
Stres je sveprisutan u životima današnje djece. Sa stresom i raznim životnim zahtjevima djeca se susreću češće nego prije. Pred djecom je niz izazova: učenje, lošiji uspjeh od očekivanog, nedostatak vremena, nesigurne i neizvjesne situacije, vršnjački pritisci, konkurencija, visoki roditeljski zahtjevi – samo su neki od izvora stresa.
Uzroci su stresa kod djece različiti i ima ih puno. Znatne količine stresa kod djece mogu dovesti do razdražljivosti, slabije koncentracije, mišićne napetosti, glavobolje, osjećaja straha i anksioznosti. Djeca, kao najranjivija skupina, često ne znaju kako se nositi s tim problemom.
S obzirom na to da još uvijek nemaju izgrađena znanja o tome kako prebroditi i savladati stresne situacije, učenici 3. razreda OŠ Bakar programom Trening životnih vještina provode različite aktivnosti kako bi pomogli sebi i svojim vršnjacima u osnaživanju i izgrađivanju sposobnosti za uspješnije nošenje sa stresom u budućnosti. To je samo jedan od programa prevencije stresa i nepoželjnih ponašanja koji pomažu u rješavanju stresnih situacija kod djece.
Za uspješno savladavanje stresa vrlo su važne socijalne vještine koje učenici razvijaju od prvog razreda. Zajednički rješavaju probleme, o njima razgovaraju i trude se pronaći najbolje rješenje za sve učenike. Zdrav odnos i prijateljstvo imaju važnu ulogu. Podrška prijatelja, roditelja i poticaj učiteljice od velike su važnosti. Učenici se lakše nose sa stresnim situacijama, postaju otporniji i nastoje razvijati pozitivne osobine jedni kod drugih. Na prihvatljiv način izražavaju svoje emocije i postaju sigurniji u sebe. Uče da na stres često ne mogu utjecati, ali mogu utjecati na daljnje ponašanje i na svoju reakciju kako se ne bi osjećali tjeskobno i tužno.
Učenici na Satu razrednika provode opuštajuće i ugodne aktivnosti koje im pomažu da se nose s neugodnim situacijama. Ovako stječu alate koji će im zasigurno koristiti tijekom odrastanja i u budućnosti.
U sklopu aktivnosti Oboji me učenici su napravili Antistres kutak u sučionici. Kada se netko od učenika ne osjeća dobro, kada je žalostan, usamljen ili se boji, u kutku oboji sličice kako bi se umirio.
Pravilnu vještinu disanja i učinkovite tehnike opuštanja, koji također umanjuju stresnu svakodnevicu, svladavamo na aktivnostima pod nazivom Diši, diši. Duboko disanje smanjuje otkucaje srca i pojačava osjećaj kontrolirane situacije. Nakon ponavljanja pravilnog udaha i izdaha učenici se vraćaju u stanje optimizma, mira i zadovoljstva, a posebno uz podršku ostalih učenika i učiteljice.
Kako bi se umirili i pomogli otpustiti negativne misli, potičem ih da maštaju provodeći to u sklopu aktivnosti Zamisli lik. Učenici zamišljaju omiljenu boju koja ih smiruje i čini sretnima. Zamišljenom bojom, uz svaki udah i izdah, popunjavaju zamišljeni lik.
Dobar vic moje školarce potiče na smijeh i opuštanje. Tako se rješavaju napetosti opuštajući se zabavnim aktivnostima. Viceve pričaju naizmjenično, pokazuju smiješne izraze lica i gledaju smiješne crtane filmove i videozapise.
Fizički dodir ili interakcija među učenicima mogu sniziti razinu hormona stresa. Zbog toga u sklopu aktivnosti Zagrli me potičemo jedni druge na zagrljaje, bliskost i iskreno prijateljstvo.
Stres je najčešće povezan s neugodnim i negativnim situacijama koje učenici često mogu izbjeći ako na vrijeme steknu širi spektar strategija suočavanja sa stresom. Uspješno savladavanje stresa učenike može ojačati i potaknuti na uspješno rješavanje problema.
■ Napisala: Alma Hess, dipl. učiteljica, učiteljica mentorica | OŠ Bakar ■