Savjeti stručnjaka
Učenici zbog kojih ne možete spavati
objavljeno: 4. studenoga 2013.

Pupoljak svatko ima,
čak i oni koji ne cvjetaju,
jer sve može cvjetati iznutra, iz blaženstva.

Iako je ponekad
neophodno
stvar ponovo naučiti
njezinoj ljupkosti,
staviti ruku na čelo
cvijeta
i riječima i dodirom
mu reći
da je predivan.
Dok ponovo, iznutra,
ne procvjeta.
Iz blaženstva.

Odlomak iz pjesme Galwaya Kinnella Saint Francis and the Sow 

 

Sve može cvjetati… hm! ?…, samo što poneki učenici uporno ne žele pokazati svoj cvijet nego nas svakodnevno časte svojim trnjem.

Čini se učiteljima da zbog takvih učenika ne dopiru do onih koji žele čuti ono što ih poučavaju i da zbog nekoliko učenika (ponekad i samo jednog) pati cijeli nastavni proces. Pitaju se tada što je s roditeljima, kako ne vide što im se s djetetom događa, kako ga to odgajaju…A javnost školu smatra (apsolutno) odgovornom i za uspjeh i za ponašanje učenika!

Sličica iz tramvaja:

Skupina adolescenata (sedmaša) vraća se tramvajem s nastave. Sjede, smiju se, razgovaraju. Ulazi starija gospođa vidno narušenog zdravlja i zamoli jednu djevojčicu  da joj ustupi mjesto. Ona ju i ne pogleda, a gospođa rezignirano promrmlja: Što vas uče u školi!? Dječak ispred ju pogleda i digne se, a bakica na to usklikne: Blago tvojoj majci, dobro te odgojila!

Dakle, kad ne ide kako treba – kriva je škola; kad je sve u redu, zaslužna je obitelj…

Svi koji u školama rade i oni koji sa školama surađuju, znaju da to nije jedina istina.

Utjecaj roditelja na učenje i ponašanje je itekako bitan i treba puno truda ulagati u uspostavljanju kvalitetnog odnosa između škole i obitelji, u razvijanju uvjerenja da samo zajedničkim radom možemo njihovu djecu, a naše učenike, usmjeriti u pravom smjeru. Osobito je ta suradnja važna u razdoblju adolescencije.

Najnovija istraživanja pokazuju da se, kada djeca uđu u pubertet, osim fizičkih karakteristika mijenja i njihova sposobnost učenja. Dijelovi mozga koji su odgovorni za učenje u tom su razdoblju suspregnuti, a zbog novih preokupacija koje se u tom razdoblju pojavljuju (poput razmišljanja o seksu) na učenje se teško usredotočiti.

Jedno australsko sveučilište provelo je istraživanje o utjecaju koji u toj dobi na učenike mogu imati roditelji i učitelji. Pokazalo se da trud, muke i znoj roditelja i učitelja daju plod. Znanstvenik Andrew Martin sa sveučilišta u Sidneyu ističe da se prisiljavanje tinejdžera na učenje, pisanje zadaća i ponavljanje, iako naporna i mukotrpna za obje strane, na kraju pokazuje kao korisna metoda.
Martin je studijom obuhvatio 3450 učenika iz australskih srednjih škola i  utvrdio da vršnjaci imaju utjecaj jedni na druge kada je riječ o emocijama i odnosima, no po pitanju škole – roditelji i učitelji imaju puno veći utjecaj. Roditelji i učitelji, kojima se katkad čini da su nemoćni u odnosu prema adolescentu, kaže Martin, više utječu na akademsku motivaciju nego to misle, ponekad i triput više nego što na mlade utječu njihovi vršnjaci.

Sad kad je to i znanstveno utvrđeno, vratimo se na početak… Što s onima koji ne žele, koji ne čuju, na koje ništa ne djeluje? Što s onima zbog kojih ne spavamo?

Kad dođe pubertet, osjetimo se ( i mi učitelji, a i roditelji) nemoćno i isključeno, kao da govorimo različitim jezicima. Najbolje bi bilo to vrijeme nekako prespavati, ali budući da nemamo čarobni štapić, moramo se prilagoditi. Utjecaj učitelja je velik u svakom razdoblju pa smo i u ovom pozvani da neprestano tražimo putove do svojih učenika kako bismo ih razumjeli, vodili i poučili. Zato trebamo tražiti nove načine i metode da ih „osvojimo“ i uvedeno u čarobni svijet učenja.

Stoga otvaramo nekoliko pretinaca da bismo ubacili metode i postupke koji (uz iskustvo, razumijevanje, intuiciju i umijeće poučavanja koje posjedujete) mogu biti korisni i plodonosni. Pretinci ostaju otvoreni za vaše prijedloge i sugestije…

 

STVARANJE POZITIVNOG OZRAČJA U UČIONICI

Na sposobnost da u učionici zajedno stvorimo ugodnu atmosferu veliku utjecaj ima naše zanimanje za druge, želja da čujemo tuđe mišljenje i da prihvatimo postojanje drugih. bel hooks* (* pseudonim bel hooks piše se malim slovima jer tako zahtijeva autorica Gloria Jean Watkins, intelektualka i aktivistkinja)

–       Upoznajte svoje učenike. Razmislite o onima o kojima najčešće razmišljate na nov način. Pitajte se što ja znam o tom djetetu? Pokušajte napisati par rečenica o tim učenicima i odgovoriti sebi na pitanje što možete učiniti da tim učenicima, toj djeci, pomognete. Započnite odlomke toga teksta s:

  • Vidim (opišite ponašanje)
  • Pitam se ( pokušajte utvrditi zašto se tako ponaša)
  • Nadam se (gdje ćete uvesti svoj utjecaj na ponašanje – sjetite se – vaš utjecaj nije zanemariv!)

–       Nikad nije kasno da svojim učenicima (p)dokažete da u vama imaju podršku na intelektualnom, socijalnom i emotivnom planu. Razgovarajte ponekad s njima i o temama koje ih okupiraju,  a ne samo o nastavnom sadržaju. Pokažite im da ste ljudsko biće J, ispričajte neku zgodu iz svojih školskih dana… Ne, nije to samo posao razrednika! Svi učitelji su na zajedničkom projektu  odgojnog i obrazovnog utjecaja na učenike koji su im povjereni.

–       Upoznajte svoje učenike – potaknite ih da govore o svojim iskustvima, često ih pitajte što oni misle, kako se osjećaju, što im se posebno svidjelo… U godinama su kad im je potvrda autoriteta da su vrijedni silno važna. Otkrijte što čitaju, koju glazbu slušaju, koje filmove gledaju. Da biste mogli surađivati – morate ih poznavati.

–       Kad ste nezadovoljni, opisujte njihova ponašanja, a ne dajite ocjene njihova karaktera; kritiku izričite pozitivno

 

U sljedećim tjednima saznajte više o motivacijskim trikovima, aktivnom učenju i proširivanju iskustva – učenju za život.