Izvan školskih klupa
ŠUMSKI VRTIĆ MEJLS ORTEN TINGHOJ FRISKOLE POKRAJ DANSKOG GRADA VARDE
Jedan predivan dan u šumskom vrtiću
objavljeno: 5. listopada 2022.

Šumski su vrtići i škole vrsta predškolske edukacije za djecu od treće do šeste godine života koja se odvija gotovo isključivo na otvorenom. Bez obzira na vremenske uvjete djeca se igraju, istražuju i uče u šumi.

Učiteljice Osnovne škole Ivana Gundulića iz Zagreba Sanela Škevin, Hajnalka Draganić i Katalin Urkom Lorenz posjetile su šumski vrtić Mejls Orten Tinghoj Friskole pokraj danskog grada Varde. Tamo su boravile u okviru Erasmus plus projekta Wonders of water in science and nature.

Učitelji i odgajatelji u takvim školama i vrtićima nemaju zadatak poučavati djecu, već ih samo neprimjetno voditi do novih spoznaja.

 Drugi je naziv za šumsku školu škola bez zidova. Djeca se isključivo igraju prirodnim materijalima i sama izrađuju igračke.

Prvu je školu na otvorenom osnovala Ella Flautau u Danskoj 1950. godine. Provodivši puno vremena s vlastitim djecom na otvorenom i vidjevši dobrobiti takvog načina poučavanja, sinula joj je ideja o školi na otvorenom.

U Danskoj se djeca od najranije dobi uče timskom radu, pomagati drugima, surađivati… Djecu se uči prepoznati tuđe prednosti i slabosti kako bi znali pomoći drugima, vidjeti ono što je ispod površine. Potiče se i skromnost najboljih učenika kako bi bili što empatičniji, kako bi naučili brinuti za druge.

Ali najprije škole treba učiniti dobrim mjestom za učitelje jer ako ne vodiš brigu o učiteljima, možeš zaboraviti na kvalitetnu brigu o djeci.

Treba puno više timskog rada, nadzora, adekvatnog profesionalnog vodstva u rukama iskusnih pedagoga s vizijom.

Kada je riječ o odgoju djece, Danska je poznata po tome da djecu ne tetoše, nego ih osamostaljuju. Njihova se djeca veru po drveću, trče po šumi na hladnoći, gacaju po blatnim lokvama, režu drveće pilom, barataju čekićem i čavlima.

Mi smo provele jedno prijepodne u takvom vrtiću. Djeca su se igrala u šumi po kiši i na hladnoći. Spavali su na otvorenom pod drvenom nadstrešnicom. Djeca su se u igri koristila granama, daskama i češerima.

Saznale smo da su ta djeca rijetko bolesna, vrlo otporna i uopće nemaju problema s pretilošću jer su neprestano u pokretu.

■  Sanela Škevin, učiteljica 2. A OŠ Ivana Gundulića, Zagreb  | Više od dvadeset godina radim u školi i nikada se nisam prestala igrati, maštati i tragati za novim idejama. Koordinatorica sam Erasmus plus projekta Wonders of water in science and nature, voditeljica projekta Vrtek u Botaničkom, voditeljica skupine Mali istraživači, a u slobodno vrijeme trkačica, slastičarka, pjevačica i spisateljica. ■