Savjeti stručnjaka
20 POKAZATELJA TOKSIČNOG RADNOG OKRUŽJA U ŠKOLAMA
Ako radite u školi opterećenoj otrovnim odnosima, vrijeme je za rad negdje drugdje
objavljeno: 7. lipnja 2020.

Psychology Today opisuje toksično radno okružje kao „radno mjesto na kojem vas rad, atmosfera, ljudi ili bilo koja kombinacija spomenutoga čini toliko zastrašenima i opterećenima da uzokuje ozbiljne smetnje i u svim drugim aspektima vašeg života“. Otrovna školska postupanja mogu imati ozbiljne posljedice po vaše duševno i tjelesno zdravlje, kao i porazan utjecaj na ukupnu kvalitetu vašeg života.

„Odustala sam od poučavanja dan nakon što sam dobila lijekove za visoki krvni tlak. Zbog posla sam osjećala gušenje u prsima, patila od nesanice i cijeli niz drugih zdravstvenih poteškoća. Zdravstveni su problemi nestali nakon što sam napustila posao“, podijelila je s nama svoje iskustvo bivša učiteljica. Na žalost, mnoge škole pružaju otrovno radno okružje za svoje zaposlenike. Evo nekoliko simptoma otrovnih školskih postupanja.

Toksično vodstvo

Uprava škole postavlja glavni ton zdravom ili nezdravom radnom okružju. Ako njezini članovi posjeduju toksične značajke, to će se preliti na osoblje pa čak i na učenike.

Dvostruki standardi

„Jednom sam upao u nevolje jer sam izveo učenike na dvorište kako bi se dodavali loptom umjesto da sam s njima vježbao matematiku. U međuvremenu je nekoliko drugih učitelja izvodilo djecu van barem jednom tjedno bez ikakvih posljedica“, svjedoči o svojem iskustvu učitelj petog razreda. Različita pravila za različite učitelje znak su toksičnog radnog okružja.

Izostanak različitosti

Različitost donosi drukčija iskustva, stručna mišjenja i poglede za jedan stol. Uz to, bitna je zastupljenost. Djeci je nezamjenjivo imati uzore s kojima se mogu poistovjetiti s obzirom na vlastite različitosti. Nedostatak različitosti odnosno uniformnost znak je upozorenja na zatrovanost radnog okružja.

Nedosljedna očekivanja i nejasna komunikacija

Potreban je priručnik s pravilima ponašanja za zaposlene, pri čemu očekivanja moraju biti jasno izložena i svima jednako dostupna i obrazložena.

Zastrašivanja i kazne

Pojedini učitelji rade u okruženju u kojem se ne usude progovoriti o problemima iz straha od odmazde od strane upravne službe ili i od kolegica i kolega učitelja.

Gledanje s visoka na pomoćno osoblje

Ako uprava i učitelji s visoka gledaju na pomoćno osoblje, domare, čistače, radnike u kantini i druge, to je ozbiljan znak upozorenja da ne radite u zdravoj sredini koja vrednuje sve članove školske zajednice.

Klanovi

Učenici nisu jedini koji formiraju klanove. Povremeno to čine i odrasli te se oni koji se nađu izvan klana mogu osjećati nemoćnima i nedovoljno dobrima.

Štetna ponašanja

Kao što učenicima želimo da se u školi osjećaju sigurno, isto vrijedi i za učitelje. Kada se osoblje ponaša neprofesionalno, to može utjecati na naš osjećaj sigurnosti, osobito kada upravljačke službe ne poduzimaju korake kako bi se takvu ponašanju stalo na kraj. Štetna ponašanja javljaju se u različitim oblicima poput laganja, podmetanja, krađe, ogovaranja, klevetanja, izazivanja svađa, zlostavljanja ili pasivne agresije.

Diskriminacija

Ako vaša škola na bilo koji način tolerira diskriminaciju, to je znak otrovnog radnog okružja. Ono uključuje širok raspon ponašanja od dobacivanja vezanih uz seksualnu orijentaciju ili uz nečije dijete s posebnim potrebama do ravnateljeva očitog zanemarivanja zakona.

Nedostatak potpore u slučaju problematičnog ponašanja učenika

Čak je i najiskusnijim učiteljima katkad potrebna potpora u suočavanju s problematičnim ponašanjem učenika. Ako upravljačke službe ne omoguće dosljednu potporu, i učitelji i učenici bit će osuđeni na neuspjeh.

Posramljivanje

„Ravnateljica me je posramila jer sam u prostoriji predviđenoj za odmor djelatnika sjela kako bih pojela ručak. Kazala je da  očito ne radim jednako predano kao moji kolege kada imam vremena jesti ručak izvan učionice“, podijelila je s nama učiteljica predmetne nastave.

Ravnatelj ne cijeni učitelje

Lako je vidjeti kada ravnatelj cijeni svoje osoblje, kada ne. Istina zaista leži u malim stvarima. Evo što je podijelila jedna srednjoškolska učiteljica: „Radila sam za istog ravnatelja trinaest godina i nikada mi se nije obratio imenom. Premjestila sam se u novu školu gdje me ravnatelj, od prvog dana, svakodnevno pozdravlja s osmijehom oslovljavajući me imenom.“

Podijeljeno osoblje

U nekim školama vlada ozračje „mi protiv njih“. Učitelji protiv administratora, učitelji tjelesnog odgoja protiv ostalih učitelja, oni koji rade do šest popodne protiv onih koji odlaze kući nakon nastave.

Dopuštanje nasilja nad nastavnicima

Ako uprava ne uskače u pomoć učiteljima kada se nađu verbalno ili tjelesno napadnutima od strane učenika ili roditelja, to je izrazit pokazatelj toksične radne sredine.

Prosudbe i analize učiteljeva rada u svrhu zastrašivanja

Prosudbe trebaju ponuditi konstruktivne primjere načina na koji učitelji mogu poboljšati svoje poučavanje kao i potvrdu učiteljevih dobrih strana. Prosudbe koje učiteljima tjeraju suze na oči nisu ni korisne ni zdrave.

Nametanje krivnje učiteljima zbog nedovoljno uloženog vremena ili nedostatne ponude nastavnog materijala

Nije zdravo kada upravljačko osoblje, suradnici u nastavi ili kolega pokušava izazvati osjećaj krivice u učitelju jer ne ulaže više vremena, materijala ili novca u nastavne projekte.

Uprava koja učiteljima ne čuva leđa

Naravno, upravljačke službe trebaju katkad upozoriti učitelja ili uputiti, pa i oštru ili odlučnu, kritiku, ali to neće biti od pomoći ako prethodno ne saslušaju učiteljevo viđenje postupka ili događaja. Obeshrabrujuće je ako uprava nikada ne zauzima vašu stranu i ne uzima u obzir vaše viđenje i mišljenje.

Loša komunikacija

Voditelj mora jasno komunicirati te posredovati informacije na organiziran način. U suprotnom radno okruženje brzo postaje kaotično mjesto gdje svi „lutaju“ pokušavajući dokučiti što im je činiti.

Premještanje učitelja bez prava na izbor

„Poučavala sam predmetnu nastavu petnaest godina kada sam iznenada prebačena u prvi razred bez ikakve mogućnosti izbora“, podijelila je s nama učiteljica s dugogodišnjim iskustvom. Dodala je također: „I povjereno mi je mentorstvo nad pripravnicom iz susjedne učionice iako sam i sama bila novak u poučavanju u razrednoj nastavi.“

Izostanak poštivanja i slavljenja tuđih postignuća

Ako ste završili certificirani program, bili nominirani za nagradu ili primili zahvalu ili pohvalu roditelja, vaši kolege i uprava trebali bi zajedno s vama iskreno slaviti vaša postignuća. Međutim, u zatrovanom radnom okružju vaši se suradnici mogu osjećati ugroženo uspjehom koji ste postigli te će čak nastojati da se zbog tog uspjeha osjećate loše.

Ako vaša škola pruža otrovno radno okružje, vrijeme je da se prijavite za radno mjesto negdje drugdje. Mnogi učitelji svjedoče kako su se, nakon što su promijenili školu, istog trena osjetili snažnijima, zdravijima i sretnijima. Još je jedna učiteljica podijelila s nama svoje iskustvo: „Napustila sam svoju otrovnu školu nakon što mi je počela opadati kosa zbog stresa. Razmišljala sam o napuštanju profesije, ali sam odlučila prvo pokušati promijeniti školu. I drago mi je da jesam. Kosa mi je ponovno narasla i opet volim poučavanje!“

■ NAPOMENA ■ piše: Rachael MOSHMAN, učiteljica i autorica, posvećena temama o jačanju samopouzdanja, piše na temelju dugogodišnjega iskustva u obrazovanju, od rada s djecom predškolske dobi do studenata na fakultetu ■ SAD: Bored Teachers – potpora učiteljima svih razina koja uz ozbiljne teme i pristupe nudi i humoristične sadržaje ■ izvornik: boredteachers.com   ■   Photo by Luis Villasmil on Unsplash  ■