Školska knjiga za vas
AKADEMIJA ZNANJA | MAG. OEC. MIRTA F. ČOBANOV
Motivacija je želja da se nešto učini – pokretač naših aktivnosti i ponašanja
objavljeno: 7. travnja 2021.

Već sam prije surađivala sa Školskom knjigom u projektu poučavanja učitelja inovativnim metodama poučavanja. Diljem Hrvatske održali smo mnogo predavanja koja su bila iznimno posjećena i pozitivno prihvaćena. Stoga me razveselila mogućnost ponovne zajedničke suradnje u ovom hvalevrijednom projektu.

■ Zašto ste temi motivacije odlučili posvetiti cijeli modul? Koju ulogu ima motivacija u našem poslovnom i privatnom životu?

Motivacija je želja da se nešto učini – pokretač naših aktivnosti i ponašanja. Kad razumijemo vlastite mentalne strategije motivacije, možemo postići bilo koji cilj unutar realnih okvira naših mogućnosti. Želimo li ostvariti određeni uspjeh, osobni ili poslovni, trebamo najprije postaviti jasan cilj te pronaći osobnu korist od određene aktivnosti. Nakon što definiramo ciljeve i koristi od određenih aktivnosti, trebamo razumjeti svoje unutarnje i vanjske motivatore, odnosno shvatiti zbog kojih smo razloga spremni poduzeti akciju. Na taj način osiguravamo temelje za uspjeh.

■ Možete li izdvojiti nekoliko konstruktivnih savjeta o tome kako uspješno motivirati sebe i druge?

Najprije natjerajte sebe da počnete. Možete sami sebi reći: „Radit ću samo pet minuta i onda mogu prestati.” Motivacija nam se često javlja tek nakon što nešto počnemo raditi. Ne trebate tražiti posebnu inspiraciju kako biste krenuli. Zatim pokušajte napraviti plan i razraditi ga u male korake koji nisu preteški. Ako gubite motivaciju, prisjetite se konačnog cilja i predočite sebi sliku onoga što će se dogoditi ako uspijete, odnosno onoga što će se dogoditi ako ne uspijete.

Nemojte zaboraviti nagraditi sebe svaki put kad učinite mali korak prema ispunjenju cilja.

Unaprijed se pripremite za trenutke kad ćete biti obeshrabreni i razočarani i napravite strategiju kako se nositi s time. Osigurajte podršku pozitivnih ljudi koji će vas podržati kad ne budete imali snage. Ipak smo mi ljudi društvena bića.

■ Koji su glavni razlozi sprečavanja dobre motivacije? S druge strane, kako je možemo razvijati i jačati?

Želimo li se motivirati za izvršenje određenog zadatka, trebamo sebi postaviti umjereno teške ciljeve. Ako su ciljevi preteški, izgubit ćemo motivaciju. Ako su pak prelagani, motivaciju nećemo ni pronaći.

Trebamo sebi osigurati pozitivnu radnu okolinu i, ako je moguće, tražiti kvalitetnu povratnu informaciju. Nadalje, snažni unutarnji motivatori naše su osobne vrijednosti.

Kad ne postoji vanjska nagrada, ono što nas vodi prema cilju upravo su naše vrijednosti.

Iako je unutarnja motivacija iznimno važna, za većinu aktivnosti ipak se ne možemo potpuno osloniti na nju. Kako bismo sebi pomogli u ispunjavanju zadataka, trebamo ustanoviti vanjske čimbenike svoje motivacije i, sukladno tome, kad zakaže unutarnja motivacija, svjesno pronaći odgovarajuću nagradu koja će nas odvesti do cilja.

■ Većina ljudi nije svjesna toga da se ponaša prema određenim mentalnim i emocionalnim programima. Kako oni utječu na motivaciju?

Naše su psihičke potrebe usko povezane s našim motivacijskim čimbenicima. Primjerice, većina nas želi na nekoj razini osjetiti da nas prihvaćaju ljudi koji nas okružuju. Jednako tako većina nas posjeduje određenu razinu želje za stjecanjem novih znanja i iskustava. Imamo potrebu i za poštovanjem određenih pravila ponašanja te potrebu da nas drugi cijene i poštuju. Ovdje još možemo govoriti o potrebi za samostalnošću, za određenom organizacijom i redom, za interakcijom s drugim ljudima i o mnogočemu drugome. Svatko od nas treba otkriti svoje motivacijske čimbenike. Kad saznamo koji su, trebamo naučiti svjesno se koristiti njima kako bismo ostvarili svoje ciljeve i povećali razinu svoje produktivnosti i efikasnosti.

■ Što je „zona uspjeha” i kako ući u nju?

„Zona uspjeha” je stanje u kojemu se osjećamo najbolje i ostvarujemo najbolje rezultate. Preduvjet ulaska u to stanje postizanje je optimalne kombinacije između težine određenog izazova i vještina koje su potrebne za njegovo uspješno svladavanje. Kad nam je izazov pretežak, smanjuje se naša efikasnost i postajemo tjeskobni, a kad je prelagan, obuzima nas dosada. Kako bismo sebi pomogli kreirati „zonu uspjeha”, možemo slijediti sljedeće savjete: nastojte raditi posao koji volite ili zavolite posao koji radite, napravite ukupan plan aktivnosti svakog dana i postavite sebi ciljeve, pronađite smisao u onome što radite, osigurajte sebi zadatke koji su izazovni, ali ne i preteški te uklonite sve oblike mentalne i fizičke distrakcije.

Kad se nalazite u „zoni uspjeha”, vaš je rad učinkovitiji i brži, podiže motivaciju i zadovoljstvo. Tada donosite bolje odluke, kreativniji ste i sposobniji za rješavanje problema.

■ Kako motivirati učenike, pogotovo nakon razdoblja nastave na daljinu, pitanje je koje kopka mnoge učitelje i profesore. Što biste im preporučili?

Svaki učenik ima svoje vrijednosti i osobne motivacijske čimbenike, pa se motivacija svakog učenika treba promatrati kroz prizmu individualnog pristupa. Ipak, određene metode poučavanja mogu pomoći ukupnom podizanju aktivnosti i motivacije učenika kako u nastavi uživo tako i u nastavi na daljinu. Potrebno je povezati korist od učenja gradiva s osobnim interesima i koristima, služiti se kreativnim metodama poučavanja koje uključuju interaktivnost, rad u parovima i grupama. Što je više osjetila obuhvaćeno poučavanjem (vizualni, auditivni aspekt, razne vrste vježbi i primjera), to će učenicima biti lakše svladati gradivo. I za kraj, preduvjet uspjeha edukacije uvelike ovisi o motivaciji, entuzijazmu i ljubavi učitelja prema gradivu koje predaje. Kad učitelj uživa u svojem pozivu i poučavanju, cijeli razred lakše svladava gradivo.

■ Mag. oec. Mirta Fraisman ČobanovMBA, završila je 2001. godine studij ekonomije na Ekonomskom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu, smjer financije. Nedugo nakon toga, 2004. godine, na Henley Management Collegeu u Londonu u sklopu MBA studija stječe diplomu „Executive Certificate“ ■  Godine 2011. na EBWK Management School München stječe i certifikat Management trainera & business coacha, a godinu poslije upisuje se na dvogodišnji studij iz područja „Clinical Expressive Art Therapy“ koji uspješno završava 2014. godine  ■   Iza sebe ima više od 1000 održanih predavanja i edukacijskih treninga iz područja poslovnog i osobnog rasta i razvoja te više od 4500 sati individualnog rada s klijentima  ■