biti dragocjeno iskustvo pa smo svakodnevno provodili pripreme. Poštujući koncept izlaganja projekata na smotrama GOO-a, pripremali smo učenike za sudjelovanje.

Najprije smo projekt predstavili roditeljima i rukovodstvu škole. Za ovu su prigodu učenici  pripremili i zdrave kolačiće koji su bili dokaz da su projektne aktivnosti utjecale na promjenu životnih navika.

Nakon prvog predstavljanja uslijedilo je predstavljanje na školskoj smotri pa županijskoj, a na kraju smo svoj projekt predstavili i na državnoj smotri.

Sada, na samom kraju prvog razreda, sa zadovoljstvom pišemo ovaj članak u nadi da će naš primjer iz prakse biti poticaj učiteljima budućih prvih razreda za sudjelovanje na smotri projekata iz područja Građanskog odgoja i obrazovanja.

Uz pomoć roditelja i veliki trud te zalaganje svih aktera ove avanture učenike prvog razreda apsolutno se može uključiti u projekte iz područja Građanskog odgoja i obrazovanja.

■  Napisale: Jadranka Bulj, učiteljica razredne nastave i Marija Čelan–Mijić, knjižničarka | OŠ Pujanki, Split ■