Savjeti stručnjaka
Razmještaj je bitan
objavljeno: 25. studenoga 2014.

RazredPotičući stjecanje vještina za 21. stoljeće, inovativne škole diljem svijeta promiču nove sadržaje nastave i planiraju učionice budućnosti. Zanimljivo je da posebnu pozornost posvećuju i razmještaju sjedenja u učionici. Poznato je da različiti oblici nastave zahtijevaju drukčiji razmještaj sjedenja zbog uspješnijeg slušanja, pojačanog međudjelovanja te unaprjeđivanja razrednog zajedništva i poticajnog ozračja.

Tri vrste razmještaja

Učenici mogu sjediti u redovima jedan iza drugoga, u polukrugu ili u posebnim skupinama. Sjedenje u redu jedan iza drugoga prikladno je za jačanje stege u učionicama s većim brojem učenika i za bolju usredotočenost na nastavnika, ali ograničava međudjelovanje i vidno polje učenika. Razmještanjem učenika u polukrugu izbjegavaju se nedostatci prethodnog razmještaja i omogućuje učenicima vidjeti jedni druge. Međutim, takav razmještaj može smetati sramežljivim učenicima i starijim ponavljačima koji ne žele biti izloženi pogledima drugih. Sjedenje učenika u više manjih skupina oko radnih stolova pridonijet će razmjeni znanja i lakšem nadgledanju učeničkih radova, ali će istodobno olakšati zabranjeno prepisivanje i neslušanje nastave.

Prilagođavanje razmještaja

Radi poboljšanja učinkovitosti nastave, nastavnik može uz pomoć učenika prilagođavati  razmještaj sjedenja učenika u učionici postoji li takva mogućnost. U naprednijim se europskim i američkim školama odustaje od uporabe klasičnog učioničkog namještaja i sve se više rabe ergonomski, udobni stolci s kotačićima i pomičnom radnom plohom. Budući da se stolci mogu pokretati u svim smjerovima prema želji učenika, razmještaj sjedenja može se lako i brzo prilagoditi potrebama nastave.