
U ožujku je ove godine 14 naših učenika zagrebačke Industrijske strojarske škole sudjelovalo u Erasmus+ mobilnosti u portugalskom gradu Bragi. U pratnji su nastavnika Josipa Filića i Mate Sabola stručnu praksu obavljali naši učenici u trima različitim zanimanjima: tehnički crtači (Laura VRBNJAK, Tara KRALJ, Kiara ŠPOLJAR, Dora HREN, Vito MLINARIĆ i Filip OLOVEC), bravari (Josip REICHER i Matija HUDIĆ) te instalateri grijanja i klime (Patrik VIDAK, Ivan MIHALINEC, Gabriel KAURIN, Ivan CIRIMOTIĆ, Tarik MUJKANOVIĆ i Matej TELENTA).
Cilj je mobilnosti bio omogućiti učenicima razvoj tehničkih kompetencija stjecanjem stvarnog radnog iskustva u inozemnim tvrtkama uz istovremeni razvoj novih profesionalnih, jezičnih i interkulturalnih vještina.
Boravak je u Bragi našim đacima donio više od same prakse jer je Erasmus+ mobilnost zaista postala sjajna prilika za osobni rast, jačanje samopouzdanja, razvijanje timskog duha te izgradnju svijesti o pripadnosti europskoj zajednici.
Učenici, koji se obrazuju za zanimanje instalater grijanja i klimatizacije, u Bragi su obavljali poslove postavljanja, ispitivanja i puštanja u rad sustava grijanja i klimatizacije. Uključivali su se u montažu različitih sustava grijanja: centralnog, plinskog i električnog, ali i onih koji se koriste obnovljivim izvorima energije. Aktivno su radili u pripremnim poslovima poput rezanja, savijanja i spajanja metalnih cijevi čime su značajno unaprijedili svoje praktične vještine kao i poznavanje alata i materijala.
Tehnički su se crtači tijekom mobilnosti usredotočili na izradu tehničke dokumentacije u suradnji s inženjerima. Korištenjem programom SolidWorks i Inventor Fusion 360 izrađivali su tehničke nacrte i skice različite namjene, preciznosti i mjerila. Njihov je rad obuhvaćao detaljno prikazivanje dijelova strojeva i objekata uz točne dimenzije, prikaze iz svih kutova i opise materijala pa je ovo zaista bila dobra prilika usavršiti sposobnost vizualizacije i preciznog tehničkog crtanja prema stvarnim zahtjevima tržišta rada.
Bravari su se uključili u izradu različitih metalnih elemenata poput ograda, prozora, vrata, metalnog namještaja i jednostavnijih dijelova strojeva. Radili su prema predloženim nacrtima crtajući oblike i mjere na metalnim materijalima koje su potom ručno ili strojno izrezivali. Dodatno su razvijali preciznost, tehniku obrade metala i sposobnost samostalnog izvođenja zadataka posve poštujući tehničku dokumentaciju.
Za dvotjednog boravka u Portugalu naši su se učenici znatno trudili tijekom svih dnevnih zadataka i, rame uz rame s portugalskim kolegama, dodatno štošta naučili svatko u svom poslu. Radeći konkretne zadatke, upoznali su suvremene metode rada i tehnologije. Bila im je to sjajna prilika primijeniti sve ono što su naučili u svojoj Školi i kod poslodavaca gdje obavljaju naukovanje u Zagrebu i okolici. Komunikacija je na engleskome jeziku u profesionalnom kontekstu dodatno doprinijela razvoju njihovih jezičnih vještina, a rad u multikulturalnom okružju proširio im je vidike.
Osim radnih zadataka, učenici su upoznali Portugal. Posjetili su gradove Bragu, Porto i Lisabon te razgledali znamenitosti kao što su brdo Bom Jesus, svetište Sameiro i Fátima, vrlo važno duhovno središte Portugala. Kultura, povijest i gostoljubivost domaćina ostavili su snažan dojam na sve sudionike.
Evaluacija projekta online anketom pokazala je visoku razinu zadovoljstva među učenicima. Istaknuli su da im je mobilnost omogućila dragocjena znanja i vještine koje će im pomoći u profesionalnoj karijeri omogućivši im nova prijateljstva te nezaboravne uspomene. Posebno su naglasili vrijednost timskog rada i suradnje unutar grupa sudionika Erasmusa, ali i rada s mentorima i kolegama u tvrtkama.
I ova je naša nova uspješna Erasmus+ mobilnost još jednom potvrdila važnost međunarodnih projekata za obrazovanje i razvoj mladih ljudi. Učenici su se iz Portugala vratili ne samo s novim tehničkim znanjima već i obogaćeni iskustvima koja će ih pratiti cijeli život. Erasmus+ ponovno je dokazao kako mobilnost može otvoriti vrata prema boljoj budućnosti pružajući mladima priliku da postanu kompetentni, samopouzdani i aktivni građani Europe.
■ Napisali: Kristinka LEMAIĆ, voditeljica praktične nastave | Mate SABOL, nastavnik strojarske skupine predmeta | Josip FILIĆ, nastavnik strojarske skupine predmeta | Industrijska strojarska škola, Zagreb ■