Školska knjiga za vas
RAZGOVOR S TAMAROM DOMUZIN, ILUSTRATORICOM UDŽBENIKA INFORMATIKE E-SVIJET 1, 2, 3 i 4
Simpatični heshtag s tenisicama i bijelim rukavicama
objavljeno: 22. studenoga 2020.

U novim udžbenicima i radnim bilježnicama informatike e-SVIJET 1, 2, 3 i 4 pozornost učenika privlači simpatično dizajnirani hashtag (#), simbol koji na pristupačan i zanimljiv način vodi učenike kroz svakodnevne situacije u digitalnome svijetu.

S personaliziranim heshtagom učenici upoznaju osnovne sadržaje i pravila ponašanja u informatičkome okruženju: pišu e-poruke, provjeravaju ocjene u e-Dnevniku, spremaju dokumente na računalu i fotografije u galeriji na pametnom telefonu i tabletu, a druže se i izvan školskih klupa: na ljuljački u parku ili na kauču u dnevnom boravku. Gdje god se nalaze djeca od prvog do četvrtog razreda, tu je i nezaobilazni heshtag.

Tamara DOMUZIN

Za potrebe novih udžbenika, prilagođenih novome kurikulumu, heshtag je kreirala Tamara Domuzin, ilustratorica s posebnim interesom za edukativne sadržaje. Tamaru su oduvijek privlačili kreativni načini izražavanja pa se tijekom studentskih dana dodatno bavila fotografijom i pisanjem glazbenih članaka za fakultetski časopis. O njezinu hobiju koji je prerastao u profesiju, omiljenim tehnikama crtanja, načinu rada i izazovima u ilustratorskome poslu razgovaramo na Školskom portalu.

Kad ste se počeli baviti ilustracijom i koje su Vam najomiljenije tehnike crtanja?

– Crtanjem kao hobijem počela sam se baviti krajem srednje škole, gdje sam uglavnom koristila olovke i crne markere kao način da „izgubim” vrijeme. S vremenom sam shvatila da u crtanju pronalazim određen mir i udobnost, stoga sam se tijekom studentskih dana ozbiljnije posvetila ilustriranju, gdje sam i pronašla dječju ilustraciju kao područje na koje se želim fokusirati te kojim se bavim posljednjih četiri, pet godina.

Posljednjih godina ilustriram isključivo digitalno, pomoću tableta i Photoshopa. Nisam jedan od ilustratora koji ima bilježnice ispunjene skicama, tek ponekad se na mojem stolu pronađe pokoja skica na papiru. Moram reći da su mi tradicionalne tehnike slikanja poput tempera, ulja ili akvarela još uvijek potpuna nepoznanica. Jednostavnost i brzina rada koju nudi Photoshop su glavne prednosti koje su me privukle upravo digitalnom ilustriranju. Mnogi me pitaju je li ilustriranje moj posao ili hobi. Mogla bih reći da je oboje, ili točnije, plaćeni hobi u kojemu je potrebno voditi računa o mnogim aspektima koju nisu vezani uz samo ilustriranje, ali su neophodni za uspješan posao.

Kad ste dobili narudžbu da nacrtate simbol hashtag (#) koji će se svidjeti učenicima, kako je izgledao proces njegova nastanka?

– Za početak sam nacrtala simbol #, te razmišljala kako ga mogu personalizirati. Oči i usta bili su očit izbor, dok sam za ruke trebala pronaći najlogičniji način kako ih ukomponirati. S obzirom da je Hashtag prisutan u različitim situacijama te sa rukama pokazuje ili drži određene predmete, ruke nije mogao imati vezane za samo tijelo, te je tako dobio bijele rukavice koje može lako odmicati od sebe. To su neke sitnice koje je bilo potrebno postaviti na početku. Zatim sam razmišljala o dodatnim elementima koji bi ga mogli učiniti simpatičnim djeci. Tako je dobio čarapice, tenisice raznih boja, te u ostalim razredima kapu.

Hashtag je s učenicima od prvog do četvrtog razreda naučio jako puno o informatici. Nalazio se na svakoj stranici udžbenika, postavljao pitanja, učio, razmišljao, zaključivao i uspješno rješavao sve zadatke. Nakon Hashtaga izradili ste i kućne ljubimce od simbola @. Kako su oni nastali?

– Ilustriranje ovih likova bilo je dosta jednostavno. Odlučila sam se za tri ljubimca: psa, macu i zeca. Upotrijebila sam elemente koji su prepoznatljivi za svaku od pojedinih životinja: pas – njuška i ogrlica, maca – špicaste uši i brkovi, zec – velike uši i zubi, te ih uklopila u znak @.

Što biste poručili učenicima koji žele postati ilustratori koristeći suvremenu tehnologiju, o čemu trebaju voditi računa?

– Moja poruka djeci je da i dalje njeguju svoju kreativnu stranu, crtaju, pišu, stvaraju na bilo koji način. Pretpostavljam da je većini djece u osnovnoj školi omiljeni predmet, kao što je bio i moj izbor, likovna kultura. Međutim kroz daljnje obrazovanje, vjerujem da se taj interes za crtanjem polako počne gubiti jer se naglasak s kreativnih predmeta koje ponekad vežemo samo uz djecu, polako prebacuje na samo učenje sadržaja. Poručila bih djeci da nikad ne izgube tu želju za kreativnim izražavanjem te da je ilustriranje definitivno jedan od izbora u karijeri, gdje se  uz svakodnevni trud može postići uspjeh.

Imate li svoju mrežnu stranicu na kojoj objavljujete radove?

– Skupinu ilustracija za koje smatram da najbolje predstavljaju moje radove postavljam na mrežnu stranicu www.tamaradomuzin.com, dok ostale ilustracije te poneke skice redovito objavljujem na svojem Instagramu: www.instagram.com/tamaradomuzin.

A puno mojih ilustracija možete vidjeti u udžbenicima e-svijet 1, 2, 3, i 4.

[ Jelena Mandić Mušćet – razgovor s ilustratoricom nastao je temeljem pitanja koje su postavili učenici]