Savjeti stručnjaka
ZAKON UZAJAMNOSTI U ODNOSIMA UČITELJA I UČENIKA: LJUDIMA JE U GENETSKOM KODU LJUBAZNOST VRATITI LJUBAZNOŠĆU
Autentična i dosljedna ljubaznost vaša je supermoć
objavljeno: 2. kolovoza 2020.

„Da biste bili uspješan učitelj, morate znati izgraditi kvalitetne odnose sa svojim učenicima“, kaže Michael Linsin, učitelj s 29 godina iskustva u nastavi, autor uspješnica na temu upravljanja razredom te osnivač popularne mrežne stranice Smart Classroom Management s koje donosimo nedavno objavljen tekst o kvalitetnim odnosima zasnovanima na autentičnoj i dosljednoj ljubaznosti.

Vaši dobri odnosi s učenicima ono su što učenike potiče na to da vas slušaju, da se dobro ponašaju i da vas ne žele iznevjeriti. Takvi vam odnosi pružaju oslonac potreban za vaš utjecaj na njihovo ponašanje i radne navike.

U prethodnim tekstovima govorili smo o tome kako je najjednostavniji i najpredvidljiviji način da izgradite dobre odnose taj da jednostavno budete ljubazni.

To funkcionira bez obzira na dob, osobnost ili razredni odjel koji poučavate. To funkcionira i pri poučavanju na daljinu.

Ono što konzistentnu ljubaznost čini jednostavnom jest to da vi ne morate prilaziti svojim učenicima. Ne morate čavrljati s njima, tražiti zajedničke interese ili pojedinačno sa svakim učenikom graditi dobre odnose.

Kada ste ljubazni (i ništa više od toga), oni će doći k vama.

Oni će vas smatrati ugodnom i zanimljivom osobom i željet će vas bolje upoznati. Čak će se i stidljivi učenici, koji uobičajeno drže distancu spram učitelja, osjećati ugodno u vašoj  blizini.

Kako je to moguće?

Kako je moguće da najjednostavniji način u izgradnji odnosa s učenicima ujedno bude i najučinkovitiji?

Zbog zakona recipročnosti.

Zakon recipročnosti kaže da kada je netko ljubazan prema vama, vi ćete prirodno željeti biti ljubazni prema toj osobi. To je dubok psihološki nagon, ugrađen u naš DNA.

Iz istog razloga razmjenjujemo čestitke za rođendane i blagdane samo s određenim osobama, a najljubazniji konobari dobivaju najveće napojnice.

Volimo ljubaznost vratiti ljubaznošću.

Međutim, to može biti i rizično. Evo u čemu je stvar: Vrijedi i obrnuto. Kada je netko neljubazan prema nama ili se ponaša bešćutno, potrebna je velika snaga volje da biste spriječili samoga sebe u želji da se osvetite ili uzvratite istom mjerom. Takav narušen odnos u istom trenutku oslabljuje utjecaj koji ta osoba ima u vašem životu. Ne osjećamo se više ugodno u njezinoj blizini.

Istovjetno je s učenicima, što dodatno naglašava ulogu dosljedne ljubaznosti.

Ako ikada likujete, držite prodike ili se koristite sarkazmom, može biti vrlo teško ponovno steći učeničku naklonost. Time ste izgubili njihovo povjerenje.

U današnje vrijeme zakon uzajamnosti od većega je značenja nego ikada prije. Učenici danas više od prošlih generacija cijene jednostavnu ljubaznost i dobronamjernost. Razlog bi mogla biti hladnoća društvenih medija ili široko zastupljena grubost u svakodnevnom životu.

Međutim, u društvu koje više ne gleda na blagost kao na vrlinu, vaše odbijanje da se nekomu zamjerate, da se osvetite ili da budete bilo što drugo osim ljubazni, ima snagu supermoći.

To je kontrakulturalna sila sa snažnim utjecajem koji mijenja ponašanje drugih.

Dovodi vas do toga da ste za njih onaj jedan učitelj kojeg najviše cijene i poštuju. Vi ne morate prilaziti k njima, što u mnogim slučajevima učenike stavlja u nelagodan položaj.

Vaše smireno, nasmijano lice znači zagrljaj izdaleka, poput melema za njihove napregnute umove i čuvstva, topla koliba usred smrznute pustopoljine.

Cijeli je odnos i zabavan i ironičan. Naime, ako planirate koristiti se zakonom uzajamnosti kao promišljenom strategijom, tada on neće biti učinkovit. Djeca su baždarena i na najsitniju laž. Znaju prepoznati neautentičnost i manipulaciju.

Izražavanje ljubaznosti mora biti potaknuto užitkom koji vam taj čin donosi. To mora biti besplatan dar bez pridruženih očekivanja.

Kada darujete i ne očekujete uzdarje, što je sjajan osjećaj, vaši će učenici napraviti sve što je u njihovoj moći da vam uzvrate na isti način.

■ NAPOMENA ■ autor: Michael Linsin, autor s 29 godina učiteljskoga iskustva, okušao se na svim stupnjevima obrazovanja, od rada s djecom vrtićke dobi do onoga s mladima u završnim razredima srednje škole; autor je pet bestselera i osnivač popularne edukacijske mrežne stranice ■ SAD: Smart Classroom Management – mrežna stranica (blog) kojoj je središnja tema uspješno upravljanje razredom ■ izvornik: smartclassroommanagement.com  ■ photo by Shutterstock  ■