Savjeti stručnjaka
SAVJET ZLATA VRIJEDAN
Da sam barem ovo znala o poučavanju čitanja kada sam bila novi učitelj
objavljeno: 27. srpnja 2021.

Biti novi učitelj posebno je teško, pogotovo zbog toga što svakodnevno poučavanje ima toliko uobičajenih, ali i raznolikih trenutaka. S druge strane, naučiti kako poučavati čitanje i kako pružiti podršku učenicima koji imaju poteškoća u čitanju postupni je proces.

Počela sam poučavati poznavajući tek dio onoga što danas znam o poučavanju čitanja. Svaka godina u ovoj profesiji pružila mi je više iskustva i znanja.

Iako vjerujem da je učenje čitanja maraton, a ne sprint, evo nekoliko ključnih stvari koje bi mi zaista pomogle da sam ih znala kada sam tek počela poučavati.

UČENICI IMAJU RAZLIČITE VRSTE POTEŠKOĆA U ČITANJU.

Učenike s poteškoćama u čitanju često svrstavamo u jednu skupinu. Međutim, takvi su učenici poput kukuruznih pahuljica – ima ih na tisuće, svi su slični, ali ipak različiti.

Neki se učenici muče s dekodiranjem, u kojem je razlamanje pojedine riječi na glasove teško i sporo. Drugi učenici čitaju prebrzo, pogađajući riječi na temelju konteksta i obraćajući pozornost samo na prvo slovo. Zatim moja omiljena skupina: učenici koji se brzo izgube u tekstu, a odbijaju se služiti prstom ili nekim drugim pomagalom. Zatim slijede učenici koji imaju poteškoća s fluentnošću vraćaju se da bi ponovili riječi i fraze, ne staju na interpunkcijskim mjestima i nikad ne zvuče kao da doista razumiju ono što čitaju.

Naposljetku, tu su učenici koji prekrasno čitaju naglas i dekodiraju bez mnogo problema, ali imaju poteškoća s razumijevanjem onoga što su pročitali. Ovi učenici imaju problema u kasnijim razredima, kada se fokus poučavanja s dekodiranja prebacuje na razumijevanje.

Kao da većina ovih problema ne predstavljaju izazov sami po sebi, većina slabijih čitatelja ima poteškoća s kombinacijom gore navedenih problema. Uzmite u obzir učenike koji ujedno imaju poteškoća s praćenjem teksta i koji su loši u dekodiranju ili učenike koji imaju poteškoća s dekodiranjem do te razine da je njihova fluentnost i razumijevanje smanjeno.

RAZLOZI UČENIČKIH POTEŠKOĆA U ČITANJU SU RAZLIČITI.

Još jedna lekcija koju sam naučila iz iskustva s ovakvim učenicima jest to da je jednako važno prepoznati zašto učenici imaju problema s čitanjem. Znati korijen problema učitelju može pomoći da bude učinkovitiji u izravnom obraćanju učeniku s poteškoćom.

Npr., učenik koji se stalno gubi u tekstu. Korištenje prstom ili nekim drugim pomagalom odlična je strategija i često moj prvi prijedlog za učenike s ovim problemom.

Međutim, iskustvo me naučilo da problemi s praćenjem teksta mogu imati nekoliko različitih uzroka, uključujući probleme s vidom ili disleksije. Osim toga, učenici mogu odbiti moj savjet zbog toga što im se vršnjaci katkad rugaju zbog toga pa ne žele pokazati svoju slabost, bez obzira na to što bi im to pomoglo.

To što znate je li uzrok problema emocionalan (nerado služenje prstom), fizički (problemi s vidom) ili neurološki (disleksija) ne znači da ćete prestati preporučati rješenje za njihov problem. Ali otkrivanje uzroka problema znači da možete iskoristiti druge strategije koje se izravno odnose na uzrok problema.

DISLEKSIJA DOLAZI U RAZLIČITIM OBLICIMA, ALI SVI UČENICI S TIM PROBLEMOM IMAJU NEŠTO ZAJEDNIČKO.

Disleksija je složen problem i može se manifestirati na različite načine. Međutim, ključno je svojstvo disleksije poteškoća pri procesuiranju i manipuliranju glasovima pri čitanju. To znači da su dekodiranje i sricanje glavni problemi s kojima se učenici s disleksijom muče. Budući da postoji spektar disleksičnih poteškoća, neka djeca vrlo rano pokazuju teži oblik disleksije, dok druga imaju toliko suptilne poteškoće da problem bude prepoznat tek u kasnijim razredima.

Ovaj TED Ed video odličan je izvor za objašnjavanje problema disleksije:

INTERVENCIJA BI TREBALA BITI ŠTO RANIJA I ŠTO ČEŠĆA.

Svi smo čuli priču o učeniku koji je imao poteškoća u čitanju, ali su njegovi problemi jednostavno nestali preko noći. To nažalost nije slučaj kod većina učenika s disleksijom.

Učenicima koji lošije čitaju potrebna je intervencija, što ranija i što češća. Znanost nas uči da učestalost, uz služenje višeosjetilnim pristupom, omogućuje učenicima da izgrade moždane mreže.

Pogledajte i ove tekstove ako vas zanimaju znanstveno utemeljene strategije učenja i ideje za poboljšanje tečnosti čitanja kako biste mogli odmah početi učinkovito raditi sa svojim učenicima.

NAPOMENA  ■We Are Teachers mrežna je zajednica edukatora čija je misija inspirirati učitelje i pomoći im dijeljenjem praktičnih razrednih ideja, savjeta i učiteljskog humora Izvornik: weareteachers.com